szerző:
hvg.hu

Emlékszik még, milyen nagyot csökkent egy hete az üzemanyagok ára? Mostanra már sikerült visszajutni az azelőtti szintre, a közel-keleti helyzet pedig még rosszabb jövőképet hozhat.

Egy hétig tartott ki a nagy üzemanyagár-csökkenés. Hiába lett április elejétől látványosan olcsóbb a közlekedés az adócsökkenés miatt, mostanra a benzin ára már meg is haladta az egy héttel ezelőttit, és a gázolajé is közelíti a régi értéket.

A hónap eleji nagy csökkentés oka az volt, hogy tavaly nyártól egy új törvény van életben, amely alapján negyedévenként újraszámolják az üzemanyagok jövedéki adóját. A képlet viszonylag egyszerű: ha drágul az olaj, csökken az adó. Egész pontosan ha a Brent típusú nyersolaj hordónkénti ára a világpiacon 70 nap alatt átlagosan 50 dollár alatt van, akkor a benzin literének adója 125, a dízelé pedig 120,35 forint lesz, míg ha 50 dollár fölé kerül az olajár, az adó 120, iletve 110,35 forintra csökken.

Az év első három hónapjában már az 50 dolláros határ fölött állt az olaj ára, így senkit nem ért meglepetésként, hogy csökkent az adó. A Mol emiatt a benzin árát literenként 6, a gázolajét 12 forinttal vitte lejjebb április 1-jén. Azóta viszont csak ezen a héten a benzin 10, a gázolaj 7 forinttal drágult.

Persze azt már korábban is láthattuk, hogy az elemzők alaposan mellé tudnak lőni, amikor az adóváltozás hatásait becslik. A legutóbbi alkalommal, tavaly októberben, amikor megváltoztatták az adó mértékét, azt várták, hogy átlagosan nyolc forinttal fog emelkedni az ár, ebből végül a benzinnél 31, a gázolajnál 47 forintos drágulás lett.

Eközben a rendszer úgy van kitalálva, hogy az állam semmiképp ne járjon rosszul. A múlt heti nagy csökkentéssel literenként 7 forintról mondott le az állam, ellenben nagyobb keresletre lehetett számítani, ami különösebb gond nélkül visszahozhatja az így kieső pénzt. Mostanra pedig már ott tartunk, hogy az 5 forintos adócsökkentés után már csak 4 forinttal kevesebb bevételt jelent literenként.

Nem mondott le sokról az állam

Március 31.: 355 forintos literenkénti benzinár mellett 125 forint a jövedéki adó, 95,8 forint az áfa, egy százalék, azaz 3,55 forint került a Kőolaj Készletező Szövetséghez, vagyis összesen 224,4 forint az államé.

Április 1.: A benzinár 349 forintra csökken, a jövedéki adó 120 forintra. Az áfa így 94,2 forint, a KKSZ-nek 3,49 forint jut, tehát összesen 217 forint az államé.

Április 7.: Most már 359 forint a benzin, a 120 forintos jövedéki adó, 96,9 forintos áfa és 3,59 forintos KKSZ-pénz együtt literenként 220,5 forintot jelent az államnak.

Ráadásul ha a világpolitikai helyzet bizonytalan, különösen a Közel-Keleten, akkor nagyobb az esély arra, hogy drágul az olaj. Annak hírére, hogy az amerikaiak megtámadták Szíriát, rögtön 56 dollár fölé ugrott az olajár. Hernádi Zsolt, a Mol-csoport elnök-vezérigazgatója a tegnapi Figyelőnek ennél még sötétebb jövőképet vázolt fel: szerinte egy hirtelen közel-keleti háborús konfliktus, amely kínálati kieséssel járna, például kapásból 600 forintos benzinárat lenne képes okozni.

 

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!