A tavaly ősszel kirobbant gazdasági világválságról naponta kapnak szárnyra egymásnak teljesen ellentmondó hírek: egyik nap már a stabilitás jeleit prognosztizálják az elemzők, máskor azzal ijesztgetnek, még csak most jön a mélypont. Egy ideje már nehéz megítélni, mi a valóság. Jónéhányan vannak viszont, akik haszonra is szert tesznek ezekben az ínséges időkben.

Az Opten Kft. adatai szerint 2008-ban összesen 48500 új céget alapítottak. Bár jórészt a válság következtében eddig közel húszezer cég ment tönkre, a tavaly alapított cégekre nem jellemző, hogy idén már felszámolás alá kerültek volna. Közülük mindössze 124 vállalkozás tűnt el a süllyesztőben. Találtunk azonban néhányat, amelyik nemhogy csődött mondott volna, hanem növelte árbevételét. Milyen cégek ezek és hogyan csinálták?

Kávé, kutya, törzsvendég

A nyár elején, a Hilton szálló szomszédságában nyitott belga kávézó sörbárnak két hónap alatt 8,5 százalékkal nőtt az árbevétele. A Belgold (belgold.hu) augusztusig elért eredményeit Mérő Gábor tulajdonos elsősorban a széles választéknak, a szezonnak és az ezzel járó turistaforgalomnak, s nem utolsósorban a racionalizált költségeknek tulajdonítja - ideértve az alkalmazottak számának csökentését. De mindez kevésnek bizonyult a nyereséges működéshez - meséli sajnálkozva, és egyben belátja azt is, hiányzott az erős marketing és a szponzor. Az ismertséghez elengedhetetlen, de - mint mondta - kevés egy színvonalas weboldal kialakítása, a szórólapozás és a közösségi oldalak reklámereje sem akkora - legalábbis egy kávézó esetében - hogy pótolja a hagyományos értelemben vett marketinget. A tanulságok levonása után szeptember végén néhány hónapra bezárnak, de tavasszal erősebb marketingtámogatással és megújult árlappal nagyobb forgalomra számít a tulajdonos. Szerinte heti egy rendezvény lebonyolítása, s a törzsvendégkör kialakítása - mondjuk a környező irodaházak dolgozóiból - már megteremtené a profitábilitáshoz szükséges alapokat.

© Stiller Ákos
Háromszáz fős törzsvendégkör kialakításában látja vállalkozása sikerének kulcsát a három éve még irodai asszisztensként dolgozó 27 éves  Pénzes Tímea is, aki októberben saját kutyakozmetikát nyit Kispesten. Az üzlet beindítására -  hangsúlyozta -  sem időt, sem pénzt nem sajnál: kész napi 5-6 kutyát kozmetikázni akár 10-14 órában, kerül, amibe kerül. Reményei szerint ugyanis a cég fenntartási költségeit - ideértve a havi 50 ezer forintos bérleti díjat, s a több tízezer forintért kiváltott működési engedélyeket - már az első hónapokban képes kitermelni, napi  két-három kutya fazonírozásával. Ebenként - tervei szerint - fajtától függően 3-4 ezer forintot kér majd el a tulajdonosoktól. A kutyaszalon egyik legnagyobb előnye szerinte, hogy egy szépségszalon és egy lakótelep vonzáskörzetében található, ahova olyan gazdik is besétálhatnak, akik még nem hallottak a helyről. Ettől függetlenül -  mint  mondta - költ majd marketingre is: nyitásra elkészül a kozmetikát népszerűsítő weboldal, így azok is rátalálnak majd, akik pedig az interneten keresnek kutyakozmetikust. Még közel egy hónap van hátra, de Tímea már újabb álmokat dédelget: mestervizsgát szeretne tenni, hogy oktathassa is a szakmát, de erre még várnia kell legalább fél évet, amire beindul a vállalkozás.

Dupla forgalom: piaci rés és egyedi találmány

Félévvel a válság kitörése előtt nyert 9 millió forintot egy uniós pályázaton a Medicor Elektronikai Zrt. (medicor.hu). Az orvosi műszerek és otthoni gyógyászati segédeszközök - köztük vérnyomásmérő - gyártására szakosodott cég, honlapját ebből és további 11 millió forint önerőből fejlesztették le 2008. januárjában - mondta a hvg.hu-nak Steiner Arnold tulajdonos és hozzátette ezzel egyidőben, ugyancsak ebből a pénzből készült a Medicor - saját fejlesztésű, illetve a cég partnereinek termékeit forgalmazó - webáruháza, valamint az oldalakat népszerűsítő elektronikus magazin is. Ez a beruházás 15 millióval növelte a cég forgalmát 2008-ban, mondhatni a legnagyobb válságban, évvégére kétszerennyire, 5 éven belül pedig több százmilliós forgalomra számít a tulajdonos. Szerinte a kérdés nem az, hogy miként lehet nyereséges egy befektetés a gazdasági válság idején, hanem hogy mennyivel több profitot termelne, ha még a válság előtt indult volna. A projekt sikerét -  Steiner szerint - két dolognak köszönheti: a cég már 20 éve van a piacon azokkal a termékekkel, amelyek mind a webáruház, mind a honlap kínálatát adják és az sem hagyható figyelmen kívül, hogy a már évek óta piacon lévő webáruházak többsége nem egészségügyi szolgáltatásokra specializálódott.

A válság első évében -  egy évvel 2007-es alapítása után - duplázta meg forgalmát a Tactologic kutatás-fejlesztő Kft. (tactologic.com), amely egyébként a világon egyedülálló tapintásérzékelők fejlesztésével nyerte el az Ernst & Young legjobb spin off és start up díját 2008-ban. A találmány, melynek kifejlesztése során szilíciumból készült érzékelőket egy félgömb alakú gumiborítás alá helyezték el, „csipben” a félvezető az erre ható erőket képes elektronikus jellé alakítani. Maga a tapintóeszköz akár 64 érzékelőt is tartalmazhat, de a kutatók készítettek az emberi kezet utánzó érzékelő kesztyűt is, ujjanként négy szenzorral. Ezzel a megoldással a szubjektív tapintásérzet digitalizálható, és objektív adathalmazzá alakítható, aminek kiértékelése például egy beteg vizsgálata esetén az orvosok számára adhat többletinformációt.

A terméket fejlesztő és exportáló cégbe, induláskor, összesen 35 millió forintot injekcióztak - a Richter Gedeon szponzorálásával - a tulajdonosok: az MTA Műszaki Fizikai és Anyagtudományi Intézete és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem. Munkatársai - Kis Attila a találmány egyik szellemi atyja és egyben a cég ügyvezetője a hvg.hu-nak elmondta a Richter kivásárlása után tavaly újabb 15 millió forintra volt szükség az életben maradáshoz, de a 10 milliós forgalomnövekedésnek köszönhetően idén már nem lesz szükség külső tőke bevonására, ami szerinte egy kutatócég esetében nem kis sikerként könyvelhető el. A gyógyszercég - tette hozzá - épp a válságra hivatkozva állította le a cég szponzorálását. Egyelőre mégcsak a jövő zenéje, de - az ügyvezető elárulta - újabb területtel kacérkodik a Tactologic. A játékipar még kiaknázatlan lehetőségeket tartogat a cég számára - hangsúlyozta Kis Attila hozzátéve számításaik szerint évente ezerszer annyi szenzor előállítására lenne fogadókészség ebben a mikroelektronikai iparágban, mint akár a sebészeti, akár a robotgyártás területén. Ez utóbbiak jelenleg legfeljebb évi ezer szenzort rendelnek tőlük.

Start up cégek és a milliós tőkeinjekciók

Prezi.com indulása egy hónappal kapott 160 ezer dolláros támogatást a Magyar Telekomtól, egy évre rá pedig a Twitter egyik alapítója, Jack Dorsey csatlakozott a cég tanácsadói boardjához. A termék - mely megnyerte a szponzornak a TED konferencia tulajdonosát, a The Sapling Foundationt, s a startupokat támogató kockázati tőkebefektető Sunstone Capitalt is - augusztustól az amerikai piacon, a Szilícium-völgyben is jelen van. Olyan online prezentációkészítő szoftver, amely alapjaiban tér el a slide-ról slide-ra haladó Powerpointos bemutatóktól, helyette a videóban is látható módon egy vázlatszerű felületen mozgunk, forgunk, zoomolunk ide-oda. A szolgáltatás egyszerűsége - a céget alapító Halácsy Péter és az ID magazin által a világ legjobb 40 designere közé sorolt Somlai-Fischer Szabolcs  szerint - az üzleti modellben is tetten érhető: ingyen használhatjuk mindenféle korlátozás nélkül egészen addig, amíg publikus, mások által is megnézhető prezentációkat gyártunk. Fizetnünk kell viszont akkor, ha offline is bemutatható, vagy privát prezentációkról van szó. Maga a szolgáltatás - mondta Somlai-Fischer a hvg.hu-nak - azért készült el kezdetben, mert mindketten sok prezentációt tartottak és szükségük volt egy új logikán alapuló szoftverre. De a prezi.com - állítják a tulajdonosok - nem azért jött létre, hogy startup legyen belőle, hanem, mert mindketten hittek benne.

Szintén informatikai alapú, ám a nagyközönség előtt még nem nyitott a HealthMash-en alapuló egészségügyi kereső. A rendszert Amerikában már több konferencián bemutatták, legutoljára a San Franciscó-i Health 2.0 egészségügyi konferenciára hívták meg a terméket életre hívó WebLib Kft.-t. A cég - amely speciális területeken mozogva készít alternatív keresőket, többek között média, könyvtári vagy egészségügyi adatbázisokhoz.  Egyik legnagyobb projektje a HealthMash néven futó intelligens tudásbázis, ami megbízható forrásokon alapulva állít össze automatikusan egy egészségügyi tudáshalmazt.

A társaság már korábban is bizonyított a témában: 2005-ben az amerikai National Library of Medicine támogatta ToxSeek nevű toxikológiai keresőszolgáltatásukat. (A Weblib nyilvános demonstrációs keresője kipróbálható a polymeta.hu címen.)

A legjobb ötletek mindig az egyszerű ötletek, főként, ha a közösségi oldalakban rejlő lehetőségeket is kihasználják. A Rajczi Norbert által alapított premiumjobs.hu oldalon barátainkat és ismerőseinket ajánlhatjuk különböző állásokra - ha pedig javaslatunk beválik és ismerősünk próbaideje után is az adott cégnél marad, jutalékot is kapunk mindezért - a sikerdíjon (az éves bruttó bér 4-5 százalékán) az oldal és az ajánló egyharmad-kétharmad arányban részesül. Mindezzel sikeresen ki lehet kerülni azon fejvadászcégeket, akik munkájuk fejében akár az éves bruttó bér több mint egynegyedét is elkérhetik. A rendszer azért is működőképes, mivel saját ismerőseink képességeit sokkal biztosabban ítélhetjük meg, főként, ha mindezért még jutalékot is kaphatunk. 

Az oldal 2008 őszén indult be, 5-10 milliós invesztícióval, működése pedig egyszerű win-win szituációt teremt: a fejvadász szolgáltatást az eddigi piaci árszintnél akár 80 százalékkal olcsóbban is kínálhatja 3 hónapos garancia mellett (ha a próbaidő alatt nem válik be a pályázó, a portál újra megjelenteti a hirdetést), az internetezőkön kívül (akik egy pozícióért átlagosan 100-150 ezer forintos sikerdíjat is kaphatnak) a fejvadász versenytársak is nyugodtan használhatják munkájuk során. Rajczi Norbert elmondása szerint a hazai pályán megerősödött oldallal a régiós piacra is szeretnének kilépni, amely stádiumban értékesítenék majd a projektet. Kérdésünkre, hogy a válság miként érinti a fejvadász piacot, Rajczi azt állítja: hiába van a jelenlegi helyzet ellenére szinte ugyanannyi megbízás, mint eddig, a cégek jóval lassabban döntenek a jelöltek felvételéről, a piac meglehetősen belassult.

S.A.- B.M.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Vállalkozás

Kik lesznek a válság legnagyobb nyertesei?

Napokon belül dönt a Parlament a fizetési meghagyások ügyintézéséről, mely szerint hamarosan a bíróságtól a közjegyzőkhöz kerül ez az adósságbehajtást gyorsító eljárás. Ezzel jelentősen rövidülhet a tartozások behajtása, így gyorsabban juthatnak a pénzükhöz az emberek. Dr. Gatter László a Fővárosi Bíróság elnöke üdvözli a törvénymódosítást.

MTI Tech

Drasztikus a válság hatása a hazai médiára

Drasztikus a gazdasági válság hatása a hazai médiafogyasztásra - áll a Magyarországi médiapiaci körkép 2008 című, az ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézete által publikált kiadvány összegzésén.