szerző:
MTI / hvg.hu

A Nyugati pályaudvaron megvizsgálják, lehetne-e oda is ferdepályás liftet beépíteni a hagyományos, függőleges aknás helyett. A Dózsa György úton a felújítás befejezése után építenek be liftet.

A 3-as metróvonal felújításával kapcsolatban több állomás speciális akadálymentesítéséről döntött szerdán a Fővárosi Közgyűlés. A vonal 20 állomása közül 18 akadálymentesen lesz megközelíthető – ígérik.

Úgynevezett ferdepályás lifteket építenek öt állomáson. Ezek az Arany János utca, a Ferenciek tere, a Kálvin tér, a Corvin-negyed és a Klinikák. A képviselők az előterjesztést vita nélkül 31 igen szavazattal, egyhangúlag fogadták el.

A Fővárosi Közgyűlés döntött arról is, hogy a Dózsa György út metróállomás akadálymentesítését a metróvonal északi szakaszának felújítása után, a forgalomba helyezés után végzik majd el, a Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségével (MEOSZ) kötendő megállapodás szerint legkésőbb 2020 szeptember végéig.

Tehát a rekonstrukciós projekt jelenlegi kiviteli szintű tervei 12 állomás akadálymentesítését tartalmazzák, és ezen felül a főváros további hat állomás – Dózsa György út, Arany János utca, Ferenciek tere, Kálvin tér, Corvin-negyed, Klinikák – akadálymentesítését vállalja a projekten kívül, de azzal párhuzamosan.

Lift, ferdepályás lift, korlátlift

Az Ecseri út és a Pöttyös utca metróállomás esetében ideiglenesen korlátlifteket építenek, végleges megoldás 2023. december 31-ig születhet.

Az elfogadott előterjesztésben kitértek arra: bár megoldható, hogy ezeket az eszközöket a mozgássérült utasok segítő igénybevétele nélkül is használni tudják, a MEOSZ korábbi állásfoglalásában ezek alkalmazását nem fogadta el, mert ezek az eszközök kisgyermekkel, babakocsival utazók, idős, nehezen mozgó emberek, nehéz csomaggal közlekedők számára nem jelentenek megoldást.

A Klinikák állomásnál a peronszint és a felszín között épülne úgynevezett ferdepályás felvonó, ez a becslések szerint nettó 640 millióba kerülhet.

A Corvin-negyednél a peronszint és az aluljárószint között ferdepályás felvonó, az aluljáró és a felszín között hagyományos felvonó épülne nettó 929 millió forintból.

A Kálvin térnél a peronszint és az aluljárószint között épülne ferdepályás felvonó nettó 671 millió forintos becsült összegből, a Ferenciek terénél pedig nettó 656 millió forintból. Ennél a két állomásnál az aluljáró és a felszín között már van lift.

Az Arany János utcai állomás esetében a peronszint és a felszín között ferdepályás felvonót építenének. Ennek becsült költsége nettó 653 millió forint.

A Dózsa György úti állomásnál a peronszint és a felszín között lifteket építenének, amelyek az aluljárószinten is megállnának. Ennek becsült költsége nettó 804 millió forint.

A Nyugati pályaudvari állomás esetében szintén hagyományos, függőleges aknás liftet terveztek korábban, de költségtakarékossági szempontok miatt itt is vizsgálják a ferdepályás felvonó alkalmazását.

A Fővárosi Közgyűlés előzetes kötelezettséget vállalt arra, hogy a speciális akadálymentesítés tervezési és kivitelezési feladatainak megvalósítására 2018 és 2023 között legfeljebb körülbelül 5,6 milliárd forintot biztosít a BKV-nak.

Mi lesz az aluljárókkal?

A Közlekedő Tömeg Egyesület a szerdai fővárosi közgyűlés előtt arra hívta fel a figyelmet, hogy több metróállomáson csak a peron és az aluljáró akadálymentes összekötését teszik lehetővé, az aluljáró és a felszín közötti kapcsolat sorsa bizonytalan.

A Határ útnál és a Népligetnél csak a peron és az aluljáró között lesz biztosított az eljutás, az aluljáró felújításáról egyelőre nem tudni semmit.

A Nyugati pályaudvar, Dózsa György út, Árpád híd, Nagyvárad tér, Népliget, Újpest-központ megállóknál a felszínen a legtöbb irányban nincs közvetlen gyalogátkelő, vagyis még ha fel is jut valaki a metróból, sok esetben csak 500-800 méteres kerülőkkel tud átkelni a csomópont egyik oldaláról a másikra – olvasható az egyesület közleményében.

A Klinikák, Corvin-negyed, Kálvin tér, Ferenciek tere, Arany János utca, és Nyugati pályaudvar állomásoknál tervezett ferdelift építését még csak most kezdik vizsgálni, de a megépítés árát már most odaítélné a közgyűlés a BKV-nak, pedig a ferdeliftek alkalmazása elemi hatással van egy állomás kijáratának áteresztőképességére.

Az egyesület szerint tételes kimutatás szükséges arról, hogyan módosítják a ferdeliftek az egyes állomási kijáratok áteresztőképességét. Ezen felül tervek és költségvetés szintjén is garantálni kell, hogy még a metrófelújítás befejezése előtt kiépüljenek a szükséges felszíni zebrák, és megújuljon az összes aluljáró.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!