Seres László
Seres László

Az oroszok semmi olyat nem csinálnak itthon, amit a magyar média, ill. a magyar illetékesek ne csinálnának sokkal profibban. Vélemény.

Történt egy szép napon, hogy az ország hivatalos hírügynöksége úgy döntött, együttműködési szerződést köt a Kreml propaganda-hírgyárával. 24 órába sem tellett, akkora lett az össznépi fezúdulás, hogy az ország hivatalos hírügynöksége felmondta az ominózus szerződést, amely egyfajta hírcsere lett volna, angol nyelvű tartalmak átadás-átvétele, valamint közös projektek a kétoldalú kapcsolatok felvirágoztatására. De nem, sztornó – mondta ki a verdiktet a nyilvánosság éppúgy, mint a politikai elit. Történt mindez idén tavasszal Szlovákiában, ahol úgy hiúsult meg a TASR és a Szputnyik egymásra találása, hogy a szlovákok hangsúlyozták: a Szputnyik a jövőben hírforrás sem lehet.

Magyarországon semmi ilyesmi nem történik, csak abból van közepesnél kisebb erejű rengés, hogy a UPC digitális csomagjába bekerült Vlagyimir Vlagyimirovics kedvenc csatornája, az RT is, leánykori nevén Russia Today, amely tudatosan vállalja elnök úr szolgálatát. Nagy ügy. Ott van mellette a BBC és a CNN és a mindig kiegyensúlyozott Cartoon Network is, ha valaki angol nyelven akarna tájékozódni, az összcsomagot tekintve pedig maradjunk abban, hogy nem feltétlenül az RT viszi el a fake news-pálmát. Magyarországon természetesen olyan sem történhetne meg, hogy MTVA elhatárolja magát a Szputnyiktól mint hírforrástól, ahogy az állami médiahatóság sem büntetné meg soha az RT-t elfogultság miatt, mint tette a brit Ofcom.

Nem teljesen világos mondjuk, ki lenne itt a célcsoport, már a nyelvtanulókon és a média szakos hallgatókon kívül (hírprezentáció és manipuláció szempontjából nagyon profi csatornáról van szó): a régóta itt élő, de nyugatosodott, a nyelvüket már hallani sem bíró orosz állampolgárok? Rogán tágabb ismeretségi köre, a letelepedési kötvénnyel idejött khm, üzletemberek, az Orbán-család bizniszpartnerei, szaúdi terrorfinanszírozók, kétséges hátterű jordán diplomaták? Vagy a feltartóztathatatlan migránsáradatból ittmaradt kb. százötven szír (ha Magyarországra jössz, nem nézheted a tévécsatornáinkat)? Rizikós egy ilyen csatorna itthon? Ne tessünk már viccelni.

Nem kell ahhoz Pintér Sándor tömörségében is teljesen megnyugtató nyilatkozata, hogy megállapítsuk: az angol nyelvű RT-nek nulla a nemzetbiztonsági kockázata egy olyan országban, ahol eleve senki nem beszél vagy ért rendesen angolul; ahol a jónép szakmai tudása és a világról alkotott képe utoljára a Kádár-kor végén volt up to date; ahol sem Oroszország, sem elnöke, sem a keletre húzás nem népszerű; és ahol egyébként a miniszterelnökhöz képest Putyin elnök egy agresszív nyugatos euroatlantista. Plusz azt kell mondanunk, hogy a belügyminiszter teljes joggal hivatkozik a sajtószabadságra: nem kell félni a Kremltől a UPC csomagjában.

Pintér az LMP képviselőjének írt válaszában valamiért külön hangsúlyozta, hogy a nemzetbiztonsági szervek "munkájuk során kiemelt figyelmet fordítanak az alaptörvényben rögzített jogokra", amit tényleg csak néhány apró kivétel cáfol, nem sok. Ez viszont arra irányítja figyelmünket. hogy az oroszok semmi olyat nem csinálnak itthon, amit a magyar média, ill. a magyar illetékesek ne csinálnának sokkal profibban. Az orosz titkosszolgálat neonácikkal kontaktál? A TEK csak lelövi őket, nem pöcsöl. Az RT és a Szputnyik az orosz államot dicsőíti? Ez semmi, az M1 híradója és a többi állampárti média szimultán nyal be az összes létező autokráciának, az oroszoktól a kínaiakig, a kazahoktól a törökökig. Ezt csinálják utánunk a dilettáns ruszkik!

A Momentum elsőre rokonszenves javaslatcsomagja ezért második ránézésre már eléggé fölösleges, kezdve azzal, hogy az ember egy plusz UPC-csatorna felbukkanása láttán nem rohan rögtön a belügyminiszterhez, ugyan vágjon már rendet egy magáncég csatornakínálatában. Vagy "regisztrálják külföldi ügynökként a Russia Todayt és más, külföldi propagandaorgánumokat"? Ha valakit, akkor legkésőbb a paksi deal óta a magyar kormányt kéne külföldi ügynökként regisztrálni.

"A propagandaköltéseket és a civilek ellen indított kormányzati hadjárat költéseit irányítsák át a külföldi propaganda ellen folytatott harcra egy kiberhadsereg felállításával" – javasolja az elvileg piacbarát Momentum. Ez – az ismert okból – reméljük komoly: ez a párt azt akarja, hogy az állam alsó hangon 10 és félmilliárd forint közpénzt (a Soros-kampány júliusig 5,6 milliárdba került, ehhez jön szeptembertől még minimum 5 milliárd) költsön egy olyan kiberhadseregre, ami az EU-ban már rég létezik. Ezt persze ők is tudják, hiszen ezen felül javasolják még az East StratCom fejlesztését, azét az uniós szervezetét, amelyről senki nem tudja, de hősies szélmalomharcot folytat a Kreml valóban jelentős fake news kitermelése ellen.

Talán nagyobb kihívás lett volna, ha az RT hallgat Lovas István kollégánkra, és beindítja magyar nyelvű adását is – de nem, az sem változtatna azon, hogy akkor az orosz csatorna csak egy lenne a sok Orbán-simogató adó közül. Csak pofásabban nézne ki, és nem üresfejű nímandok osztanák benne a nem létező észt, hanem tanult szélsőbalos és radikáljobbos valakik hangoztatnák, hogy a Nyugatnak annyi, az ázsiai modell úgy politikailag, mint gazdaságiag csodás, az EU-ban Orbán a király, a Soros az egy tudjukki, a migránsok pedig pestist hoznak be.

Ugyanazt nyomatnák tehát, amit már ma is megtekinthetünk az M1 Híradóban, a Tényekben, az Echo tévében, a 888-on, a Pesti Srácokban, a Magyar Időkben, a Magyar Hírlapban, a Lokálban, a Ripostban, és valahány fake news a naptárban. A Stopfake oldal úgy tudja, az RT és a Szputnyik hetente kap instrukciókat a Kremlből – mi ennél is előrébb vagyunk: az említett médiák hírek szerint naponta kapnak körmaileket és/vagy körtelefonokat a Habony Művekből, hogy mely témát, milyen értelmezési keretben és milyen nyelvezettel tárgyaljanak.

Lovas kolléga egyébként végül úgy nem jutott az RT-hez, hogy bár 2014 őszén nyílt levélben ezt kérte Vlagyimir Vlagyimirovicstól, nem sokra rá pedig meg is kereste őt az orosz nagykövetség, hogy Moszkvában tetszett az ötlet, és hamarosan indul a munka, de sajnos kiderült, hogy nincs rá büdzsé. Ugyanakkor, ha minden igaz, 2016 decemberében az oroszok nem Lovasban, hanem Juszt Lászlóban gondolkodtak, de csak addig, amíg el nem olvasták az Átlátszó némely, Jusztot is érintő tényfeltáró írását, akkor azonnal jött a "Sajnálattal kell közölnöm" kezdetű levél. A hivatalos végső változat pedig az, hogy az RT sosem tervezett semmilyen magyar adást, senkivel nem tárgyaltak semmiről, és ugye Óceánia sem állt sose hadban Eurázsiával. Egy kis alkalmankénti stúdióbérlés az MTVA székházában pedig még nem a világ.

Egyelőre tehát elég biztató a helyzet: ott tartunk, hogy ketten is behívták az oroszokat, de – a világtörténelemben először – nem jöttek. Nem Pintér Sándor meg az Intergalaktikus Kiberhadsereg kell az RT meg a magyar fake news csatornák leküzdésére, hanem az, hogy továbbra is egy kicsit jobban bízzunk a nyugati értékrendben és intézményeiben, mint a keleti zsarnokokban és ká-európai lakájaikban. Az már egy csodálatos rendszerváltás kezdete lehetne.