G. Tóth Ilda
G. Tóth Ilda

A sztártoxikológus segít kiválogatni az Auchan termékei közül az egészségeseket, így a hipermarketekben kék cédulával jelzik majd például azokat a gyümölcsleveket, amelyekben nincs tartósítószer, hozzáadott cukor, ám magas a gyümölcstartalmuk. Saját márkás portékák is fennakadtak a rostán.

„Olyan nyelven kell szólni az emberekhez az egészségtudatosságról, hogy az is megértse, aki összesen 500-600 szót használ” – summázta Zacher Gábor toxikológus az Auchan új kezdeményezésének létjogosultságát. Az áruházlánc ugyanis azt találta ki, hogy szakemberek által felállított kritériumrendszer alapján kiválogatja a több ezer féle árucikke – egyelőre élelmiszerek – közül  az egészségeseket. Az élet kék fantázianévvel ellátandó termékek közé biztosan nem jutnak be például a pálmaolajat vagy transzzsírokat, illetve mesterséges színezékeket tartalmazók, illetve az alkoholok. Az egyszerű, ám a hétköznapi bevásárlást segítő listázás kommunikálásához passzolóan pedig a populáris, tömegekhez szóló sztártoxikológust választotta ki a hiperlánc.

©

A magyar felnőttek 54 százaléka elhízott, a középkorú férfiak körében 71 százalék ez az arány. A lakosság több mint kétharmada pedig tíz percet sem sportol naponta – sorolta az egészséges étkezés melletti érveket Zacher. Ami a halálozási mutatókat illeti, Magyarország az EU-ban az ötödik helyen áll, és 2015-ben 4,2 százalékkal többen haltak meg, mint egy évvel korábban. A leggyakoribb halálozási okok közt pedig éppen azok a betegségek szerepelnek, amelyek a rossz táplálkozással kapcsolatba hozhatók, így a szívinfarktus, a stroke és a daganatos megbetegedések közül a vastagbélrák. „A felnőttek mindössze 57 százaléka vallja magát itthon boldognak, miközben a fejlett nyugati országokban jellemzően 70 százalék feletti ez a mutató” – hangsúlyozta Zacher, aki szerint az elhízás mértéke fordítottan arányos az iskolázottsággal. "Magyarország egészségi állapota azon a szinten áll, ahol a magyar futball" – tette hozzá.

Laborban ugyan nem vizsgálják be az Auchanban kapható termékeket, ahogy Zacher fogalmazott: „merünk hinni a beszállítóknak, akiknek úgyis meg kell felelniük az élelmiszerkönyv egyre szigorúbb előírásainak”. Persze olyan is előfordult már az eddigi vizsgálatok kapcsán (a kék termékek mai debütálásáig 1050 árucikket csekkolt a szakértőcsapat), hogy a gyártó kikérte magának: az ő csomagolt kenyerét miért nem válogatták be. „Csak a feltüntetett összetevők alapján tudunk dönteni, a szóban forgó kenyérnél pedig nem szerepelt a zacskón a magasabb rosttartalom” – jelezték a szakértők. Hosszú távon viszont szeretnének „pluszpontot adni” azoknak a portékáknak, amelyeknél nyomon követhető az út a termeléstől az áruházig. Előnyben részesülhetnek a minél kevésbé feldolgozott élelmiszerek, valamint a fair trade beszerzésűek.

©

Mivel olyan termék nem létezik, amely minden szükséges tápanyagot tartalmaz, ezért a változatos étrendet ajánlja a szakértőcsapat másik tagja, Hegyi Adrienne dietetikus, aki szerint a magyarok meglehetősen egyhangúan és rendszertelenül táplálkoznak. Bár a sófogyasztás az utóbbi években némelyest csökkent, még mindig jóval magasabb a javasolt napi 5 grammnál: a férfiak 18, míg a nők átlagosan 11 grammot visznek be a szervezetükbe sóból, a gyerekek pedig 10-12 grammot. Zöldségből és gyümölcsből napi 40 dekagramm volna az ideális fogyasztás, ám az átlag még a 30 dekát sem éri el. A cukorfogyasztás ugyan megfelel annak az „előírásnak”, amely szerint a napi energiabevitel 10 százaléka alatt illene tartani – ma nagyjából annak 7-8 százalékát éri el –, csakhogy a teljes energiabevitel jóval nagyobb a tanácsosnál.

Az év végéig 2 ezer élelmiszert vizsgál meg az Auchan, a későbbiekben pedig más termékeknél is bevezetnék a kék jelzést. Így például a monitorok közül azok kaphatnának cédulát, amelyek viszonylag kevéssé károsítják a szemet. De ígéretük szerint csekkolják a pelenkák, az írószerek, a textilek és a popsitörlők minőségét is. Az allergénmentes élelmiszerekkel viszont egyelőre nem foglalkoznak, legalábbis ebben a programjukban, mondván: aki ilyet vásárol, az általában tudatosabb, kevésbé van szüksége effajta kereskedői támaszra.

Kosárméret

Legalább háromszor akkora értékben, 20-21 ezer forintért vásárolnak az Auchan online áruházát választók, mint a hipermarketekben shoppingolók – nem csoda, hogy ráhajt az áruházlánc az e-kereskedelemre. (Ráadásul ez a különbség még nagyobb lehetne, ha a webáruházban nem csak élelmiszereket lehetne kapni – vélik a vezetők.) A budai kerületekben már választhatják a vevők az online válogatást, az év végére pedig az egész fővárosban cirkálhatnak az auchanos kiszállítóautók – ígéri a cég. A tavaly 350 milliárd forint bruttó forgalmat produkáló lánc hamarosan szupermarketet is nyit, mégpedig elsőként Szekszárdon, és 2025-re tervezi megdupláznia forgalmát, s azzal együtt a jelenlegi 6,5 ezer fős dolgozói létszámát. A beruházások értéke a tavalyi 9,8 milliárd forint után idén 12, jövőre pedig 17 milliárd forint lehet. Magyarországi megjelenése óta – 19 év alatt – 200 milliárd forintot fektetett be a ma 19 áruházat és 18 üzemanyag-töltőállomást működtető francia lánc.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!