szerző:
hvg.hu

Szabadság, egyenlőség, camembert - ez a jelszava a legújabb francia lázadásnak. Harminc, egyenként több Michelin csillaggal rendelkező séf írta alá azt a felhívást, amely eredetileg a Libération című napilapban jelent meg, de az egész francia sajtó átvette. Mert itt komoly nemzeti ügyről van szó.

A camembert sajt kb. úgy reprezentálja az országot, mint a bordeaux-i bor, a szarvasgomba vagy általában a legendás francia konyha. Az angolszász világ sztárséfjei is csak hosszú francia tanulmányút után váltak igazán menőkké Amerikában, Ausztráliában, Nagy-Britanniában vagy Kanadában. Szóval vannak dolgok a francia kulináris kultúrában, amelyek egyediek, századok óta léteznek és ma is meghatározóak. De a globalizált élelmiszerpiac számára az eladott mennyiség fontosabb, mint termék minősége. A nagy francia tejipari cégek, elsöprő piaci erejükkel visszaélve megállapodtak a hagyományos, nyers tejből készült camembert gyártó normandiai termelőkkel, hogy 2021 után már a pasztörizált tejből készült sajtra is ráüthető a termék eredetiségét jelző AOP bélyegző. A csillagos séfek és a normandiai termelőket egyesítő szövetség elnöke szerint viszont ez hatalmas átverés lesz. 

 A pasztörizált tejből készült sajt ízének semmi köze nem lesz a nyersből készülthöz, de ugyanazt a címkét viselheti majd. Tehát sok tízmillió fogyasztót vernek át világszerte a nagy cégek, és milliárdokat kaszálnak a hamis camembert eladásával. A hagyományos, valódi camembert mellett kiálló séfek és szakmai szervezetek Macron elnökhöz és az agrártárca vezetőjéhez is eljuttatták panaszukat. Hogy a lázadásnak lesz-e eredménye, kérdéses.

 Az valószínűsíthető, sőt biztos, hogy a hagyományos és valóban ízletes camembert készítése nem szűnik meg, de piaca beszűkül és a hagyományos sajt csak a gazdag ínyencek asztalára jut majd el. Az átlagos anyagi lehetőségekkel rendelkező fogyasztók pedig szerte Európában, az USA-ban vagy Kínában, sőt még Franciaországban is, a pasztörizált tömegtermelésből származó árut veszik meg a szupermarketekben, viszonylag olcsón. Hogy a valódi camembert íz milyen, azt egyébként úgysem tudja egy átlagos amerikai, ausztrál vagy kínai vásárló, és a trendek szerint hamarosan már egy fiatal francia sem tud majd különbséget tenni az igazi és a nagyipari között. De pont ez a taroló multi cégek stratégiája és sikerük titka.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!