szerző:
MTI / hvg.hu

A Nyugati pályaudvaron megvizsgálják, lehetne-e oda is ferdepályás liftet beépíteni a hagyományos, függőleges aknás helyett. A Dózsa György úton a felújítás befejezése után építenek be liftet.

A 3-as metróvonal felújításával kapcsolatban több állomás speciális akadálymentesítéséről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés. A vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen lesz megközelíthető – ígérik.

Úgynevezett ferdepályás lifteket építenek öt állomáson. Ezek az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák. A képviselők az előterjesztést vita nélkül 31 igen szavazattal, egyhangúlag fogadták el.

A Fővárosi Közgyűlés döntött arról is, hogy a Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezés után végzik majd el, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) kötendő megállapodás szerint legkésőbb 2020 szeptember végéig.

Tehát a rekonstrukciós projekt jelenlegi kiviteli szintű tervei 12 állomás akadálymentesítését tartalmazzák, és ezen felül a főváros további hat állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja a projekten kívül, de azzal párhuzamosan.

Lift, ferdepályás lift, korlátlift

Az Ecseri út és a Pöttyös utca metróállomás esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Az elfogadott előterjesztésben kitértek arra: bár megoldható, hogy ezeket az eszközöket a mozgássérült utasok segítő igénybevétele nélkül is használni tudják, a MEOSZ korábbi állásfoglalásában ezek alkalmazását nem fogadta el, mert ezek az eszközök kisgyermekkel, babakocsival utazók, idős, nehezen mozgó emberek, nehéz csomaggal közlekedők számára nem jelentenek megoldást.

A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet.

A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból.

A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift.

Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.

A Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos, függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását.

A Fővárosi Közgyűlés előzetes kötelezettséget vállalt arra, hogy a speciális akadálymentesítés tervezési és kivitelezési feladatainak megvalósítására 2018 és 2023 között legfeljebb körülbelül 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV-nak.

Mi lesz az aluljárókkal?

A Közlekedő Tömeg Egyesület a szerdai fővárosi közgyűlés előtt arra hívta fel a figyelmet, hogy több metróállomáson csak a peron és az aluljáró akadálymentes összekötését teszik lehetővé, az aluljáró és a felszín közötti kapcsolat sorsa bizonytalan.

A Határ útnál és a Népligetnél csak a peron és az aluljáró között lesz biztosított az eljutás, az aluljáró felújításáról egyelőre nem tudni semmit.

A Nyugati pályaudvar, Dózsa György út, Árpád híd, Nagyvárad tér, Népliget, Újpest-központ megállóknál a felszínen a legtöbb irányban nincs közvetlen gyalogátkelő, vagyis még ha fel is jut valaki a metróból, sok esetben csak 500-800 méteres kerülőkkel tud átkelni a csomópont egyik oldaláról a másikra – olvasható az egyesület közleményében.

A Klinikák, Corvin-negyed, Kálvin tér, Ferenciek tere, Arany János utca, és Nyugati pályaudvar állomásoknál tervezett ferdelift építését még csak most kezdik vizsgálni, de a megépítés árát már most odaítélné a közgyűlés a BKV-nak, pedig a ferdeliftek alkalmazása elemi hatással van egy állomás kijáratának áteresztőképességére.

Az egyesület szerint tételes kimutatás szükséges arról, hogyan módosítják a ferdeliftek az egyes állomási kijáratok áteresztőképességét. Ezen felül tervek és költségvetés szintjén is garantálni kell, hogy még a metrófelújítás befejezése előtt kiépüljenek a szükséges felszíni zebrák, és megújuljon az összes aluljáró.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!