Álomkarrier: 11 tipp, mi kell a sikerhez

2010. augusztus 12., csütörtök, 07:00 • Utolsó frissítés: 2010. augusztus 12., csütörtök, 20:54
Szerző:


Címkék: ; ; ; ;

Mi kell ahhoz, hogy sikeresek legyünk a szakmánkban? Hogy a napi hajtás mellett időnk és energiánk is maradjon az új feladatokra? Hogy meglegyen a motiváció, ami előrelendít? Tippek.

Emotional Intelligence (Érzelmi intelligencia) című könyvében említi Daniel Goleman a széles körben elterjedt vélekedést, miszerint az intelligenciahányados (IQ) a siker záloga - a munkában éppúgy, mint magánéletünkben. Valójában viszont - mint írja - csak 20 százalékot „nyom a latban” az IQ, vagyis döntően az egyéb tényezőktől függ, tudunk-e sikereket elérni munkánkban. Ezek összességét nevezi Goleman érzelmi inteligenciának. Véleménye szerint ebbe a körbe tartozik a motivációs képesség (hogy mennyire tudjuk ösztönözni saját magunkat), hogy tudunk-e uralkodni indulatainkon és képesek vagyunk-e felülkerekedni hangulatváltozásainkon. A szerző szerint összesen 11 tulajdonság elengedhetetlen a munkahelyi sikerhez.

Bizalom
A képesség, hogy mások munkájában, adott szavában úgyanúgy megbízzunk, mint saját magunkban, létfontosságú, ha csapatban dolgozunk. A kétkedés, a kényszer, hogy ellenőrizzük, a kollégák valóban jó munkát végeztek-e, információik helyesek-e, bizonyos mértékig szükséges - előrelendíti a dolgokat -, de egy idő után hátráltatja munkánkat. Különösen, ha időközben kiismertük azokat, akikkel dolgozunk, és tisztában vagyunk vele, kiben lehet bízni.

Kíváncsiság
Az új dolgok iránti fogékonyság, érdeklődés szintén fontos, ha nem csak muszájból dolgozunk, hanem szeertnénk feljebb lépni a ranglétrán. Tanuljunk, amíg lehet, használjuk ki, ha a cég továbbképzési lehetőséget biztosít (nyelvtanfolyam, workshop, szakmai előadások), törekedjünk arra, hogy újabb és újabb információt szerezzünk a világról, ahol élünk és a környezetről, amelyben dolgozunk.

Fotó:

Empátia

Az sem extra elvárás a munkáltató részéről, hogy képesek legyünk átérezni mások helyzetét, meghallgassuk a kollégák álláspontját is, átlássuk, mi motiválja, mi hajtja őket, és el tudjuk képzelni, milyen lenne, ha a helyében lennénk: milyen döntést hoznánk, hogyan oldanánk meg egy feladatot. Ebből egyenesen következik, hogy segíteni is tudunk másoknak, ha arra van szükségük (és kérik).

Önálló döntéshozatal
Elengedhetetlen, hogy képesek legyünk önállóan dönteni, ha problémás helyzet adódik. Mérlegjük, mi lenne a legjobb a cégnek, és vállaljuk a felelősséget, még akkor is, ha kiderül, hogy rosszul döntöttünk. A vállalat érdekeit mindig az első helyre érdemes „tolni”, utána következhetnek az egyéni karriercélok. (Persze, az a legjobb, ha a kettő összehangban van és egymást erősíti.)

Rugalmasság
A váratlan dolgokhoz való alkalmazkodás nélkülözhetetlen a munkahelyen. Ha előre nem tervezett esemény adódik, rugalmasan álljunk hozzá: úgy alakítsuk munkarendünket, időbeosztásunkat, hogy a legfontosabb dolgokat intézzük el a leghamarabb, még akkor is ha ezek váratlanul „ütnek be”, a kevésbé fontos faladatokat pedig rangsoroljuk hátrébb. (Az üzleti tárgyaláson hallgassuk meg mások álláspontját is, és igyekezzünk mindkét fél számára jövedelmező megállapodást kötni.)

Humor
Sótlan kollégával senki sem szeret együtt dolgozni, éppen ezért fontos, hogy saját magunkon is tudjunk nevetni. Ha elrontunk valamit, hamar át tudjunk lendülni a holtponton és sértődés, feszengés nélkül szemléljük az átélt kellemetlenségeket, okulva belőlük. Nem mások nyomorának kifigurázásáról van szó, sokkal inkább arról, hogy a dolgok komikus oldalát is észrevegyük. A humoros emberek általában kreatívak is, ez pedig többnyire az egész kollektívát aktívabb munkára és közösségi életre sarkallja.

Intelligencia
A célok meghatározása, a világos, tényszerű gondolkodás, az észérvek alapján meghozott döntések tartoznak ebbe a körbe, meg a képesség, hogy előbb mérlegeljünk, gondolkodjunk és csak utána beszéljünk.

Optimizmus

Fotó:

Kit ne nyomasztana a kolléga, aki feketén látja a világot? Aki csak a dolgok rossz oldalát nézi, egyfolytában negatív, romboló megjegyzésekkel bombázza a társaságot, pesszimizmusával pedig az őrületbe kerget mindenkit? Az optimista hozzáállás – próbáljuk meg a lehető legjobbat kihozni magunkból, a reménytelen helyezetekből - segít átvészelni a munka során adódó nehézségeket, a kihívást jelentő helyzeteket, legyen az egy üzleti tárgyalás vagy egy kritikus időszak túlélése..

Kitartás
Mindegy, hogy ki milyen területen kíván érvényesülni, kitartás, állhatatosság nélkül hosszútávon nem lehet maximálisan teljesíteni. Emellett motiváció, eredményorintáltség is szükséges (a vágy, hogy sikereket érjünk el szakmánkban).

Figyelem
Saját gondolatainkon kívül másokra is figyeljünk oda: ez a hatékony együttműködés titka. Kulcsszó a csapatmunka. Előfordulhat olyan helyzet, amikor nemcsak a saját érdekünk, sokkal inkább a cégé, hogy igazunk mellett akkor is kiálljunk, ha ezzel mások véléményét, javaslatainak jogosságát kérdőjelezzük meg. Ilyenkor is korrekt módon járjunk el, lehetőséget adva a másiknak, hogy érvekkel támassza alá véleményét (amit aztán meg lehet cáfolni).

Öntudatosság
Az önbizalom, az ebből fakadó öntudatosság, a tudat, hogy bármilyen helyzetben hagyatkozhatunk saját képességeinkre, szintén fontos tényező. Folyamatosan figyeljünk arra, mit csinálunk, melyek a következmények, és hogyan teljesíthetnénk még jobban, hatékonyabban, úgy, hogy közben viselkedésünkkel sem sértünk másokat.


Álomkarrier: 11 tipp, mi kell a sikerhez




  Másolat Önnek

APRÓHIRDETÉSEK
tovább az apronet.hu-ra »
HVG HIRDETÉSFELHŐ
HIRDETÉS
Keresse az újságárusoknál!
Előfizetek a HVG-re Előfizetek a DHVG-re

Ön korábban már belépett a HVG csoport egyik weboldalán. Ha szeretne ezen az oldalon is bejelentkezni, ezen a linken egy kattintással megteheti.

X