szerző:

Egy hosszú huzavona után a Facebook és a brit kormány megállapodásra jutott, hogy az amerikai cég több millió fonttal magasabb adót fog fizetni. Nem lesz nehéz, 2015-ben mindössze 4327 fontot fizetett, mert központját nem Nagy-Britanniában tartotta.

A Facebook eddig Írországban alapított leányvállalatán keresztül értékesítette reklámfelületeit, ezzel jelentős adózási előnyhöz jutott, míg érdemi reklámbevételei brit hirdetőktől érkezett – ez nem ritka Írországban, ahol számos brit érdekeltségű cég alapít székhelyet. Az amerikai sikervállalat leáll írországi becsatornázásával a brit kormánnyal folytatott hosszú egyeztetéseket követően, vállalva azt, hogy a briteken megkeresett bevétel után megfizeti a magasabb társasági adót – írja az Independent.

2014-ben a cég mindössze 4327 angol font adót fizetett, miközben éves nyeresége elérte a 1,9 milliárd fontot. A módosítások áprilisban lépnek életbe, első adófizetési kötelezettsége 2017-ben lesz a Facebooknak, ami várhatóan már több millió fontra fog rúgni.

A bejelentésre azt követően került sor, hogy csütörtökön kiderült: a királyi adó- és vámhivatal hat alkalommal helyezett el hirdetéseket a Facebookon, hogy mindenki becsületesen fizesse be az adóját. Mint kiderült, az állami hivatal összesen 27 ezer fontért helyezettel hirdetéseket 2015-ben a Facebook, az indoklás szerint azért, mert egyre többen onnan szereznek be információkat, így az adózásról is.

A Facebook bejelentése szerint hétfőtől már nem a Facebook Ireland, hanem a Facebook UK fogja kiállítani a számlákat az ügyfeleknek.

Az amerikai cég csak egy a sorban, a Google, a Starbucks és az Amazon is hasonló módszerekkel kerülte meg az magasabb adófizetést. A brit kormány az úgynevezett Google-adóval próbált fellépni a cégekkel szemben, a Facebooknál sikerült eddig eredményt elérni.