szerző:
hvg.hu

Miközben a világ az oroszországi foci-vb-re készül, Franciaországban a kolbászkészítők világversenyét rendezték meg.

Ráadásul ez premier volt, hiszen hasonló, globális, legalábbis annak hirdetett megmérettetésre még nem került sor. A helyszín a délkelet-franciaországi Ardeche megyében található Vanosc volt. Ez valójában még francia mércével is falunak tekinthető település, amely alig ezer lakost számlál. De a hatalmas rendezvényre özönlöttek a kolbászimádók. A szervezők hat-hét ezer látogatóra számítottak, de végül minimum 12 ezren tisztelték meg jelenlétükkel a kolbász-világbajnokságot. Mivel gasztronómiáról van szó, és erre a franciák nagyon kényesek, tisztázzuk a műfajt.

Ez a vb a száraz kolbászok megmérettetése volt, és versenyen induló termékeket 14 kategóriába sorolták. Franciaország minden zugából és a világ minden tájáról, de összesen csak kb. 15 országból érkeztek a termékek. Az ausztrálok kenguru kolbásza fennakadt a vámon, így ez az egzotikus specialitás kimaradt a versenyből. Persze a mezőny nélküle is színes volt, amerikai, brit, spanyol, olasz, német, osztrák részvevőkkel. Vagyis a világ, mennyiségi szempontból is nagyhatalomnak tekintett termelői ott voltak.

 A verseny szervezői közölték: nem lesz végső győztes, hiszen a világ legjobb kolbászát lehetetlen kiválasztani – mert ez ízlés dolga, nem objektív kategória. A megmérettetés célja az eredeti, természetes alapanyagú termékek és a hagyományos hentesi technikák promóciója. Ehhez a célhoz képest nagyon gondosan válogatták ki a zsűrit, amely végül 200 tagú lett, de nagyságrendekkel több volt az önkéntes jelentkező. A kizárólag semleges fogyasztókból, tehát a hentes szakmától távol álló bíráló bizottság legifjabb tagja egy tízéves kisfiú, a korelnök egy 82 éves aggastyán.

 A zsűri egy közjegyző felügyelete mellett kóstolta a termékeket és nem sieti el a döntést: a végeredmény kihirdetése csak június 21-én lesz. Persze a lényeg az üzletág promóciója. A franciák évente 70 ezer tonna száraz kolbászt és szalámit fogyasztanak, a termelés 110 ezer tonna, a plusz exportra megy. És végül is a kolbászfesztivál az egész francia „charcuterie” szektort, vagyis a virslik, a sütni, főzni való kolbászok, a sonkák, a hurkák és a pástétomok promócióját is szolgálta. Ez a szektor évente 8,6 milliárd eurós üzleti forgalmat produkál, és termékeikből egy átlagos francia háztartás kb. harminc kilót fogyaszt el évente.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!