szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ha pontos elképzeléseid vannak arról, hogy milyen karriert szeretnél építeni a médiában, ezeknek a tippeknek hasznát veheted.

Sokan dolgoznának a média világában, de nem mindenkinek sikerül. A hozzád legjobban illő munkakör elnyerése legalább annyira múlik a profizmusodon és kitartásodon, mint a szakképzettségeden és a szakmai gyakorlatodon. Ha tudod, mit akarsz, a következő tíz tipp segíthet megtalálni az ideális állást.

Keress utána mindennek!

Gyakran hallani a munkaadók panaszát: „Elképesztő mennyien jönnek munkainterjúra hozzánk úgy, hogy még annak sem néztek utána, pontosan kik vagyunk”. Legyél hát média-addikt! Nézz tévét, hallgass rádiót, olvass újságot, és internetezz sokat!  Kövesd a lapok médiarovatát, és tájékozódj a szakmai kiadványokból. Ezek a lapok és honlapok egyébként gyakran közölnek álláshirdetéseket is. És ne felejtsd el, hogy keresgélés közben érdemes jegyzetelni. 

Építsd ki saját kapcsolatrendszered!

A média világa a kapcsolatokról szól. Csak azért, mert barátaid és családtagjaid nem ebben a közegben dolgoznak, még ne mondj le róla, hogy a saját kapcsolatrendszered kiépítsd. Mozgósíts tehát mindenkit az ügyed érdekében, és szó szerint mindenkit: a nem médiás családtagok, barátok, ismerősök közül akadhat, aki mégiscsak ismer valakit ebből a szakmából. Ha találsz valakit, hívd fel, vagy írj e-mailt neki, mindenképpen megemlítve közös ismerősötöket, akitől elérhetőségét megkaptad. Kérdezd meg, tudna-e időt szánni egy rövid beszélgetésre. Érdeklődj arról, hogy miként vágott neki annak idején, mivel tölti egy munkahetét, tud-e tanáccsal szolgálni. Végül kérd el tőle valaki másnak az elérhetőségét is, akivel tudsz erről beszélgetni. Búcsúzás előtt győződj meg arról, hogy telefonszámodat és nevedet felírta a noteszába. Minél több emberrel találkozol így, annál nagyobb esélyed lesz munkát találni.

Szerezz tapasztalatot!

Semmi nem tesz annyira felkészültté, mint hivatásod gyakorlása. A munkatapasztalat később hasznodra lesz; a sikeres karrierutak gyakran kezdődnek azzal, hogy valaki lótifuti egy televíziónál. Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a kapcsolatépítésnek nagy szerepe van a munkatapasztalatok megszerzésében is. Hasonló témában a legnagyobb médiacégek egész adatbázisokat hoznak létre honlapjukon, amelyeket érdemes rendszeresen látogatni. Itthon a magyar Újságírók Országos Szövetségének (MÚOSZ) oldalát érdemes felkeresni, itt többek között konkrét munkaajánlatokról is értesülhetünk. Emellett nagyon hasznosnak bizonyulhat, ha hirdetés nélkül is felhívjuk a kiadók főszerkesztőit, s udvariasan gyakornoki, vagy egyéb munkalehetőségről érdeklődünk. Általában nagyobb sikerrel járhatunk ezzel a módszerrel azoknál a cégeknél, amelyeknek kevesebb alkalmazottjuk van – talán nagyobb az igény az új munkaerőre.

2. oldal (Oldaltörés)

Légy büszke eddigi munkáidra!

Sosem fogsz bevágódni a médiában, ha nem mutatod meg, mit tudsz. Készíts portfoliót eddigi munkáidból, televíziónál és rádiónál ez digitális kép- és hangfelvétel is lehet. A portfolióban az a legjobb, hogy nem azon gondolkodsz, milyen munkára vágysz, hanem nekiállsz és csinálod. Dolgozz tehát bármilyen médiánál (hírlevelek, webszájtok, helyi rádiók), bárkinek szüksége lehet rád. Az összeállított portfolió tükrözze azt is, milyen munkát végeznél legszívesebben, és ha felveszed a kapcsolatot egy céggel, küldd el nekik előre az anyagodat.

Járj tanfolyamokra!

A médiába kétféle karrierút a leggyakoribb: a sikeres emberek egyik fele megfeszített, kitartó munkával jut mindig előbbre, másik felük pedig képesítést szerez valamely kommunikációs szakiskolában. Fejest ugrani a munkába meglehetősen csábító lehet, hiszen az ember kapásból a ranglétrán találja magát, s hamar megtanulja, hogyan lehet a munkáját a legcélszerűbben elvégezni. A tanfolyamnak is vannak azonban előnyei, főleg, ha gyakorlati képzést is kapsz. Egy televízióhoz vagy rádióhoz kerülve előnyt jelent, ha a technikai alapismereteid megvannak, az újságíráshoz pedig jogi, közéleti ismeretekkel vértez fel az iskolai képzés. Végül pedig a kapcsolatépítéshez és a portfolió-összeállításhoz is rendkívül hasznos egy-egy szeminárium.

Válassz szakterületet magadnak!

Ha jól ismersz egy témát, vagy különösen érdekel (legyen az művészet, utazás, egészség, vagy az ország egyik vidéke), tedd szakterületeddé! Ez szinte mindenfajta munkakörre érvényes lehet: a prezentációkra, az újságírásra, és az operatőri munkára is. És amiatt ne aggódj, hogy túl hamar beskatulyáznak egy-egy szakterületre, hiszen később bőven jut lehetőséged arra, hogy szélesítsd szakmai tapasztalataidat.

Szerezz technológiai ismereteket!

Ha valamilyen technikai munkakörért hajtasz, szerezz némi jártasságot az ilyen jellegű dolgokban, legyen szó akár a gyermekszínház világosításának megoldásáról, akár egy helyi rádió hanganyagainak megvágásáról. Ha magadat nem is érzed technikai zseninek, legalább azt érteni fogod, miről beszélnek mások. Kezdő diákújságíróként például nem várható el, hogy mindent tudj a kiadványszerkesztésről, de legalább tudj róla valamit. A média csapatjáték: minél többet tudsz, annál jobban dolgozik a csapat, s annál jobban tudnak téged is alkalmazni.

3. oldal (Oldaltörés)

Állíts össze CV-t!

A hagyományos Curriculum Vitae-re nem feltétlenül van szükség ahhoz, hogy valaki médiamunkás legyen, hiszen az ajánlatokról gyakran csak informális úton lehet értesülni. Ha mégis CV-t írsz, készíts minden munkainterjúhoz és munkakörhöz különbözőt, s mindegyikben az éppen aktuális munkához elengedhetetlen képzettséget, tapasztalatokat domborítsd ki. Utóbbiak felsorolásakor minden egyes munkahely alatt fejtsd ki három pontban, milyen feladatokat kellett ott ellátnod. Túl sok helyet ne szentelj az iskolai tanulmányaid taglalásának, inkább azt hangsúlyozd, miben szereztél jártasságot, s mit tanultál a médiaiskolában. Minden lényeges technikai ismeretet sorolj fel. A lap alján említs meg pár dolgot a személyes érdeklődési körödből is. A kísérőlevélben fejtsd ki, hogy ki is vagy, miért tartod jól alkalmazhatónak tapasztalataidat, s miért vágysz erre a munkára. Bizonyosodj meg afelől, hogy helyesírásodban nem találnak majd hibát. A CV és a kísérőlevél is maradjon egy-egy oldal, írd valamely jól ismert betűtípussal, a külalak lehetőleg legyen egyszerű.

Készülj fel az interjúra!

Minden állásinterjú arról szól végeredményben, amit és ahogyan elmondasz rajta. Magadat próbálod eladni, készülj hát fel rendesen. Gondolj arra, milyen képzettséget szereztél, majd arra, milyen emlékeid fűződnek ehhez, amelyeket elmesélhetsz. Ha például a CV-d egy helyi lapnál szerzett tapasztalatot említ, kezdd el mesélni, milyen különös kihívással találkoztál az egyik cikk megírása során, s hogyan voltak segítségedre munkatársaid, hogy megoldd a problémát. Ez például azt sugallja majd, hogy alapvető jártasságot szereztél abban, hogy egy kisebb teamben hatékonyan dolgozz. Persze a szokásos tippeket se felejtsd el: légy elegáns, ne hadarj, keresd a szemkontaktust, s juttasd kifejezésre véleményedet. Állj elő okos kérdésekkel és készülj fel meglepetésekre is: lehet, hogy egy rendkívül aktív interjúztatóval kerülsz szembe, aki bekap reggelire, de az is előfordulhat, hogy passzív, látszólag teljesen közönyös, a megbeszélés pedig folyhat egy elegáns tárgyalóban, egy kicsi irodában, vagy akár a cég ebédlőjében is.

Lehetnél szabadúszó

Nem kell fix állásban lenned, hogy sikeres médiakarriert fuss be. Szabadúszóként is dolgozhatsz, vagyis fizethetnek egy-egy munkáért, esetleg egy rövidebb időszakért. A televízióknál és a lapoknál is megszokott dolog, hogy valaki egész pályafutása alatt egyszer sem áll állandó alkalmazásban, s más egyéb munkákat is el tudnak vállalni. Akárhol is dolgozol azonban, szervezd jól az életed, s próbáld meg jól eladni magad. Szakmai oldalakon hirdesd szolgáltatásodat, nyomtass névjegykártyát. Minden ötletet és lehetőséget jegyezz le magadnak, itt is igaz az, hogy igazi „piackutatást” kell végezned. Persze azt is vedd figyelembe, hogy vállalkozóként a bruttó összeg után, amit a céged kiszámláz, még adózni is kell. A szabadúszó időnként elég stresszesnek és elszigeteltnek tűnhet, de ha már jó ideje csinálja, már el sem tudja másképpen képzelni a jövőjét.

Légy kitartó!

Talán a 11 pont a legfontosabb, habár csak tízről volt szó. Minden pályának vannak hullámvölgyei és fellendülései: néha úgy fest, erős kézzel irányítod saját jövődet, máskor azonban mintha elakadtál volna. De te akkor is csak gyűjtsd a kontaktokat és szerezz jártasságot a lehető legtöbb területen. A te életed: hozd ki belőle a legtöbbet!

hvg.hu Karrier

Tippek a kreativitás erősítésére

A munkahelyeken a precíz végrehajtók mellett mindinkább azokat díjazzák, akik kreatív gondolkodással segítik a problémamegoldást. Az előrejutáshoz, a munkahelyi sikerhez kreativitás kell. A kreativitás szintje pedig megfelelő technikák használatával javítható. Íme néhány lehetőség…

hvg.hu Karrier

Mentális gyakorlatok az állásinterjú előtt

Izzadó tenyér, enyhén remegő térdek, el-elcsukló hang, félszeg mondatok – az álláskeresők többsége számára régi és kellemetlen ismerősök. Egy kis figyelemmel és önszuggeszcióval azonban legyőzhető az állásinterjúkat kísérő lámpaláz.

hvg.hu Karrier

A munkahelyi szabadidő pénz. Fordítsd magadra!

Minden munkahelyen akadnak olyan üres percek, órák, amikor éppen semmi fontos teendő nem akad. Néhányaknak ez jutalom – rövidke kilépés a napi mókuskerékből –, másoknak viszont szürke és unalmas a holtidő. Akit azonban még hajt az ambíció, az intermezzókat munkahelyi-, szakmai előmenetelében hasznosítja.

hvg.hu Karrier

A hatásos bemutatkozás trükkjei

Az álláskeresés során rendkívül fontos a hatásos és emlékezetes bemutatkozás, bemutatkozó látogatás a potenciális munkahelyeken. Ez sikerülhet is az alábbi tanácsok segítségével.

hvg.hu Karrier

A sikertelenség feltételei pontokba szedve

Az önsors-rontásnak a legkülönfélébb módjai ismeretesek a főnök pokolba küldésétől a munkahelyi részegeskedésen át a tulajdonos korábban sohasem látott, ám útban lévő feleségének leribancozásáig. A sikertelenség azonban legtöbbször nem a véletleneken, s a hirtelen felhorgadásokon múlik.

hvg.hu Karrier

Az kap állást, aki slágfertig

Azt már tinédzserkorban mindenki megtanulja, hogy akinek jó a szövege könnyebben képes partnerkapcsolatokat létesíteni, könnyebben kerül a társaság középpontjába, jobban figyelnek rá, könnyebben szerez magának tekintélyt. Az emberi természet a későbbiekben, az álláskereséskor sem hazudtolja meg önmagát.

Mit szeret csinálni Sulyok Tamás egy fárasztó nap után? Beszélgetni a feleségével és meditálni

Mit szeret csinálni Sulyok Tamás egy fárasztó nap után? Beszélgetni a feleségével és meditálni

Nemzetközi lapszemle: kitől fél Vlagyimir Putyin és mi volt jó ebben az évben?

Nemzetközi lapszemle: kitől fél Vlagyimir Putyin és mi volt jó ebben az évben?

Miért van az, hogy bizonyos buszokon Budán még elsőajtós a felszállás, de Pestre érve már nem?

Miért van az, hogy bizonyos buszokon Budán még elsőajtós a felszállás, de Pestre érve már nem?

2024 legjobb találmányai: motorrá alakítható autó és a szkenner, ami 30 másodperc alatt kiszúrja a hibákat

2024 legjobb találmányai: motorrá alakítható autó és a szkenner, ami 30 másodperc alatt kiszúrja a hibákat