szerző:
hvg.hu

A napokban sokan döntenek arról, hogyan és milyen e-matricát szerezzenek be az új évre. 2016-ban az árak nem emelkednek, de több változás is lesz a díjmentesen használható útszakaszok listájában. A megyei éves matricák és az új fizetős szakaszok bevezetése mellett a technológiai fejlődés is felforgatta a vásárlási szokásokat. A legtöbben mobilon vették az e-matricát.


A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. adatai szerint az új rendszer bevezetésével és a forgalom-növekedéssel párhuzamosan 8 százalékkal növekedett az eladott matricák száma: 2014-ben összesen 11,06 millió, 2015-ben 11,98 milliót értékesítettek. Ebből 8,35 millió heti, 1,83 millió havi és 289,9 ezer éves e-matrica volt. A bevétel mértéke 10,3 milliárd forinttal 57,79 milliárd forintra emelkedett, többek között a megjelenő új kategóriának, a megyei matricáknak köszönhetően, ebből 1,3 millió darab fogyott tavaly, a legtöbbet Pest megyére (810,5 ezer darab), Fejér megyére (151,2 ezer darab) és Győr-Moson-Sopron megyére (74,6 ezer darab) értékesítették.

A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. 11 hivatalos viszonteladó okostelefonos alkalmazását ajánlja autópálya matricát vásárláshoz. A társaság hivatalos applikációja mellett mindhárom nagy mobilszolgáltató saját megoldással van jelen.

©

Ha nincs matrica a díjköteles szakaszra felhajtva személyautó esetében 30 napon belül 14 475 forintba, 30 napon túl 59 500 forintba kerül a büntetés. A vonatkozó jogszabály értelmében minden esetben előre kell megvenni az e-matricát, a néhány perccel későbbi pótlás is jogosulatlan úthasználatnak minősül. Tavaly a legtöbb bírságot rendszámtévesztés (15,7 ezer) és díjkategória tévesztés (10 ezer) miatt szabták ki. Gyakran fordul elő, hogy a hétnél több személy szállítására alkalmas, illetve tehergépjárműnek vizsgáztatott személyautókra csak D1-es matricát vásárolnak a D2-es helyett az autósok.

A Simple alkalmazás és a Corvinus Egyetem közös, fiatal internet-felhasználók bevonásával készült kutatásából kiderül, hogy azok között, akik vásároltak 2015-ben autópálya-matricát (59 százalék), magas arányban (35 százalék) ezt online, vagy mobiltelefon használatával tették. Azok a válaszadók, akik használtak már termék, vagy szolgáltatás vásárlásához okostelefonos alkalmazást (27 százalék) az e-matrica megváltásánál (47,5 százalék), parkolásnál (44,3 százalék), vagy színház és mozijegy beszerzésénél (36,1 százalék) éltek leginkább ezzel a lehetőséggel.

Cikk megosztása
Címkék