szerző:
hvg.hu

A Volkswagen viccesnek szánt reklámja akaratlanul is ráirányította a figyelmet egy akut problémára. Arra, hogy a mérnöktársadalomban világszerte alacsony a nők aránya. Ennek az lenne az oka – mint meglepően sokan gondolják –, hogy tipikus fiús szakmáról van szó, vagy máshol kell keresni a jelenség gyökereit?

Több mint százmillió amerikait ültet a tévé elé a Super Bowl, az amerikaifutball-bajnokság döntője. A hatalmas nézettségnek megfelelően idén egy félperces reklám elhelyezése már négymillió dollárba került. A Volkswagen jól bevásárolt: Wings (Szárnyak) című spotjával hatalmas figyelmet keltett, ám a cég vezetése másnap valószínűleg mégsem bontott pezsgőt örömében.

A reklámban egy apa azt mutatja a lányának vezetés közben, hogy a kilométerszámláló éppen átlépi a 100 ezres álomhatárt. „Ilyenkor egy német mérnöknek szárnyai nőnek” – mondja az apuka, és már látható is az autógyár, ahol kizárólag férfiak szorgoskodnak. Az egész spotban csupán egy nő fordul elő, az is csak egy szexista poén miatt: a hölgyet véletlenül fenéken paskolja a szárny, amely a férfi kollégája hátán éppen kinőtt.

A visszafelé elsült spot akaratlanul is látványosan ráirányította a figyelmet arra a problémára, hogy a mérnöktársadalomban nagy mértékben alulreprezentáltak a nők – Amerikában és a Volkswagen hazájában egyaránt. De hogy ne menjünk olyan messzire: hazai építészberkekben régóta forog közszájon a vicc, mely szerint a BME lágymányosi kollégiumában 1024 lány lakik, azaz kettő a tizediken.

A problémáról bővebben a Jobline cikkében olvashat.