szerző:
Gergely Zsófia
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Iskolát festeni invitálták a szülőket egy törökbálinti iskolában, ami nem egyedi példa, találtunk oktatási intézményt, ahol függönyök varrására kérték az oda járó gyerekek családját vagy "székprogramot" hirdettek a folyosók berendezése érdekében. Van, aki kiakadt a közösségi munkának nevezett "önkéntes" munkán, más szülők csak legyintenek, mondván, az óvoda óta mindenhol elvárják a hozzájárulást a gyerek képzéséhez. Az oktatási szakértő szerint viszont nem etikus, ha a diákok családjának kell közreműködnie az intézmények nyári karbantartásában.

„Az iskola tisztasági festését minden évben nyáron végeztettük el. Az elmúlt nyáron a Tankerületi Központ finanszírozta mindkét épület teljes festését. Idén tisztasági festésre a Tankerület részéről a … osztályok, valamint a wc-k, mosdók, öltözők festése biztosított. (…) Így a segítségüket kérjük, hogy kollégáimmal, Önökkel és tanulóinkkal a közösségi munka keretében fessük ki azokat a termeket folyosókat, amit a fenntartó ebben az évben nem finanszíroz” – idézet abból a levélből, amit június végén kaptak a törökbálinti Bálint Márton Általános Iskola és Középiskola vezetésétől az ide járó gyerekek szülei.

A levélben pontos dátumok is szerepelnek, amikor várják a festésben segédkezőket, de azt is bedobják ötletként, hogy álljon össze egy-egy osztály szülői és vállalja együtt, hogy kifejezetten a „gyermekeik szeptemberi osztályát kifestik, esetleg az osztály előterét”. Ehhez festéket és néhány eszközt vásárolnak, de „várják a felajánlást festék, festő szerszámok formájában” is – teszik hozzá.

A körlevelet az egyik szülő azért juttatta el lapunknak, mert szerinte ez már túlmegy azon a határon, amit az intézmény egészséges keretek közt elvárhat tőlük. Kérte, hogy nevét ne tüntessük fel, pont azért, amiért szerinte más szülők sem mernek szólni: nem akarják, hogy végül a gyereken csattanjon, ha zúgolódnak az „önkéntes” munka miatt.

„A levél megfogalmazása alapján az ide járó nagyobb, középiskolás diákoktól pedig a kvázi elvárják, hogy ők meg majd a folyosókat festik ki. Már úgyis rég volt kommunista szombat”

– mondta.

Képünk illusztráció.
©

Megkerestük a levél feladóját, a törökbálinti iskola vezetőjét, aki semmi kivetnivalót nem lát abban, hogy ilyen módon próbálják csökkenteni a költségeket, hogy tudjanak másra költeni. „Az iskolában minden évben sor kerül tisztasági festésre. Az idén egyéb más beruházást is szeretnénk megvalósítani, ez motivált bennünket arra, hogy szülők, tanárok és a diákok közösségi munka keretében, közösségépítő tevékenységeként valósulna meg az iskola egy részének a festése” – mondta Keszler Márton.

Az iskola szerint a szülők szerették volna

Az intézményvezető szerint „a szülők részéről volt igény rá korábban is, hogy közös tevékenységek valósuljanak meg szülők, diákok, tanárok bevonásával. „A szülők tanácsán kifejezetten egyetértettünk abban, hogy a gyerekek így megtanulnák jobban értékelni és védeni a környezetüket, önmaguk és mások munkáját tisztelni, és megbecsülni. Pedagógiai programunk fontos nevelési elve a környezet védelme, a környezeti nevelés és a fenntarthatóság” – magyarázta.

Az intézményvezető szerint az általa küldött levélből kitűnik, hogy önálló felajánlásokat várnak, semmiképpen nem kötelezettségnek szánták. „Sajnálatos, hogy ezek szerint néhányan félreértették a levelet, és nem tájékozódtak a szülők tanácsán elhangzottakról. Mint ahogy

a többi szülő és a diákok összessége értette a levél közösségépítő invitálását, ezek serkentenek bennünket arra, hogy gördülékenyebb kommunikációt valósítsunk meg a jövőben”

– tette hozzá. 

Képünk illusztráció.
©

Már az óvodától kezdve ez megy, megszokjuk

Egy másik, pesti gimnáziumban a szülői értekezleten, szóban hangzott el nagyon hasonló kérés. „Elsős lesz a gyerekünk, ezért mondták el a tudnivalókat, köztük, hogy miben várják a szülők közreműködését. Valójában azért nem ért meglepetésként, mert

már megszoktuk, hogy az óvodától kezdve egy csomó mindent nekünk kell összedobni”

– mesélte az édesanya, aki szerint az igazgató udvariasan, nem nyomasztó jelleggel közölte mindezt, ezért nem botránkozott meg rajta.

Itt nemcsak a festés merült fel, hanem megfogalmazása szerint ebben az oktatási intézményben úgynevezett székprogramot hirdettek, ugyanis a folyosón nincs elég szék, hogy leüljenek a gyerekek. „Ezért kértek felesleges, jó állapotú székeket, de szükség lenne függönyökre is, ezért függönyvarrásra is várnak felajánlást” – sorolta.

„Székprogram” és padvásárlás – de örülnek, hogy bekerült a gyerek

Egy budai iskolában magát a padot akarták megvetetni a szülőkkel, miután a gyerekük plusz főként érkezett volna az osztályba. „A cipősszekrényt is a szülők dobták össze, de a padot egyedül megvenni azért drága lett volna. Szerencsére végül egy elballagó diák szülei odaadták azt, amit ők vettek korábban” – mondta. „Mit tehetnél egy ilyen helyzetben, mikor örülsz, hogy egyáltalán bekerült a gyerek egy jó, kis létszámú osztályba” – jegyezte meg.

„A köznevelési törvényben szerepelnek a szülő kötelességei, így például, hogy működjön együtt a pedagógusokkal, kövesse figyelemmel a gyerek tanulmányait, és általában tegyen meg mindent, hogy sikeres legyen az iskolában. Tehát van egy kvázi láthatatlan szerződés az iskola és a szülő közt, ez azonban kizárólag a gyerek tanulmányaira vonatkozik. Vagyis a szülőnek nem kötelessége, hogy bármit tegyen az iskola fenntartása, karbantartása érdekében, ehhez akár tevékenységgel, akár anyagilag hozzájáruljon” – mondta Szüdi János, oktatási szakértő.

Képünk illusztráció.
©

Közösségi aktivitás vagy látens presszió?

Bár sok helyen ezeket a munkákat a közösségi élethez tartozó aktivitásnak tekintik, szerinte ez nem szerencsés, illetve erősen függ az iskola generális hozzáállásától. „Ez etikai kérdés is, mert szép elv, hogy a tanárok és a szülők legyenek mellérendeltek, valójában az iskola mindig hatalmi helyzetben van. Ha olyan intézményről beszélünk, amely nagyon nyitott, és tényleg mindenben partnerként kezeli a szülőket, akkor még esetleg elfogadható. De ha az együttműködés csak az ilyen esetekre vonatkozik, amikor valamit hozni, festeni, takarítani kell, akkor ez több mint ártalmas” – magyarázta.

Az oktatási szakértő szerint amíg az iskolák önkormányzati fenntartásúak voltak, még lehetett arra hivatkozni, hogy az iskolai tennivalók elvégzése a településnek szól, szolidaritást fejez ki. „Ennek van hagyománya, hiszen régen is volt, hogy a lakosok építettek fel helyi iskolákat, amit magukénak is éreztek. Csakhogy az intézmények állami átvételekor pontosan az volt az egyik indok, hogy ezentúl majd megoldanak mindent, mert jobb gazdái lesznek – jegyezte meg. – Ha egy szülő önként felajánlja, hogy megcsinál valamilyen közösségi dolgot, azt nem lehet kifogásolni. De mindig ott van, hogy a gyerek tanulmányai miatt erre nehéz nemet mondani, vagyis óhatatlanul presszióként működhet” – tette hozzá.

Sokszor nem világos, mi van ingyen az iskolában

A Magyarországi Szülők Országos Egyesülete évek óta rendszeresen felhívja a figyelmet arra is – a hozzá érkező információkra, panaszokra hivatkozva –, hogy a tanítási időben szervezett tanulmányi kirándulásokért és az erdei iskoláért nem kérhető pénz a szülőktől, mert ezek köznevelési közfeladatok, amelyeket a fenntartónak kell finanszíroznia. Ez feketén fehéren kiolvasható a köznevelési törvényhez kiadott egyik kormányrendeletből is.

A tanulmányi kirándulás nem keverendő a tanítási időn kívül szervezett osztálykirándulással, azért a jogszabályok szerint is kérhető hozzájárulás a gyerekektől, illetve szüleiktől.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!