szerző:
hvg.hu

Pennsylvania állam Bloomburg városában 1988-ban nyílt meg a monumentális kereskedelmi központ, a Columbia Mall. A hatalmas plázát a JC Penney üzletlánc üzemelteti. Mostanában azonban szinte kong az ürességtől a 100 ezer négyzetméteres, egykor zsúfolt áruházi központ.

Rengeteg, márkás terméket árusító butik bezárt, csak a Victoria's Secret fehérneműüzlet vonzza még a vásárlókat. Nakul Kumar, a kereskedelmi gazdaságtannal foglalkozó egyetemi tanár sem vásárolni jött ide. Hanem egy kis erősítésre, a Planet Fitness hálózat edzőtermébe. Az AFP tudósítójának elmondta, hogy a három nagy amerikai üzletlánc, a Macy’s, a Sears és a JC Penney shopping centereiben több száz, márkás cikkeket áruló üzlet zárt be.

Mi ennek az oka?

Természetesen a netes vásárlás rohamos terjedése, ami a jelek szerint életmódváltáshoz is vezetett. A Green Street Advisors üzleti tanácsadó cég 1070 nagy amerikai kereskedelmi központot vizsgált meg. Kiderült, hogy közülük csak 200 van jó helyen, vagyis közel a városközponthoz. A többi az elegáns, fehérek lakta külvárosokban található. Évtizedekig családi program volt oda kiautózni, nézelődni, vásárolni, kajálni az olcsó éttermekben.

De ennek a világnak vége

– mondja egy másik szakember, Fred Hurvitz, a Penn University oktatója. Az elektronikus kereskedelemmel új korszak kezdődött, a hatvanas-hetvenes években épült monstre üzletközpontoknak leáldozott. Viszont a hatalmas épületek még ott vannak. A tulajdonosok az üzletek helyén sportcentrumokat, edzőtermeket, fedett játszótereket alakítanak ki, és ezekre van kereslet. Továbbá irodákká alakítják át a butikokat és rendkívül kedvező feltételekkel, például 24 órás biztonsági felügyelettel kínálják kiadásra. És vannak is jelentkezők a bérlésre.

Korábban például egy utazási iroda, csillagászati bérért kaphatott csak irodát egy kereskedelmi központban. De most nem a shopping mall tulajdonosai, hanem mi, bérlők diktáljuk a feltételeket

– jellemezte az új helyzetet az AFP-nek a Planet Fitness egyik vezetője. A plázák Európában és a világ más tájain is, Ázsiában, Afrikában még aranybányák. De az amerikai fogyasztói katedrálisok válsága figyelmeztető, hiszen vélhetően ebben is, mint minden másban, a digitális élvonalban lévő Amerikát fogja követni a világ.