szerző:
hvg.hu

A történet még tavaly decemberben kezdődött. Amikor az amerikai kereskedelmi minisztérium a Trump által kiadott „America First” jelszó szellemében 80 százalékos antidömpingadót vetett ki a kanadai Bombardier repülőgépgyártó CSeries típusú, 100-150 utast szállító gépére.

Ezt a döntést a Bombardier megtámadta az amerikai külkereskedelmet felügyelő testületnél (USITIC). A történetben több csavar is van. Egyrészt: a Bombardier egy történelmi múltú kanadai családi cég, amely a repülőgépgyártásban tényleg régóta csak bukdácsol, miközben a vasúti bizniszben tarol. A légiközlekedési szektor megmentésébe persze beszállt a kanadai kormány is, az pedig mindig vita tárgya, hogy az ilyesfajta támogatás törvényes vagy szabálytalan.

A következő csavar: a Bombardier megállapodott az Airbusszal, a Boeing fő európai konkurensével, hogy az amerikai piacra szánt CSeries gépeket az Airbus egyik USA-beli üzemében fogják gyártani. Tehát a Bombardier kanadai cég és az európai Airbus amerikai munkahelyeket teremt. A bomba akkor robbant, amikor a Delta Airlines 75 darab CSeries gépet rendelt és nem a Boeing gyártotta 737-eseket választotta. A Boeing ez után lobbizta ki Trumpnál, hogy az amerikai kereskedelmi minisztérium büntetővámot vessen ki a kanadai gépekre – írja az AFP.

A vád szerint a gépek gyártási költsége 33 millió dollár, de 20 millióért árulják őket. A valóság bonyolultabb. A kanadai gép katalógusára 80 millió, de az üzletet mindig árengedménnyel kötik meg. Az amerikai kereskedelmi bíróság, az USITIC döntése szerint a Boeing panasza alaptalan, a Bombardieir nem fenyegeti az amerikai ipart. A határozat ellen még több fórumon lehet fellebbezni, tehát a sztorinak még nincs vége.

A Bombardier név a magyar sajtóban is felbukkant a napokban, állítólag Mészáros Lőrinc és közvetlen bizalmasai a cég által gyártott Challenger 605-ös kisgéppel járják a világot. Ha ez igaz, úgy a nemzet gázszerelője így utazott például Malaga városába, ahol éppen e gép odaérkezése táján két csapata, a felcsúti Puskás Akadémia és az ugyancsak az ő tulajdonában lévő eszéki együttes játszott – előszezoni, felkészülési mérkőzést. (A kép illusztráció, egy Bombardier Global 7000-es látható rajta)

 

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!