szerző:
hvg.hu

Még mindig messze van az infláció az MNB céljától.

Átlagosan 2,1 százalékkal nőttek a fogyasztói árak 2017 decemberében az egy évvel korábbihoz képest – közölte a KSH. Összességében 2017-ben a fogyasztói árak átlagosan 2,4 százalékkal emelkedtek.

Virovácz Péter, az ING elemzője úgy kommentálta az adatokat: a KSH inflációs mutatója nagyjából egybeesik a piaci konszenzussal, a legtöbb elemző 2,2 százalékot várt. A maginfláció növekedési üteme változatlan maradt, 2,6 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest.

Az infláció lassulása két tételhez vezethető vissza az elemző szerint. Egyrészt az üzemanyag áremelkedése lassult, ebben a termékkörben az elmúlt 15 hónap második legalacsonyabb számát jelenti a decemberi. A tartós fogyasztási cikkek ára pedig 0,4 százalékkal csökkent éves bázison, ami vélhetően a szokásosnál is erősebb decemberi leárazásoknak volt köszönhető. Összességében a két fő inflációs mutató még mindig jelentősen elmarad a jegybanki céltól – tette hozzá.

2016 decembere óta az élelmiszerek ára 3,5 százalékkal emelkedett. A legjobban a tojás drágult, 39,4 százalékkal, de két számjegyű 15,1 százalékos volt a vaj és a vajkrém áremelkedése is. A tejtermékek 7,9, a kenyér 7,7, a kávé 5,6, a párizsi, kolbász 5,1, a sertéshús 5,0 százalékkal drágult. Csökkent viszont a cukor és a baromfihús ára, 12,5, illetve 11,8 százalékkal.

A szeszes italokat és a dohányárukat egy kalap alá veszi a KSH, a legnagyobb mértékben, átlagosan 6,8 százalékkal ez a csoport drágult.

A háztartási energia ára 1,6, ezen belül a tűzifáé 13,3, a palackos gázé 11,3 százalékkal magasabb lett. Az elektromos energia, vezetékes gáz és távfűtés ára nem változott.

A szolgáltatások ára átlagosan 1,1 százalékkal nőtt. Az egyéb cikkek elnevezésű kategória – ide tartoznak a gyógyszerek, a járműüzemanyagok, illetve a lakással, háztartással és testápolással kapcsolatos termékek, valamint a kulturális cikkek – 0,8 százalékkal drágult. Ezen belül a járműüzemanyagok ára 0,5 százalékkal emelkedett.

A ruházkodási cikkekért 0,5 százalékkal többet, a tartós fogyasztási cikkekért 0,4 százalékkal kevesebbet kellett fizetni.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!