szerző:
hvg.hu

Három éven belül itt a sofőr nélküli autó – így lelkendeznek a lapok Kaliforniában, ahol jelenleg 42 cég folytat kísérleteket. Ezt hamarosan a közutakon is megtehetik, méghozzá legálisan.

A hatóságok nem akarnak a technológiai haladás útjába állni – hangsúlyozta az USA legnépesebb államának közlekedési minisztere. Brian Kelly szerint növeli a közlekedés biztonságát, ha a jövőben nem követelik meg sofőr jelenlétét az autóban a kísérletek idején. Jelenleg még a szabályozás kimondja, hogy autó csakis úgy közlekedhet Kaliforniában, ha ember ül a volánnál. A most előterjesztett törvényjavaslat szerint a jövőben erre nem lesz szükség! Január elsejétől tehát a közutakon is indulhatnak a kísérletek.


A fejlesztések immár ott tartanak, hogy három év múlva piacra kerülhetnek az olyan autók, melyekhez nem kell sofőr – legalábbis ezt a reményt fogalmazzák meg a digitális haladás hívei a médiában Kaliforniában. Abban az államban, mely az elmúlt évtizedekben az informatikai forradalom éllovasa volt Amerikában. Azért persze itt sem nyugodt mindenki. A fogyasztók érdekeit képviselő Consumer Watchdog szervezet helyi elnöke szerint megint feláldozzák a biztonságot a nagy cégek érdekeinek oltárán. Azok, akik féltik a közutak biztonságát, arra hivatkoznak, hogy a kísérletek ugyan leszorítják a balesetek esélyét, de még így is túl nagy a kockázat. Mire a vezető nélküli autókat fejlesztő cégek azzal vágnak vissza, hogy amikor ember ül a volánnál, akkor is van kockázat – írja a francia Le Monde.


Az aggodalmak nemcsak a közutak biztonsága miatt növekednek, hanem amiatt is, hogy mi lesz a sofőrökkel? Több mint kétmillió ember él abból jelenleg Amerikában, hogy kamionnal szeli át a hatalmas országot. Márpedig a kamionok többsége jóval kevesebb forgalmi problémával kerül szembe, mint a személyautók zöme. Vagyis az informatikusok dolga könnyebb. Így a kamionok esetében gyorsabb lehet az átállás. A taxisok sorsát már így is megkeseríti Kaliforniában az Uber, melyet San Franciscóban alapítottak, és a nagyvárosban le is nyomta a vetélytársakat. Ha jön a robotpilóta, akkor mihez kezd egy taxisofőr?

 Persze senki sem tudja, hogy mikor lesz olyan biztonságos a robotsofőr, hogy kiengedjék a vezető nélküli autókat a rendes forgalomba, nemcsak kísérleti nyúlként. A Trump kormányzat mindenesetre osztja a kaliforniai optimizmust, mert nemrég egy rendelkezéssel megkönnyítette a kísérletezést a sofőr nélküli járművekkel az USA egész területén.