szerző:
Dobos Emese

Jóval alacsonyabb áron juthatunk hozzá számos termékhez, ha jókor, jó helyen vásárolunk. A diszkontok és az online vásárlás is igencsak szorongatja a hagyományos üzleteket, de számos dologra érdemes odafigyelnünk. Kereskedői és vásárlói trükkök karácsony elé.

1. Szezonvégi leértékelések

Ki ne járt volna úgy, hogy megvásárolt valamit, amit utána néhány héttel később az ár feléért kínáltak? Bizony, az időzítés nagyon fontos, az eredeti ár töredékét is fizethetjük az áhított termékért, ha jól választjuk meg, mikor szerezzük be azt.

A nagyobb leértékelések az aktuális szezonok végén vannak, amikor a kereskedők kiszórják a megmaradt termékeket, mielőtt feltöltenék a boltok polcait az új kollekciók darabjaival. Így sokkal olcsóbban vehetünk napszemüveget augusztus végén és télikabátot majdnem a tavasz beköszöntével. Ennek hátránya, hogy az ilyenkor elérhető termékek száma véges – így nincs arra garancia, hogy egy kiszemelt kabátot tényleg jobb áron vehetünk majd meg.

©

2. Kedvezményes napok

A szezonvégi nagy leárazásokon kívül egyre több olyan „kuponos nap” is van, ilyesmi a Black Friday is. Ilyenkor 20, de akár 50 százalékos kedvezménnyel is vásárolhatunk vagy vehetünk igénybe különböző szolgáltatásokat. Már ha bírjuk a kígyózó sorokat az üzletek előtt és az akcióra éhes, százalékjelektől megrészegült tömeget.

Ám nem csak a kuponokat érdemes beszerezni (magazinokból vagy a bevásárlóközpontokban), hanem ajánlott előre tájékozódni és nem hirtelen felindulásból dönteni egy-egy termék mellett. Előfordul ugyanis, hogy ezeket a kereskedők felárazzák az adott napokra, így azokat gyakorlatilag nem vesszük meg olcsóbban.

3. Akció egész évben

Számos bolt már nem csupán évente kétszer frissíti a készletet. A fast fashion boltok – ilyen a Zara vagy a H&M – szinte hetente hoznak új darabokat, így ha a „maradékokból” a fő szezonok (tehát a tavaszi-nyári és az őszi-téli) közben is vannak leértékelések. Ez azonban könnyen visszaüthet.

©

„Az akciók és az engedmények rendkívül gyakorivá váltak a divatkereskedelemben. Gyakran már a szezon kezdetekor is találni akciós áron kínált szezontermékeket. A folyamatos akció a kereskedőre nézve számos veszélyt hordoz magában: veszélybe kerülhet például a márka imázsa, megrendülhet az árakban tükröződő minőség hitele. Az akciók nem jelentenek megoldást az üzlet problémáira sem.

Ha egy terméket állandóan akciózni kell, akkor talán egyszerűen csak drága, azaz hibásan határoztuk meg a fogyasztói árat”

– mondja Csaba Anna-Mária közgazdász, divatmarketing szakértő, a Divat és Marketing szaklap főszerkesztője.

A hazai divatkereskedelemmel pedig nem feltétlenül elégedettek a vevők: „szerintük a bolti divat- és cipőkereskedelem nem teljesen elégíti ki az igényeiket, és egy részük praktikusabbnak tartja az online vásárlást.

A kiskereskedőknek érdemes nyitott szemmel járni, figyelni más üzletek, a kiszolgálás hiányosságait. Azzal nyerhetnek meg vevőket, ami máshol nem vagy nem jól működik. Ilyen lehet a reklamációkezelés, a csomagolás vagy a cserelehetőség egyszerűsítése. A vásárlók pedig élményre vágynak. Ha erre nem reagál a kereskedelem, akkor a vásárlók pillanatokon belül okafogyottnak fogják találni, hogy boltba menjenek a divattermékekért” – mondja a szakértő.

4. Outletek és diszkontláncok

Magyarországon is van több outlet-center (így a biatorbágyi Premier Outlet vagy a polgári M3 Outlet, a szigetszentmiklósi Diffusione Tessile, nem messze a határtól pedig az ausztriai Parndorf), ahol számos világmárka korábbi kollekcióiban kapható, visszamaradt termékeihez juthatunk akár 70 százalékos kedvezménnyel.

Aki jó minőségű termékekre pályázik és nem feltétlenül a márkák legfrissebb darabjait keresi, annak érdemes körülnézni itt. Ha viszont leárazott fast fashion termékekre vágyik valaki, a fővárost sem kell elhagynia: a diszkontláncoknál, például a Dorothy & Aby lánc számos üzletében körülnézhet.

Vásárlók az M3 Outlet Centerben, Polgáron.
©

Bécsben tavaly nyílt meg a Mariahilfer Strassén a TK Maxx, ahol női, férfiruhák, kiegészítők, de illatszerek közül is bőségesen válogathat, és akár 60 százalékkal olcsóbban kifoghat nagyon márkás, itthon nem elérhető darabokat.

Hogy a kedvezményekre vadászás mennyire nem közép-európai sajátosság, mutatja, hogy az amerikaiak közel kétharmada már nem vásárol teljes áron. Ezt megsínylik az ottani áruházak is, így – a másik oldalról nézve – az outletek, diszkontláncok nem feltétlenül a divatkereskedelem barátai.

5. Online vásárlás

A Statista adatai szerint majdnem 408 millió dollárt tett ki a divatszegmens online kereskedelme 2017-ben. Ezen belül a ruházat a legnépszerűbb kategória, a mobilos vásárlások terén szintén élen járnak a divattermékek. Már az annak idején könyvekkel indító, mára gigavállalkozássá nőtt Amazon is saját márkát is indított tavaly Find néven, és egyre több nemzetközi divatcég nyit netes üzletet, és a luxusipar is mostanság veti meg a lábát a virtuális térben.

Ez komoly változást jelez. Korábban ugyanis nem a divat volt az e-kereskedelem legpörgőbb ágazata (szemben az elektronikus cikkekkel vagy mobiltelefonokkal), mivel számos hibafaktort magában rejt. Főleg azt, hogy sokáig nem tudtuk virtuálisan felpróbálni a ruhát – ez lassan megváltozik, mert már erre is van alkalmazás. Ha ezek elterjednek, a kereskedőknek nem kell majd olyan nagy arányban visszavenniük a termékeket a nem megfelelő méret, szín, hossz, szabás miatt.

©

Az elmúlt néhány év dinamikus növekedést hozott, hiszen kétségkívül kényelmes a fotelből válogathatni, nem kell türelmetlen eladókkal, tömeggel, rossz fényekkel és kényelmetlen próbafülkékkel, cipekedéssel számolnunk. Ráadásul könnyebben tájékozódunk, melyik termék hol mennyibe kerül, így a divatkereskedőknek is fokozottan figyelni kell a konkurenciát:

„a fogyasztók minden korábbinál mobilabbak, egyre tájékozottabbak. Az információk átláthatóak, ezt ki is használják, és gyakran az idősebb generáció is online tájékozódik, mielőtt elindul vásárolni”

– mondja ezzel kapcsolatban Csaba Anna-Mária.

6. Webshopok

A márkák saját webshopjain túl népszerűek azok az internetes áruházak, ahol számtalan márka és termékkategória közül válogathatunk. Ilyen például a Fashion Days, emellett számos online outlet üzletet találunk.

Ha pedig nem ragaszkodunk feltétlenül ahhoz, hogy márkás legyen egy termék, számos webshop kínál elérhető árú darabokat, és Kínából is fillérekért rendelhetünk (többhetes szállítási idővel kell viszont számolnunk). A különböző, kisebb webshopokkal azonban célszerű vigyázni: számos közülük az Ebay-ről, Aliexpresszről, Baobaóról és egyéb, rendkívül olcsó termékeket kínáló oldalról szerzi be a készletét, és ugyanazt értékesítik tovább – természetesen magasabb áron. És nem ritkák a hamisítványok sem.

Intő jel lehet, ha európai vagy akár magyar a webshop fotóin ázsiai modellek szerepelnek.

7. Luxus másodkézből, divat befektetési céllal

Az elmúlt években a divat egyik felívelő szegmense a luxustermékek másodlagos piaca lett, hiszen egy igazán minőségi termék valódi befektetésnek számít. A Hermés márka Birkin-táskáját jobb befektetésnek kiáltották ki az aranynál vagy a Chanel ikonikus, 1955 óta a piacon lévő 2.55 táskája is értékálló, mióta csak piacra dobta a divatház.

Budapesten az Apáczai Csere János utcában a Luxury Vintage Budapest egy valódi ékszerdoboz a luxusmárkák szerelmeseinek. Online pedig számos platformon szemezgethetünk, a leghíresebbek a The RealReal és a Vestiare Collective, de a hamisítványokra itt is célszerű ügyelni – nem minden eredeti, amit úgy hirdetnek!

Gyükeri Mercédesz Gazdaság

Karácsonyi csomagküldés: mikor jön hozzánk az Amazon, és mit tud a robottorony?

Tragikus karácsonyt jósolnak az idén a házhoz szállításban, és így látja ezt Bengyel Ádám, a Foxpost vezérigazgatója is. Az innovatív csomagautomatákat üzemeltető magyar startup alapítójával arról beszélgettünk, mire érdemes ügyelni, ha az ünnepekre szeretnénk megkapni a rendeléseinket, és mi jellemzi a hazai vásárlókat. Bengyel Ádám szerint nem fognak házhozszállító drónok repkedni az égen, pedig lenne feladatuk a hiányzó sofőrök helyett.