szerző:
hvg.hu

Többoldalas internetes szöveget néhány száz karakterre és legalább két nyelven - angolul és magyarul - tömörítő szoftver - első hallásra képtelenségnek tűnik - a gyakorlatban már létezik, és csupán egyike annak a négy magyar prototípusnak, melyek fejlesztését támogatja a Multimédia és Mobilitás Klaszter. A feltalálókat találmányaikról, a klaszter igazgatóját pedig a támogatásokról kérdeztük.

Ez az úgynevezett tömörítő szoftver bizonyult az egyik legígéretesebbnek  a 26 magyar találmány közül, amelyeket szakmai befektetőknek mutattak be a klaszter kezdeményezésére rendezett eddigi három MM Prototípusversenyen - mondta Lemák Gábor, az MM Klaszter igazgatója. Hozzátette: a verseny célja, csakúgy, mint a klaszteré, a magyarországi mobil és multimédiás technológiák szereplőinek és a hazai kutatás-fejlesztési kapacitásoknak a közös piaci hasznosítása.

Szoftver tesztelése

Megkértük a feltalálót, hogy küldjön el egy angolnyelvű szöveget és annak tömörített változatát. Íme az eredeti szöveg, amely egy közel  8893 karakteres újságcikk.

Erős, értelemtartó tömörítés (1117 karakter):

"Owner you friend Facebook. Businesses making Facebook shingles. Ms. Shih: need to be customers. Pages allow to collect, create, maintain, link, offers to wander. Shih: start asking, building awareness, create venue, strategize, waste time, accomplish, ask, grow, enliven. Kendall: Pages replicate, company uses Facebook, update, learn, do plugging, marketing, selling. Glaube: moving away, use to ask, have to answer, make selling, engage, listen people saying, keep, tell fans of interest, take interactions. Facebook introduced a campaign. It generated. Seeley: advertise don’t give them what they want they not be fan. We represent shows don’t buy tickets. You talk them, friends. Guys use Facebook to find women. Meyer women engaged ages 22 to 28. Paul estimates spent, generated, need to stretch. Facebook engage dream. Users fill, help, deliver, create, add, see, fall, modify to get buck. Advertisers elect to pay to run. Shop displays ads aim at people who sends message. System provides feedbacks, allow to improve. Nelson: Facebook logs, wife relies on media, considers marketing. Technology takes to build."

Erős, értelemszűrő tömörítés (260):

"Owner you friend Facebook. Allow to collect, create, maintain, link, offers to wander, replicate, Company uses Facebook, update, learn, do plugging, marketing, selling. Facebook introduced a campaign. It generated. Guys use Facebook to find women, engage dream."

Minimalista megoldással: "Friend Facebook".

Az interneten több nyelven tömöríteni képes szoftver ötlete a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem kutatóinak érdeme, de a Mobilitás és Multimédia Klaszter több tagja szponzorálja a fejlesztést - mondta Kardkovács Zsolt, az ötletgazdák egyike a hvg.hu-nak. A feltaláló fontosnak tartja megjegyezni, hogy az algoritmus "nem tud beszélni", tehát nem állít elő "új" mondatot, csak a meglévőket használja fel adott szabályok szerint. Ezáltal nem mindig születnek értelmes mondatok, vagyis a rendszer nem tartalmilag, inkább mennyiségileg tömöríti a szöveget. (Lásd keretes írásunkat.) Bár a prototípus piaci bevezetéséről a fejlesztőknek egyelőre kevés információjuk van,  azon dolgoznak, hogy találmányuk arabul és kínaiul is működjön.

Kardkovács szerint az az álmuk, hogy 3-5 éven belül az elsők között  legyenek az MMKlaszter stratégiájával felfuttatott európai  spin-off vállalkozások sorában.

Interaktív webes tv és  az intelligens tudakozó

Nem kevésbé nagyratörő jövőképet fogalmazott meg az IPTv prototípusával szintén nyertes Médialab Kft. A találmány a műsorszolgáltatáson kívül számos hasznos információt nyújt, alkalmazkodva az előfizető igényeihez - mondta Baumann Ferenc cégtulajdonos. Ezeket a webes technológiához hasonló alkalmazási lehetőségeket néhány minta formájában mutatta be a cég a versenyen. Ezek az alkalmazások lehetővé teszik, hogy a felhasználó a számára fontos információhoz tévékészüléke segítségével interaktívan jusson hozzá. Tévés környezetben az interaktivitást a távirányítón, illetve az IPTv set-top-boxának segítségévelv oldják meg.

Ezeknek az eszközöknek a képességei korlátozottak, mint a hagyományos webes környezetéi. Bár a megrendelő által finanszírozott termékfejlesztést 2009 decemberében befejezik, a piaci bevezetésre a feltaláló becslése szerint legkorábban jövő tavasszal kerülhet sor. A technológia - mint hangsúlyozta - még számos lehetőséget rejt magában, ami további fejlesztéseket jelenthet a cég számára.

A prototípusverseny harmadik magyar győztesének találmánya olyan beszélgetések lefolytatását segíti elő, amelyek azonos földrajzi területhez kapcsolódnak. Mint Terray Tamás, a rendszer fejlesztője hangsúlyozta, nyilván csak egy szűk csoport képes nagyon pontos választ adni az olyan kérdésekre, hogy "melyik a legjobb borozó Kistarcsán", vagy a "Kivegyem-e ezt az albérletet a Kisfaludi u. 12. szám alatt, még ha zajosak is a szomszédok".

Ezzel a témával, mint Terray rámutatott, több rendszer is foglalkozik, de a szóban forgó fejlesztés azért egyedi, mert nem a térkép újabb elemekkel való kiegészítésén alapszik, hanem az emberek összekapcsolásán. Az ötlet az információs zaj szűréséről és ezen belül a lokalitás szerepéről való gondolkodás eredményeként született - mondta a hvg.hu-nak a rendszert feltaláló Kangyal András. "Minket elsősorban az érdekelt, hogy "halott" adatok es emberek kozti kapcsolat miként helyettesíthető az emberek kozti, lokáciokra épülő kapcsolattal. A "szamomra idegen városban megkérdem a helyi jarókelőket" élethelyzet analógiája talan egyértelművé teszi az Askfield, vagyis a program célját: a kérdéseink olyanokhoz jussanak el, akik nagy eséllyel tudják is ra a választ.    

Elkészítettünk egy szolgáltatást, de nem maradt elég erőforrásunk arra, hogy be is vezessük. Erről a problémáról Doransky találóan azt írta (http://doransky.hu/?p=1963) , hogy ha x forrásod (ami nem csak pénz lehet) volt a kifejlesztésre, akkor még 2 x-et el kell költened majd a bevezetésre. Azt keressük, honnan lehet előkeríteni ezt a 2x-et. Ennek keretében a Klaszter Tech Show-ján is be fogjuk mutatni a rendszert kockázati tőkéseknek.

Amíg a bevezetéssel nem érünk el valamit, semmiképp sem nevezném sikeresnek a projektet, csak egy próbálkozásnak a sok közül. Ha megrekedünk itt, akkor arra leszünk jó példa, hogy mi a magyar betegség: jó ötlet, sok munka, kevés tapasztalat a bevezetéshez és felnöveléshez. A rendszer bevezetéséhez a vállalkozás most keres erőforrásokat.

 Az MMKlaszter félszáz projektfeltáró fórumának eredményeképpen egyre több kis- és közepes, ugrásra kész IT-vállalkozás, illetve most már kockázatitőke-befektető hajlandó akár arra is, hogy az úgynevezett érett technológiák piaci bevezetője legyen. Az sem mellékes ugyanakkor, hogy a klaszterhez beérkező 250 projektötletből mindössze 50 éri el azt a szintet, hogy megérje forrásokat ikeresni a fejlesztésébe - mondta Lemák Gábor, hangsúlyozva, hogy a klaszter tagjai csak olyanok lehetnek, akikben valós fejlesztési potenciál mutatkozik, és legalább három tag ajánlotta őket a klasztertagok közül. A jelentkezőknek komoly szűrővizsgálaton kell átesniük, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy a referenciáikon túl legalább az alábbi két kérdésre tudniuk kell a választ. Milyen fejlesztéseket szeretnének végrehajtani a következő két évben, és hogyan tud ebben segíteni nekik az MM Klaszter.

Bekerülni nehéz, de megéri: az MM Kaszter katalizálja  a résztvevő multinacionális, közép és kisvállalkozások két- vagy többoldalú együttműködését. Fejlesztési igény esetén megkeresi az azt megvalósítani képes klasztertagot, vagy egy K+F-ötlethez az azt hatékonyan hasznosítani képes céget. Erre jó példa a prototípusverseny is.

A klaszternek összesen 8 nyertes pályázata van, amelyek összértéke 3 milliárd forint. Az elnyert támogatás közel 1,8 milliárd forint. Jelenleg 11 további pályázat vár elbírálásra, közülük 3-4 elfogadásával számol a klaszter. Ez beruházási értéken további 1 milliárd forintot jelenthet. 2009 végére várhatóan 11-12 elfogadott programra számítanak, amelyek teljes költségvetése eléri a négymilliárd forintot, ezen belül a támogatást a 2,4 milliárd forintot.

A klaszter fejlődését mi sem mutatja jobban, mint az, hogy a válság közepette is nőtt a kutatási programjaik száma, miközben az állami finanszírozásúaké csökkent. Legutóbb pedig csatlakozott hozzájuk a NavNGo, azon kevés cégek egyike, amelyek önerőből, külső tőke bevonása nélkül értek el nemzetközi sikert néhány év alatt.

A klasztertagságot sokkal egyszerűbb elveszíteni, mint megszerezni - hangsúlyozta az igazgató, hozzátéve, hogy aktív tagokra van szükség, új befektetési ötletek támogatására, pályázatok elnyerésére. Akik ebben több hónap elteltével sem vesznek részt, azoktól búcsút vesz a klaszter. Az utóbbi két évben négy közös megegyezésre és három egyoldalú felmondásra került sor.