Dercsényi Dávid
Dercsényi Dávid
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Minden jogszabályi kötelezettségnek megfelelt az a vadonatúj körhinta, amely kettétört szombaton Várpalotán, mondta el a hvg.hu-nak a tulajdonos. A rendőrség ismeretlen tettes ellen nyomoz. A balesetet kiváltó okot még nem tudni.

Elértük a várpalotai körhintát üzemeltető Grázner Attilát, aki történetesen a Szórakoztató és Vidámpark Vállalkozók Országos Egyesületének is a vezetője. A kettétört extrém körhinta üzemeltetője elmondta, nem igaz, hogy ő építette az eszközt, a törvény szerint előírt mérnökök tervezték meg a szerkezetet, és rendelték meg az alkatrészeket. Mind a tervezést, mind a gyártási technológiát, mind az üzembe állítást ellenőrizte a BME Járműelemek Tanszéke, amely egyike annak a két hitelesítő helynek Magyarországon, amely az ellenőrzést elvégezheti.

A szerkezet idén június 8-án állt rendszerbe. Hogy Várpalotán miért következett be a végzetes baleset, még nem lehet tudni, a vizsgálatok vélhetően hosszan elhúzódnak. Az biztos, hogy a tartó szerkezetnejk 22 tonnával többet kell elvileg elbírnia, mint a körhintán a használat közben jelentkező maximális terhelés (forgatónyomatékkal, időjárási viszonyokkal és minden létező helyzettel számolva).

A Veszprém Megyei Rendőrfőkapitányság vette át a nyomozást, foglalkoztatás körében elkövetett veszélyeztetés a vád, és ismeretlen tettest keresnek. Greznár állítja: üzemeltetőként nem követett el szabálytalanságot. Az üzemeltetési naplót jól vezette, az aznap reggeli ellenőrzések is be voltak vezetve: megnézték többek közt a csavarok, biztonsági zárak, hidraulikus folyadékok állapotát, és mindent rendben találtak.

Olvasóink jelezték, korábban Pápán már szerelni kellett a körhintát, de Greznár azt mondja, csak egy átlátszó plexi biztonsági elemet cseréltek ki egy látványosabban kinézőre, ezt vélhették a laikusok szerelésnek.

A sajtóban, közösségi médiában különböző hírek láttak napvilágot: hogy előző nap le kellett állítani a gépet meghibásodás miatt, vagy hogy az ominózus olasz alkatrészt azért vehették meg, mert olcsóbb volt. Ezeket Greznár cáfolja. Előző este feltámadt a szél, ezért döntöttek úgy a szervezők, hogy a széllökések miatt az öt méternél magasabb szerkezeteket leállítják. Az alkatrészt pedig katalógusból rendelték egy magyar forgalmazótól, a kívánt és előírt paraméterek szerint esett rá a választás, nem az ár miatt.

Greznár kapcsolatban maradt a sérültekkel és családjukkal. Ketten szenvedtek súlyosabb sérüléseket, a térdén sérült áldozathoz Greznár hétfőn ellátogatott Veszprémbe, a súlyos fejsérült, a mai napig mesterséges altatásban lévő 18 éves fiú családjának pedig lefoglalt három hotelszobát Győrben (ott ápolják a fiút), amit végül vissza kellett mondani, mert a családtagok inkább a győri rokonokat választották. Ha a sérülteknek és családjuknak bármilyen segítség kell, szóljanak, Greznár ezt mondta nekik.

A körhinta tulajdonosa nem most kezdte a szakmát, a több generációra visszamenően vidámparkos múltja van. Ott volt már az első olyan jogszabály megszületésénél 1994-ben, amely szabályozni kezdte az ilyen szórakoztató eszközök működtetésének, gyártásának feltételeit. Szerinte folyamatosan javul a helyzet, nem ért egyet azzal a Madaras Botond, a BME melletti másik tanúsító és ellenőrző cég, a EMI-TÜV SÜD vezetője által elmondott véleménnyel, hogy nem jó a helyzet, nem elég a szúrópróbaszerű ellenőrzés, és nem egyedi eset, hogy a megfelelő dokumentumok nélkül üzemeltetnek ilyen körhintákat és hasonló vidámparkos eszközöket. Greznár szerint javul a helyzet, és az egyesületben is folyamatosan képezik és a szabályok ismeretére oktatják azt a mintegy 200 vállalkozó tagot.

Korábban kérdéseinket eljuttattuk a BME-hez is, választ még nem kaptunk.