szerző:
hvg.hu

A Volga-Dnyepr orosz légiszállítási vállalat tájékoztatta az Észak-atlanti Szövetség (NATO) 10 európai tagállamát: nem hosszabbítja meg a 2018 december 31-én lejáró, ún. Salis-szerződést. Ezt a megállapodást 2006-ben kötötték, és a kontraktus értelmében a Volga-Dnyepr folyamatosan 10 Antonov An–124 típusú óriás szállítógépet tartott fenn a NATO rendelkezésére.

Tehát valójában egy bérleti megállapodásról volt szó, amelyet évről évre hosszabbítottak. Magyarország is részese a Salis-szerződésnek, az afganisztáni és az iraki békefenntartó misszióban szerepet vállaló magyar alakulatok ellátását is részben An–124-es gépekkel biztosították. A szerződésben érintett tíz európai NATO tagállam: Belgium, Csehország, Franciaország, Németország, Magyarország, Luxemburg, Norvégia, Lengyelország, Szlovákia, Szlovénia.

A szovjet érában megalkotott repülő monstrum főként a nagyobb haderővel rendelkező európai NATO-hatalmaknak, például Németországnak, de leginkább Franciaországnak volt rendkívül fontos. Franciaország nem csak a Közel-Keleten és Afganisztánban vett és vesz részt közös NATO-műveletekben, hanem saját régi gyarmatain, Afrikában is komoly erőket állomásoztat az ottani iszlamisták ellen, például a Száhel övezetben. Márpedig a francia katonai felszerelések gyors szállításához nélkülözhetetlenek voltak az óriási Antonov-gépek.

 Az Airbus katonai részlege már évek óta nem tudja „sínre tenni” a légibusz katonai verzióját, az A–400 M típust, amelynél állandóan technikai problémák jelentkeznek. És egyelőre nem körvonalazódik a megoldás a jövő év elejétől kialakuló új helyzetre sem, amikor már nem lesz több bérelhető An–124-es. A Volga-Dnyepr azt írta közleményében, hogy folyamatosan visszavonul a katonai szállítási piacról. Persze lesz bőven polgári megrendelése is, hiszen ez a típus a világ jelenleg egyik leggyakrabban használt, megbízható és gazdaságos óriás szállító gépe.

A NATO-val folytatott eddigi, alapvetően üzleti alapú együttműködés felmondása mögött azonban politikai okok is állhatnak, tekintve az egyre romló kapcsolatokat Nyugat-Európa és Oroszország között. Egyébként az USA légierejének is van óriás szállító gépe, a C-5 Galaxy, amely nagyjából az Antonovval hasonló kapacitással bír. De az USA nem siet európai szövetségesei rendelkezésére bocsátani ezeket a szupergépeket. Boldoguljanak az európaiak, ahogy tudnak! Eddig az oroszokkal együttműködve tudták ellátni nemzetközi katonai feladataikat. Hogy mi lesz mostantól? Ez üzleti kérdés is, de függ a Trump adminisztráció és a vele egyáltalán nem szimpatizáló német–francia európai vezető duó jövőbeni viszonyától is.

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!