szerző:

Kizárólag a közmédiában és a TV2 csatornáin futottak decemberig a kormányzati kampányhirdetések a tavalyi második félévben – így becsülte meg a 444.hu az AGB Nielsen televíziós közönségmérésének adatai alapján. Több százmillió forint közpénz elköltéséről van szó, de a pontos arányok nem ismertek.

A 444.hu cikkéből kiderül, hogy ősszel 380 millió forint ment el a „Ha Magyarország jössz...” kezdetű bevándorlásellenes kampányra, 600 millió tavaly nyáron a „Magyar reformok működnek” kampányra. Tavaly szeptemberben 381 millió forintot költöttek arra a kampányra, amely „Az embereket meg kell védeni!” szlogenre épült. Közben a Nemzeti Kommunikációs Hivatal részére 1 milliárd forintot szavazott meg ugyancsak bevándorlásellenes kampányokra a kormány. Az uniós kvóta elleni kampány már ebből a pénzből indult el decemberben. A kormányablakok népszerűsítésére 1,6 milliárd értékű kampány indult novemberben. Emellett januártól a kormány elindította „családbarát ország” szlogenre épülő kampányát decemberben.

A kormány egyelőre nem adta ki a pontos adatokat arról, hogy hol, mennyiért hirdetett az érintett időszakban. Az atlatszo.hu hasonló okból perben áll a Miniszterelnökséggel – emlékeztet a lap. Nemcsak televíziókban, hanem rádiókban, online lapokban, óriásplakátokon is hirdettek. A 444.hu a TV2-től sem kapott adatokat az állami hirdetésekről, megszerezték viszont az AGB Nielsen televíziós közönségméréseit, és azok alapján próbálták rekonstruálni a tévés kampányok költségeit.

Az összesítés alapján a kormányzati tévés kampányok decemberig kizárólag a TV2-csoporton és a közmédián futottak. A bevándorlásellenes kampány idején volt, hogy listaáron napi 25 millió forint értékű állami reklám ment a TV2 csatornáinak. Összességében a kampánysorozat kezdete, azaz nyár eleje óta év végéig egyetlen nap sem telt el, hogy a TV2 ne adott volna le legalább 20 kormányzati klipet – írja a 444.hu.

©

A nielsenes adatokból készített összesítés szerint tavaly júliustól decemberig az öt kormányzati kampány TV2-is hirdetéseire körülbelül 1 milliárd 259 millió forintot költöttek. A lap megjegyzi, hogy a fenti keretösszegek listaárak, azaz a valós költés ennél alacsonyabb lehet.

Az állami szférából érkező teljes hirdetési állami hirdetésállomány megbecslésénél természetesen figyelembe kell venni az állami cégek, például a Szerencsejáték Zrt., a Magyar Posta vagy az MVM hirdetéseit.  

©

A közmédiánál a tavalyi második félévben az öt kormányzati kampányra a becsült adatok szerint jóval kevesebb pénz, összesen körülbelül 410 millió forint közpénz ment el. A listaárak itt is meghaladják a valós költekezést, de valószínűleg sokkal kisebb arányban, mint a TV2 esetében. Itt is fontos hangsúlyozni, hogy ezek a pénzek csak a kormányzati kommunikációt támogató kampányokra vonatkoznak, más állami cégekre nem – tették hozzá.

A helyzetet árnyalhatja, hogy a TV2 március 1-től megduplázzák listaárait. A 2016-os eredeti terv szerint például márciusban egy csúcsidőben, vagyis 18 és 20 óra között leadott 30 másodperces reklámszpot listaáron 2,5 millió forintba került. Ez a februárban bevezetett, tavasztól érvényes számítás szerint már 5 millió forintra nő.

Cikk megosztása
Címkék