Balla István
Balla István
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Balog Zoltán minisztériuma olyan, mint az a szülő, aki megdicséri a gyereket bizonyítványáért, mert van olyan tárgy, amiből nem bukott meg, az elégetlenekről pedig nem vesz tudomást. Viszont képesek azzal is elbüszkélkedni, hogy feldarabolták saját torzszülöttjüket, a Kliket.

Néhány napja jelent meg az Európai Bizottság Education and Training Monitor 2017 című kiadványa, amely a tagországok oktatási rendszeréről állított ki bizonyítványt. A kormany.hu-n olvasható is egy hurráoptimista jelentés arról, milyen szép képet mutat ez a dokumentum Magyarországról. Már a közlemény címétől kicsordul boldogságunkban a könnyünk:

„Javultak a gyermekek és a pedagógusok esélyei a magyar oktatási rendszer változásaival”.

A közlemény arra hivatkozik, hogy a jelentés megállapítja: egyre vonzóbb a pedagógusi pálya Magyarországon, köszönhetően az uniós átlagot meghaladó béremelésnek, az életpályamodellnek és a pedagógushallgatóknak meghirdetett kormányzati ösztöndíjaknak. Azt is büszkén jelentik, hogy Magyarország az uniós átlagnál többet fordít oktatásra, továbbá azt is, hogy az unióban is örvendenek a Nemzeti Alaptanterv felülvizsgálatának.

Nagyon szomorú hírünk van. Az uniós bizonyítvány egyáltalán nem mondható kitűnőnek, de még jónak sem. Vannak „tantárgyak”, amiben a nebuló megugrotta a szintet, de a legtöbben bizony bukdácsol.

Nem tudni, hogyan függ össze például a gyerekek esélyeinek növekedése és az olvasási teljesítmények romlása. Ez ügyben ugyanis emlékeztet a dokumentum a 2016-os PISA-eredményekre, amelyek szerint az alulteljesítő 15 évesek részaránya három év alatt csaknem nyolc százalékkal, 19,7-ről 27,5 százalékra nőtt. Azaz eddig minden ötödik, most már

több mint minden negyedik magyar 15 éves funkcionális analfabéta.

Mondhatni, esélye nincs bekerülni a munkaerőpiacra.  

A matematika és a természettudományok területén nincs változás, de ez is csak bizonyos szempontból jó hír: legalább nem romlottak a teljesítmények. Az alulteljesítők aránya az előbbiben 28, az utóbbiban 26 százalék. Az uniós alulteljesítő kollégák aránya 22, illetve 20 százalék.

Arra sem lehetünk büszkék, hogy míg az unióban csökken, Magyarországon 2010 óta nő az idő előtt az iskolából kihullók aránya: nálunk 2006-ban ez az arány 12,4 százalékos volt, míg az uniós átlag 10,7-re csökkent.  Mit mondjunk, a kormány által hangoztatott esélynövekedést ezzel az adattal is elég nehéz lenne igazolni.

Az uniós jelentés egyébként meg is nevezi a lehetséges okokat. Magyarországon a hátrányos helyzetű fiatalok – különösen a tankötelezettségi korhatár 18-ról 16 éves korra történő leszállítása (2012) óta – maradnak ki egyre nagyobb számban az iskolából. Ez a parraghi intézkedés ugyanis leginkább arra volt jó, hogy a szegényebb gyerekek már 16 évesen képesítéshez nem kötött munkát vállaljanak.

A Klik megszűnt, de ki emlékszik még, hogy miért?

Megkérdőjelezhető a kormány teljesítményére nézve az a pozitívumként leírt fejlemény is, amelyben az Európai Bizottság üdvözli az iskolai autonómia felé tett magyar lépéseket. Ennek ugyanis ahhoz képest örülhetünk, hogy az Orbán-kormány által a rendszerre erőltetett Klik becsődölt, erre most alakult 58 kis Klik. Ez valóban némi eredmény – de csak a korábbi mélyszántáshoz képest. Az iskolai autonómia vajmi keveset javult ettől az intézkedéstől.

A pedagógus-Kánaánról szóló kormányzati optimizmus szintén nem tűnik indokoltnak. A jelentés is megjegyzi, hogy rendkívül súlyos probléma Magyarországon a pedagógushiány. Bár a bérek valóban emelkedtek (azt már mi tesszük hozzá, hogy a „béremelés” valójában a többletmunkáért adott többletfizu), de még mindig 30 százalékkal alacsonyabbak, mint más diplomások bére.

A jelentés azt valóban kiemeli, hogy az oktatásra fordított közkiadások a GDP arányában 2016-ban 5,2 százalékon álltak (2013-ban 4,6  százalék volt). Ez pedig magasabb az uniós átlagnál (4,9 %). A forrásnövekedés tényleg örvendetes, az már más kérdés, hogy milyen hatékonysággal nyomja bele a rendszerbe a kormány a pluszforrásokat. És ne feledjük, hogy mint korábban írtuk, 2013-ig drasztikusan csökkent ez az arány, volt honnan visszatornászni.

Tehát nagyon örülünk a kis nebuló bizonyítványában mutatkozó kedvező jeleknek, de még mindig nagyon is bukásra áll, felsőbb osztályba nem léphet.