szerző:
hvg.hu

Pennsylvania állam Bloomburg városában 1988-ban nyílt meg a monumentális kereskedelmi központ, a Columbia Mall. A hatalmas plázát a JC Penney üzletlánc üzemelteti. Mostanában azonban szinte kong az ürességtől a 100 ezer négyzetméteres, egykor zsúfolt áruházi központ.

Rengeteg, márkás terméket árusító butik bezárt, csak a Victoria's Secret fehérneműüzlet vonzza még a vásárlókat. Nakul Kumar, a kereskedelmi gazdaságtannal foglalkozó egyetemi tanár sem vásárolni jött ide. Hanem egy kis erősítésre, a Planet Fitness hálózat edzőtermébe. Az AFP tudósítójának elmondta, hogy a három nagy amerikai üzletlánc, a Macy’s, a Sears és a JC Penney shopping centereiben több száz, márkás cikkeket áruló üzlet zárt be.

Mi ennek az oka?

Természetesen a netes vásárlás rohamos terjedése, ami a jelek szerint életmódváltáshoz is vezetett. A Green Street Advisors üzleti tanácsadó cég 1070 nagy amerikai kereskedelmi központot vizsgált meg. Kiderült, hogy közülük csak 200 van jó helyen, vagyis közel a városközponthoz. A többi az elegáns, fehérek lakta külvárosokban található. Évtizedekig családi program volt oda kiautózni, nézelődni, vásárolni, kajálni az olcsó éttermekben.

De ennek a világnak vége

– mondja egy másik szakember, Fred Hurvitz, a Penn University oktatója. Az elektronikus kereskedelemmel új korszak kezdődött, a hatvanas-hetvenes években épült monstre üzletközpontoknak leáldozott. Viszont a hatalmas épületek még ott vannak. A tulajdonosok az üzletek helyén sportcentrumokat, edzőtermeket, fedett játszótereket alakítanak ki, és ezekre van kereslet. Továbbá irodákká alakítják át a butikokat és rendkívül kedvező feltételekkel, például 24 órás biztonsági felügyelettel kínálják kiadásra. És vannak is jelentkezők a bérlésre.

Korábban például egy utazási iroda, csillagászati bérért kaphatott csak irodát egy kereskedelmi központban. De most nem a shopping mall tulajdonosai, hanem mi, bérlők diktáljuk a feltételeket

– jellemezte az új helyzetet az AFP-nek a Planet Fitness egyik vezetője. A plázák Európában és a világ más tájain is, Ázsiában, Afrikában még aranybányák. De az amerikai fogyasztói katedrálisok válsága figyelmeztető, hiszen vélhetően ebben is, mint minden másban, a digitális élvonalban lévő Amerikát fogja követni a világ.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!