szerző:
hvg.hu

Tavaly konszolidáció kezdődött a budapesti taxispiacon: hosszabb távon két-három nagy szereplő maradhat a főváros fuvarozási piacán, a kisebb vállalkozásokat felvásárolják. A tarifaemelés viszont elkerülhetetlennek látszik.

2017 novembere óta közös tulajdonosi körbe tartozik a TaxiPlus és a 6x6 Taxi – írta a Portfolio. A cégjegyzék szerint a TaxiPlus World Kft. november 21-e óta ugyanarra a címre van bejegyezve, mint a 6x6 Taxi Kft. November 1-én Ferenczi Éva a TaxiPlus hivatalos képviselője, három héttel később pedig a tulajdonosa lett, a 6x6 Taxi ügyvezetőjét pedig szintén Ferenczi Évának hívják.

Fárbás Tibor, a társaság taxi üzletágának vezetője megerősítette, hogy Ferenczi Éva felvásárlással lett a TaxiPlus tulajdonosa. Egyelőre külön brand alatt üzemeltetik mindkét céget. A cégcsoport már több mint ezer autóval dolgozik Budapesten. Fábiás elmondta, hogy nyitottak további felvásárlásokra is, és konszolidációra számítanak a piacon, hosszabb távon szerinte két-három cég maradhat életben.

Az önkormányzati rendelet értelmében egyébként évenként kell felülvizsgálni a tarifát, ez azonban az utóbbi években elmaradt, miközben a vállalkozások költségei az egekbe szöktek, így biztosan lesz áremelés. A 6x6 Taxi esetében 2016-ig állnak rendelkezésre gazdálkodási adatok, a 2017-es beszámolót majd júniusig kell benyújtani a cégeknek. Az utolsó lejelentett évben 390 millió forintos árbevétel mellett közel 40 millió forintos adózott eredményt ért el a társaság.

A 6x6 konkurense a két másik, több mint ezer autóval rendelekző társaság, a Főtaxi és a City Taxi. A taxitársaságok felügyeletét ellátó BKK honlapja szerint összesen jelenleg tizenegy minősített cég taxizik a fővárosban, de köztük is vannak összefonódások. A konszolidációt egyébként azt is fokozhatja, hogy magas a fix költségek aránya (könyvelés, diszpécserszolgálat, iroda, adminisztráció stb.), a cégek pedig elsősorban a sofőrök által befizetett havi tagsági díjból tudnak gazdálkodni, vagyis minél több sofőrrel dolgozik egy társaság, annál többfelé oszlik a költség.

A taxisok véleménye megoszlik a tarifaemelésről, a Budapest Taxi például bejelentette be, hogy változtat az árain, mert „meg kell hallani az utazóközönség hangját is”, és azt szeretnék elérni, hogy a Büntető törvénykönyv büntethetővé tegye a hatósági ár megsértését, azaz szigorúbban lehessen fellépni az utasokat megkárosító taxisok ellen. A cég azt is kezdeményezte, hogy el lehessen helyezni reklámot a taxikon, mert az pluszbevételt jelenthetne a taxisoknak.

A Budapest Taxi a jelenlegi reptéri rendszer megszüntetése ellen is kampányol, szerintük egyenlő feltételeket kellene biztosítani a szolgáltatóknak. Azt is állítják, hogy a főváros jelenleg egyáltalán nem profitál a reptéri taxiállomás több mint 100 millió forintos éves bevételéből.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!