szerző:
Csurja Zsolt

A Szigeten enni és inni nem olcsó, ezért sokan gondolják úgy, hogy a környék boltosai, kocsmárosai rengeteget keresnek az éhes, szomjas fesztiválozókon. Tényleg így van? Megnéztük.

Az aquincumi Auchan egyértelműen a nyertesek között van. Alkalmazkodott a fesztiválozók igényeihez: a 20-25 százalékos forgalomnövekedésre reagálva padokkal, telefontöltő-állomással, párásított pihenősátorral és tíz mobilvécével bővítette a parkoló infrastruktúráját. A fiatalok az áruház környékén gyülekeznek, a fűben heverészve esznek, isznak, és természetesen rengeteget vásárolnak. Leginkább alkoholt, de idén sláger a horgászszék, a kézi vízpermetező, a polifoam matrac, a sátor és a palackozott víz is. A legnépszerűbb azért várhatóan idén is a vodka marad. Az egyik legkedveltebb finn vodkából a fesztivál területén 4 cent 1150 forintba kerül. Itt 4200 egy hétdecis üveg. Így nagyjából ötödannyiért kapják meg a bulizók. Meglepően sok vitamin is fogy, a szigetelők így gondoskodnak az egyoldalú táplálkozás okozta hatások enyhítéséről és az elviselhetőbb másnapokról. Korábban itt írtunk a Sziget körüli kaszálásról.

Fesztiválozók az Auchan hipermarketben
©

A parkolóban rengeteg hely van, a békésen heverésző, csoportokba verődő fiatalok nem zavarták sem az autósokat, sem a vásárlóközönség nem fesztiválozó részét. Így a külsős biztonsági cég munkatársainak leginkább a bejáratoknál és a csomagmegőrzőknél van dolguk.

Az Auchan Magyarország Kft. kommunikációs menedzsere, Adorján Abigél elmondta, hogy a magyarok és a külföldiek nagyjából fele-fele arányban vannak, és a Sziget első három napján rendszerint megduplázódik a vásárlószám, eléri a 15-16 ezret. Kétszer annyi pénztár várja őket, mint az átlagos napokon. A személyzet is megnövelt létszámmal dolgozik, erre a hétre más áruházakból hoznak erősítést. A jelentkezés önkéntes, ilyenkor sok irodista is eljön feltölteni a polcokat.

És a kicsik?

A K-híd felé indultunk és befordultunk a családi házas negyedbe. A parkolás itt már csak két esetben lehetséges: helyi lakosoknak az önkormányzat által kiadott behajtási engedéllyel, vagy Sziget-dolgozóknak, előre bejelentett rendszámú autóval. A behajtást ellenőrző cég egyik munkatársa kérdésünkre elmondta, a közterületes kollégák sűrűn járják az utcákat, és az engedély nélkül parkoló járműveket elszállítják. Az útlezárás és a behajtási tilalom, no meg a tömeg rosszul érinti a Mozaik utcai állatorvost, aki a rendezvény idején máshol kénytelen rendelni.

Az egyik sarki ház kertjében nyitott meg kimondottan a fesztivál idejére (idén először) a Váróterem nevű egység. Italok mellett lángossal és kürtőskaláccsal igyekszik becsalogatni a vendégeket. Az üzletben dolgozó Sorbán Zsolt azt mondja, ahhoz, hogy nullán legyenek, napi 300 ezres forgalmat kell elérniük. A sör 600, a feles 900, a long drink 1350 forintba kerül. Náluk eddig a sör és a víz fogyott a legjobban. Ez olcsóbb, mint „odabent”, vagyis a Szigeten.

©

Az út túloldalán lévő benzinkút üzemeltetői is beszálltak a versenybe. Pultot állítottak fel a shop előtt, ahol 780-ért csapolják a sört, 400-ért adnak egy deci bort, és 500-ért a hot dogot. Fontos újítás, hogy a Rihanna tavalyi fellépését kísérő tömegjelenetekből okulva idén a filatorigáti HÉV-megálló felől érkezőket a benzinkúton át terelik kordonokkal a jegypénztárak felé. Aminek az út túloldalán található Váróterem üzemeltetője nemigen örülhet, hiszen így főleg a Szigetről kifelé jövő vendégekre számíthat. Akik azért többnyire már nemigen szomjasak.

Közel, de mégis távol

Az epicentrumot elhagyva elindultunk a Szentlélek tér felé, ahol sokan szállnak át, ráadásul ez az egyik utolsó találkozási és berúgási pont. Az egyik tízemeletes panelház tövében meghúzódó Árkád kávézóban kérdésünkre elmondták, hiába a mindössze négyszáz méteres távolság a busz-, hév- és villamosmegállótól, ők semmivel sem készültek, mert idáig már nem ér el a fesztivál hatása. A Zichy-kastély udvarán bekukkantottunk a Kobuciba, ahol Vincze Gergő üzletvezető felidézte: 4-5 évvel ezelőtt abban a reményben változtattak a nyitvatartáson, hogy többen érkeznek így hozzájuk, de csalódniuk kellett. Nem nőtt érezhetően a forgalom, így azóta a megszokott rend szerint üzemelnek a Sziget napjaiban.

Ha útba esik, nagy a haszon

A kastélyfal túloldalán egészen más a helyzet. A Szentlélek téri megállóban már nyerteseket is találunk. A pékség munkatársa elmondta, hogy egész nap szinte egy perc megállás sem volt, 50-60 százalékkal nőtt a forgalom. A kínálat változatlan, de mindenből többet rendeltek. A sós sütemények ilyenkor valamivel jobban fogynak, az igazi rohamra pedig hétvégén számítanak. Akkor már ketten lesznek a pult mögött, és délután kettő helyett négyig tartanak nyitva.

A gíroszos forgalma is felpörgött: a Baker 97 Kft. munkatársa azt mondta, ilyenkor a megszokott 250 helyett akár 5-600 pitába töltött adag is elfogy egy nap. A koncertek után hazafelé utazók komolyan megdobják a fogyasztást, ezért ezen a héten éjjel-nappal vannak nyitva. A forgalmuk a Sziget idején 60-70 százalékkal növekszik, ezért egy nyárs helyett kettőn pörög a hús, és három helyett négyen dolgoznak az egységben.

©

A Kaszásdűlő megálló mellett, a Spar áruházban nem voltak fesztiválozó vásárlók, de este hétkor már itt is nehéz volt parkolóhelyet találni. A környék padjain borozgató Sziget-karszalagos fiatalok között pedig csak magyarokkal találkoztunk. Kint tankoltak, bent csak mulatnak. Így olcsóbb.

Ne feledjük, ez már a 25. Sziget, így a környék vállalkozóinak bőségesen volt már alkalmuk kitapasztalni, mire számíthatnak, hogyan készüljenek a rendezvényre. A régiek mellett azonban mindig akad néhány új kezdeményezés is, ha idén bejön, jövőre nyilván újra belevágnak. Egy próbát megér, a zene meg ingyen van.