szerző:
hvg.hu

Egyikük az ottani kiskirály rokona, a másik cég pedig Simicska bukása óta sorra nyeri itthon az állami megrendeléseket.

2011 körül két magyar vállalkozó többször indult üzleti útra a Kongói Demokratikus Köztársaságba, a világ egyik legkorruptabb és legszegényebb országába, melynek azonban ásványkincsekben gazdag Katanga nevű tartománya komoly lehetőségeket rejt – derítette ki a G7. A Magyarországnál 25-ször nagyobb Kongói DK-ban kevesebb az aszfaltozott út, mint Luxemburgban, az útépítés tehát virágzó üzletággá válhat. A megfelelő úthálózat ugyanis napokkal lerövidítené – és az európai árszínvonal felé csökkenthetné a kongói ásványkincsek – pl. gyémánt és az akkumulátorokhoz szükséges kobalt – szállítását a tengeri kikötőkhöz.

Az egyik üzletember, a Pannonhalmi Bencés Gimnáziumban 1985-ben érettségizett, közgazdász végzettségű  René Hutton-Mills apja révén ghánai származású, nem mellesleg a Katanga tartomány korábbi kormányzója, Moise Katumbi sógora. Hutton-Mills két évig a Zambiában szervezett hőlégballon-túrákat a Viktória-vízeséshez, itthon pedig több vállalkozással is próbálkozott. Tavaly el is tiltották a cégvezetéstől öt évre, mivel egymillió forintos tartozást halmozott fel az egyik érdekeltsége.

©

A másik üzletember Serfőző Péter, Giró-Szász András korábbi kormányszóvivő volt sógora, aki azonban időközben kiszállt az üzletből, és helyére a Duna Aszfalt lépett. A Mészáros Lőrinccel közeli viszonyt ápoló, 55 milliárd forintos vagyonával a 17. leggazdagabb magyarnak számító Szíjj László tulajdonába tartozó Duna Aszfalt az egyik legjelentősebb építőipari céggé vált Magyarországon, mióta a Fidesz van hatalmon.

Hutton-Mills kapcsolatainak köszönhetően először több kisebb utat építettek meg a világszinten is jelentős bányavidék központi városában, a Lubumbashiban – melyekben már a Duna Aszfalt azóta elhunyt munkatársa, Mosonyi László is részt vett –, mielőtt elnyerték volna a 125 milliárd forint értékű óriásberuházást. A Hutton-Mills érdekeltségébe tartozó GED Africa 2016-ban írta alá a szerződést. A projektről a magyar kormány is beszámolt, Hutton-Mills viszont csak akkor kíván nyilatkozni, ha a projekt elkezdődik, melyre vélhetően még ebben az évben sor kerül. A Duna Aszfalt megerősítette, hogy dolgoznak Európán kívüli nagyberuházásban, de konkrét információval ők is csak az előkészítési fázis lezárulása után szolgálnak. 

A G7-nek egy a kongói útépítéseket jól ismerő forrás úgy nyilatkozott, az ilyen beruházásoknál a befektetett pénzt dupláját lehet kivenni: mivel a Kongói DK az egyik legkorruptabb ország a világon. A projekt 100 ezer munkahelyet létesítene, Hutton-Mills szerint 25 évig üzemeltetnék a fizetős utat, ezt követően pedig Kongó és Zambia venné át az üzemeltetését. Az útdíj egy útra 600 dollár (160 ezer forint) körül alakulhat, amely a helyi viszonyok alapján reális ár lehet. A KKM azt írta, hogy valóban felmerült az Eximbank bevonása a “szükséges magyar önrész biztosításához”, de végül a beruházók nem fordultak hozzájuk.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!