szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újraindítja budapesti járatai egy részét a legnagyobb európai diszkont légitársaság, a Ryanair - jelentette be Michael O'Leary, az ír low cost légitársaságvezérigazgatója Budapesten. O'Leary a hvg.hu-nak elmondta, hogy a Malév pénzügyi bajai csak részben játszottak szerepet a döntésben, sokkal inkább a Budapest Airport kapott, a korábbiaknál jóval kedvezőbb feltételek számítottak, és nem tartanak a magyar piac nagy halától, a WizzAirtől.

hvg.hu: A Malév körüli mostani herce-hurca mennyiben járult hozzá a visszatérésükhöz?

Michael O'Leary: Több tényező is szerepet játszott abban, hogy egy év szünet után visszatértünk Budapestre. Egyrészt soha nem gondoltuk véglegesnek és visszavonhatatlannak a távozást, amennyiben számunkra megfelelőek a pénzügyi és az infrastrukturális feltételek egy adott piacon, belépünk oda. Most a magyarok olyan feltételekkel kerestek meg minket, amelyek mindenképpen vonzóbbak voltak a korábbiaknál, ráadásul a Budapest Airporttal folytatott tárgyalásaink is eredményre vezettek, így nem láttuk akadályát a visszatérésnek.

Azt természetesen semmiképpen sem lehet kijelenteni, hogy a Malév pénzügyi helyzete nem játszott, nem játszik szerepet lépésünkben, de nem csak ez döntött. Amennyiben a Malév csökkenti járatai számát, vagy esetleg kiürül a társaság, az két szempontból is jelentős befolyásoló tényező. Egyrészt az így támadt esetleges űr további terjeszkedési lehetőségeket jelent számunkra is, másrészt a Budapest Airport is más helyzetbe kerülhet amennyiben legnagyobb partnere lényegesen kisebb mértékben venné igénybe szolgáltatásait, esetleg teljesen felszabadulnának ezek a kapacitások, amiket nyilván a BA is szeretne lekötni, kihasználni. Ezzel feltehetően nőne a társaságok járatbővítési lehetősége, az sem kizárt, hogy kedvezőbb feltételek mellett.

Michael O'Leary
AP / Claude Paris

hvg.hu: Tervezik-e célállomásaik bővítését?

MO'L: Áprilisban várható, hogy újabb tárgyalásokat folytatunk Budapestről induló desztinációink bővítéséről. Ennek során terveink szerint előtérbe kerülne a dél-európai, mediterrán térség, kialakítanánk egy „nyaralós” járatcsomagot. Elsősorban spanyol (Malága), dél-olasz és görög célállomások jöhetnek szóba, de elképzelhető, hogy a Portugália déli részén fekvő Faroba is indítunk járatot.

hvg.hu: Hogyan küzdenek meg a magyar piacon nagy halnak számító WizzAirrel?

MO'L: Mindig olcsóbbak leszünk a WizzAirnél. Félretéve viccet, valóban azt gondolom, hogy a Budapesten is a versenytársak árai alá tudunk menni. Ezzel pedig jelentős versenyelőnyre tehetünk szert. Másfelől a most beindított járatok között csak kettő, London és Bologna esetében kell versenyezni a magyar fapadossal, a másik három desztinációban nincs low cost konkurencia. A Ryanair elsősorban a Budapestre igyekvő utasokat szállítja, míg a WizzAir jellemzően a Budapestről induló hazai utasokkal tölti meg gépeit, így talán nem teljesen ugyanaz a potenciális utazóközönsége a két társaságnak.

Évi 200 ezer utasra számítanak

Budapesten is a legolcsóbbak leszünk – mondta Michael O'Leary, az ír Ryanair vezérigazgatója az új járatok, s egyben a visszatérés bejelentésekor. Ennek némiképp ellentmondott ugyan, hogy a sajtótájékoztatón újságírók kapásból több, Budapestről induló fapados járatot is említettek, amelyek ugyanazokra a célállomásokra olcsóbban repülnek, mint a Ryanair tervezett árai. A vezérigazgató azonban úgy vélte, hogy társaságának 40 és 50 euró közötti átlagárát senki nem tudja alulmúlni majd.

AP / Matt Dunham

A Ryanair március12-én kezdi a budapesti repülést öt induló állomásról – London-Stanstedről, Dublinból, Bristolból, Birminghamből és Bolognából. (Négy éve 7 útvonala volt a Ryanairnek Budapesten - írja az Ecoline.) A tervek szerint idén mintegy 200 ezer utast szállítanak a magyar fővárosba, a legolcsóbb út ára 8350 forint körül várható (Bolognába).

A társaság két éve azért távozott Budapestről, mert sokallta a Budapest Airport által megszámított költségeket, most azonban kedvező feltételeket sikerült kitárgyalni a BA-val. Addig maradunk, ameddig a most kialkudott áron tudunk repülni – válaszolta O'Leary egy újságírói kérdésre.

A tervek szerint hetente hozzávetőleg 80 Ryanair gép landol Budapesten, a járatok beindítása nyomán mintegy 200 új munkahelyet lehet létrehozni. A Ryanair a jelek szerint terjeszkedésbe fogott a régióban, ma ugyanis Lengyelországban is új járatok beindítását jelentik be. A múlt évben mintegy 74 millió utast szállított az ir fapados, 2012-ben ezt 80 millió közelébe tervezik növelni.

A Ryanair visszatérése az idegenforgalom számára is fontos fejlemény, hiszen Nagy-Britannia a harmadik legnagyobb küldő ország a magyarországi beutazó turizmusban, Olaszország pedig a negyedik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!