szerző:
HVG
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

De máris megjelentek azok, akik kizsákmányolást emlegetnek..

Frappáns forgatókönyv, nagyszerű színészi alakítás, fantasztikus operatőri munka – egykoron ez kellett a filmes világsikerhez, az Oscar-díjhoz, a dollármilliós gázsikhoz. Ma ehhez, úgy látszik, elegendő egy amatőr filmes anyuka és egy élénk, mosolygós, amúgy átlagos kisgyerek, akinek más dolga sincs, mint hogy vidáman játsszon. A megörökített néhány perces életképeket elég feltenni a YouTube-ra, és máris indulhat a világraszóló karrier. A most hatéves Ryan sikersztorija legalábbis így kezdődött három évvel ezelőtt.

Az ázsiai–amerikai család kisfia mindent megnézett a világhálón, ami nagy kedvencével, Thomasszal, a gőzmozdonnyal volt kapcsolatos. Éppen ezért előszeretettel időzött a gyerekeknek szóló EvanTubeHD és a Hulyan Maya videóprogramok előtt. Meg is kérdezte édesanyját: ha annyi gyerek szerepelhet a neten, akkor ő miért nem? A középiskolában tanító pedagógus mama erre megörökítette, amint csemetéje egy újonnan vásárolt legóvonattal játszik. A családi videó felkerült a netre, s az első, kicsit hosszúra és unalmasra sikeredett próbálkozást hamarosan továbbiak követték. A családi vállalkozásként elvetett mag négy röpke hónap alatt szárba szökkent: mind több gyerkőc nézte a Ryan ToysReview címen műsorfolyammá duzzadt, a játékokat használat közben bemutató vlogokat.

Az igazi sikert a Gigantikus meglepetéstojás című epizód hozta meg, ami valósággal felrobbantotta a netet. Máig 800 milliónál is többen töltötték le a hétperces videót, amelyben Ryan egy nagy textiltojásból száz kisautót pakol ki. Mindegyikre vet néhány pillantást, taszajt rajtuk egyet-kettőt – tobzódik a halomnyi játékban. Ezután a családnak már egyetlen játékot sem kellett megvennie, a cégek tülekednek, hogy az ő holmijuk is bekerüljön a Ryan ToysReview-ba. A bemutatás persze nincs ingyen, a családi vállalkozás tavaly 11 millió dolláros reklámbevételt könyvelhetett el. Az édesanya – otthagyva tanári munkáját – főállású operatőre és menedzsere lett a pedagógusi pályánál lényegesen jobban jövedelmező családi produkciónak.

A ma már tízmillió követőt számláló YouTube-csatorna időközben bővítette a portfólióját. A kisautók mellett más fiús játékok, majd különféle ételek is sorra kerültek a naponta újabb és újabb opusszal gazdagodó videótárban. Ryan pizzákat kóstol, sütit kever, belenyal húsz különféle ízesítésű Ben&Jerry's jégkrémbe. Utazik autóban és repülőn, közben úti játékok garmadáját próbálja ki, mutatja be. Játszóházak, játszóterek mellett a kaliforniai Legoland Hotel is bővíti minden idők legfiatalabb YouTube-sztárjának működési terepét.

Míg pályafutása kezdetén a videók egyedüli szereplője volt, mára rendszeres játszótársává szegődött mérnök édesapja, s tavaly született ikerhúgai is csatlakoztak a családi együtteshez. A Business Insider internetes újság évzáró értékelése szerint a családi produkció tavaly bekerült a tíz legtöbbet jövedelmező YouTube-vállalkozás közé. Ryan egyben a menő csapat legfiatalabb tagja. Egyesek már gyermekkizsákmányolást emlegetnek, hiszen ország-világ láthatja, hogy az iskola-előkészítőbe járó kisfiút mindennap dolgoztatják. A szülők szerint azonban ebben semmi kényszer nincs, Ryan örömmel „dolgozik”, a megkeresett pénzét pedig külön bankszámlán gyűjtik, amiből a tanulmányait fogják majd fizetni.

Az írás a HVG 2018/5. számában jelent meg.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!