szerző:
hvg.hu

Szabadság, egyenlőség, camembert - ez a jelszava a legújabb francia lázadásnak. Harminc, egyenként több Michelin csillaggal rendelkező séf írta alá azt a felhívást, amely eredetileg a Libération című napilapban jelent meg, de az egész francia sajtó átvette. Mert itt komoly nemzeti ügyről van szó.

A camembert sajt kb. úgy reprezentálja az országot, mint a bordeaux-i bor, a szarvasgomba vagy általában a legendás francia konyha. Az angolszász világ sztárséfjei is csak hosszú francia tanulmányút után váltak igazán menőkké Amerikában, Ausztráliában, Nagy-Britanniában vagy Kanadában. Szóval vannak dolgok a francia kulináris kultúrában, amelyek egyediek, századok óta léteznek és ma is meghatározóak. De a globalizált élelmiszerpiac számára az eladott mennyiség fontosabb, mint termék minősége. A nagy francia tejipari cégek, elsöprő piaci erejükkel visszaélve megállapodtak a hagyományos, nyers tejből készült camembert gyártó normandiai termelőkkel, hogy 2021 után már a pasztörizált tejből készült sajtra is ráüthető a termék eredetiségét jelző AOP bélyegző. A csillagos séfek és a normandiai termelőket egyesítő szövetség elnöke szerint viszont ez hatalmas átverés lesz. 

 A pasztörizált tejből készült sajt ízének semmi köze nem lesz a nyersből készülthöz, de ugyanazt a címkét viselheti majd. Tehát sok tízmillió fogyasztót vernek át világszerte a nagy cégek, és milliárdokat kaszálnak a hamis camembert eladásával. A hagyományos, valódi camembert mellett kiálló séfek és szakmai szervezetek Macron elnökhöz és az agrártárca vezetőjéhez is eljuttatták panaszukat. Hogy a lázadásnak lesz-e eredménye, kérdéses.

 Az valószínűsíthető, sőt biztos, hogy a hagyományos és valóban ízletes camembert készítése nem szűnik meg, de piaca beszűkül és a hagyományos sajt csak a gazdag ínyencek asztalára jut majd el. Az átlagos anyagi lehetőségekkel rendelkező fogyasztók pedig szerte Európában, az USA-ban vagy Kínában, sőt még Franciaországban is, a pasztörizált tömegtermelésből származó árut veszik meg a szupermarketekben, viszonylag olcsón. Hogy a valódi camembert íz milyen, azt egyébként úgysem tudja egy átlagos amerikai, ausztrál vagy kínai vásárló, és a trendek szerint hamarosan már egy fiatal francia sem tud majd különbséget tenni az igazi és a nagyipari között. De pont ez a taroló multi cégek stratégiája és sikerük titka.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!