szerző:
hvg.hu

Három éven belül itt a sofőr nélküli autó – így lelkendeznek a lapok Kaliforniában, ahol jelenleg 42 cég folytat kísérleteket. Ezt hamarosan a közutakon is megtehetik, méghozzá legálisan.

A hatóságok nem akarnak a technológiai haladás útjába állni – hangsúlyozta az USA legnépesebb államának közlekedési minisztere. Brian Kelly szerint növeli a közlekedés biztonságát, ha a jövőben nem követelik meg sofőr jelenlétét az autóban a kísérletek idején. Jelenleg még a szabályozás kimondja, hogy autó csakis úgy közlekedhet Kaliforniában, ha ember ül a volánnál. A most előterjesztett törvényjavaslat szerint a jövőben erre nem lesz szükség! Január elsejétől tehát a közutakon is indulhatnak a kísérletek.


A fejlesztések immár ott tartanak, hogy három év múlva piacra kerülhetnek az olyan autók, melyekhez nem kell sofőr – legalábbis ezt a reményt fogalmazzák meg a digitális haladás hívei a médiában Kaliforniában. Abban az államban, mely az elmúlt évtizedekben az informatikai forradalom éllovasa volt Amerikában. Azért persze itt sem nyugodt mindenki. A fogyasztók érdekeit képviselő Consumer Watchdog szervezet helyi elnöke szerint megint feláldozzák a biztonságot a nagy cégek érdekeinek oltárán. Azok, akik féltik a közutak biztonságát, arra hivatkoznak, hogy a kísérletek ugyan leszorítják a balesetek esélyét, de még így is túl nagy a kockázat. Mire a vezető nélküli autókat fejlesztő cégek azzal vágnak vissza, hogy amikor ember ül a volánnál, akkor is van kockázat – írja a francia Le Monde.


Az aggodalmak nemcsak a közutak biztonsága miatt növekednek, hanem amiatt is, hogy mi lesz a sofőrökkel? Több mint kétmillió ember él abból jelenleg Amerikában, hogy kamionnal szeli át a hatalmas országot. Márpedig a kamionok többsége jóval kevesebb forgalmi problémával kerül szembe, mint a személyautók zöme. Vagyis az informatikusok dolga könnyebb. Így a kamionok esetében gyorsabb lehet az átállás. A taxisok sorsát már így is megkeseríti Kaliforniában az Uber, melyet San Franciscóban alapítottak, és a nagyvárosban le is nyomta a vetélytársakat. Ha jön a robotpilóta, akkor mihez kezd egy taxisofőr?

 Persze senki sem tudja, hogy mikor lesz olyan biztonságos a robotsofőr, hogy kiengedjék a vezető nélküli autókat a rendes forgalomba, nemcsak kísérleti nyúlként. A Trump kormányzat mindenesetre osztja a kaliforniai optimizmust, mert nemrég egy rendelkezéssel megkönnyítette a kísérletezést a sofőr nélküli járművekkel az USA egész területén.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!