szerző:
MTI / hvg.hu

November 6-án, hétfőn zárják le a 3-as metróvonal északi, az Újpest-városközpont és a Lehel tér közötti szakaszát – jelentette be a főpolgármester. Az érintett hat állomás felújítása várhatóan egy évig tart.

Az északi szakasz felújítása mellett elkezdődik a teljes alagút korszerűsítése, amely várhatóan 2020 végéig tarthat – tette hozzá Tarlós István. A felújítás ideje alatt a metró hétköznap este fél kilencig csak Kőbánya-Kispest és a Lehel tér között közlekedik, esténként és hétvégenként a teljes vonalon pótlóbuszok szállítják majd az utasokat.

Tarlós bejelentése némiképp ellentmond annak, amit a BKV hetek óta kommunikál: közleményeikben és a járműveken arra figyelmeztetnek, hogy november 4-én, szombaton kezdődik a felújítás, akkortól érvényesek a lezárások. Megkérdeztük a céget, mi az oka az eltérésnek. Kiderült: a metró a hétvégén sem jár majd, de ez így volt az előző hétvégén is. A főpolgármester tehát azért emelte ki a hétfőt, mert az lesz az első hétköznap, amikor az északi szakaszon már pótolni fogják a metrót.

Mint mondta, a 3-as metróvonal felújítása a főváros legjelentősebb közlekedési projektje, de országos szinten is kiemelkedő beruházás. Hangsúlyozta azt is, hogy a munkálatokat nem lehet "észrevétlenül" lebonyolítani: az adott szakaszon és "hatásterében közlekedési fennakadásokra lehet számítani".

"Ha semmilyen nehézséggel nem kellene megküzdeni, és nem okozna semmi kényelmetlenséget ez az építési munka az utazóközönség számára, az nem kevesebbet bizonyítana, mint hogy a 3-as metró teljesen felesleges" - fogalmazott a főpolgármester, megjegyezve, hogy a projekt átfogó célja az infrastruktúra mai kor színvonalának megfelelő korszerűsítése, valamint az üzem- és forgalombiztonság növelése.

Csacsiság több pótlót követelni

Az északi szakaszon a felújítás ideje alatt kizárólag csak a legkorszerűbb alacsonypadlós csuklós buszok közlekednek majd. A metrópótlás ideje alatt a megszokottnál 90-nel több busz közlekedik majd a fővárosban, ezek közül mintegy 60 a metrópótló vonalon jár majd. A pótlóbuszok a rendelkezésre álló kapacitás maximális kihasználásával csúcsidőben átlagosan 45 másodpercenként indulnak majd. "Csacsiságnak" nevezte több buszt követelni, azt mondta: hiába lenne több pótlóbusz, 45 másodpercnél kevesebb idő alatt fizikailag nem működne a lebonyolítás.

Közölte, a metró maximális kapacitással óránként akár negyvenezer utast is tud szállítani, busszal - "a fizikai határok feszegetése mellett" - ennek a körülbelül hatvan-hetven százalékát lehet kiváltani. További húsz százalékot a BKV különböző villamosvonalakkal válthat ki, a maradék 10-20 százalék alternatív elkerülő útvonalak segítéségével bonyolítható le.

Tarlós István rámutatott arra is: a jelenlegi városvezetésnek nem hét, hanem szűk két éve volt a metróvonal felújításának elkezdésére, ugyanis 2015 nyarán vette át az Orbán-kormány a BKV "óriási működési" adósságállományát, amely teljes mértékben 2010 előtt halmozódott fel, és még 2015-ben is több mint 50 milliárd forint volt. Amíg ez az adósságállomány fennállt, addig bármilyen kötelezettségvállalás - akár a tervezés is - fedezet nélküli kötelezettségvállalás lett volna - mondta, hozzátéve: a szerelvények felújítása már egy éve folyamatban van.

Azokra a felvetésekre reagálva, hogy miért nem a veszélyesebb középső szakasszal kezdik a felújítást, Tarlós István közölte: nem azért lenne még ésszerűbb itt kezdeni a felújítást, mert ez a legrosszabb állapotú szakasz, hanem, mert "havária helyzet" esetén ezen a szakaszon a legbonyolultabb a mentés, mert ez van a legmélyebben. Azért kezdik a felújítást az északi szakasszal és az alagúttal - magyarázta -, mert ezekre érkeztek "alátámasztható árajánlatok", és így az egész vonalra vonatkozó beruházás előbb fejeződik be, mintha nem csinálnának semmit.

A metróvonal további szakaszainak a felújítására új közbeszerzés indul. 

MTI Közlekedés

Nem jár a metró? Bringázzon!

Jövőre tovább bővülhet Budapesten a Mol Bubi közbringarendszer. A BKK arra számít, hogy a 3-as metró felújítása miatt sokan választják majd alternatívaként a Bubit a rövidebb távú útjaikra.