Hercsel Adél
Hercsel Adél

A nagy presztízsű New York-i Graphis dizájnmagazin egy kis magyar fürdőruhagyártó kkv legújabb kollekcióját is díjazta. A Manta 6 éve szállt versenybe a legnagyobb nemzetközi sportszermultikkal, ma már csúcsminőségű FINA-engedélyes sportruháik is vannak, amelyekben már a világversenyek sztárjai is döntögethetik a csúcsokat.

„Amint az új társasági törvény engedte, a rendszerváltás utáni Magyarország egyik első magáncége, azon belül a legelső magánimportőrök voltunk. Eleinte főként távol-keleti országokból hoztunk farmert és sportruházatot, majd ahogy egyre többen zárkóztak fel a műfajban, 2-3 éven belül beláttuk, hogy szakosodnunk kell, különben elsüllyedünk. A külföldi márkák között keresgélve így találtunk rá először a Kangaroos sportcipőre, amiből évente eladtunk 130 ezer párat is, majd a Kappát kezdtük forgalmazni, ami ráadásul időközben csődbe ment, így évekig mi terveztük és gyártottuk itthon a magyar textilipar nagy örömére” – meséli Andrusch János, a Mantaswim ügyvezető társtulajdonosa, hogyan is érkeztek meg az első importsportmárkák Magyarországra.

©

Az építészből lett vállalkozó már a rendszerváltás előtt, az egykori válogatott kapus, Andrusch József révén belekóstolt a sportbizniszbe. „A bátyám a nyolcvanas évek közepén nyitott egy kis sportboltot Kispesten, de a foci mellett alig maradt rá ideje, így engem kért meg, hogy segítsek. Hamar kiderült, hogy ez viszonylag jól megy, és tetszik nekem. 1991-ben János már a legnagyobb múltú, angol úszómárkával, a Speedóval tárgyalt, és a céget nem csak arról győzte meg, hogy ő lesz az úszómárka legalkalmasabb kizárólagos hazai forgalmazója, Európában egyedüliként a gyártási és licencjogokat is kiharcolta.

A Manta végül 2011-ben, a Speedóval való szakításból született. „Nagy megrökönyödést váltott ki, miután nem fogadtam el az anyacég feltételeit, és már nem írtam alá a szerződést” – mondja János, aki hozzáteszi, az így keletkezett űrt próbálták az elmúlt években a Mantával minél eredményesebben kihasználni a szabadpiaci versenyben. Ráadásul a nagy múltú sportóriásnál szerzett tudással és tapasztalatokkal felvértezett friss kkv azért is a lehető legjobb tempóval indult, mert a Nike abban az évben állt le az úszótermékek gyártásával. Mivel látták, hogy alapvető lakossági igény lenne rá, az Arénához és a Speedóhoz hasonló nagy, drága, piacvezető márkák mellett létrehoztak egy 20-40 százalékkal alacsonyabb árfekvésű, de magas minőséget célzó magyar úszómárkát.

Bikinit a Parlamentnek

„Egy induló sportmárka beindítása távolról sem két-három hónapos történet. A brandépítés rengeteg apró lépéssel járó, rendkívül hosszú és idegőrlő folyamat. Hasonlóan nehéz, mint érett személyiségű felnőtté válni. Hat év telt el azóta, hogy 3 millió forintos törzstőkével és 50 milliós bankhitellel belevágtunk, így lassan mehetünk iskolába” – árulja el a cégvezető, aki mindössze tízfős csapatával a csendes és szerény stílus ellenére, igyekezett látványos eredményeket elérni. „Folyamatosan járjuk a versenyeket, és kutatjuk fel a feltörekvő designer tervezőtehetségeket, az egyik nagy álmunk pedig az, hogy pár éven belül a magyar sportolók csúcs Manta dresszben nyerjék az érmeket” – avat be a tervekbe. Jelenleg évente nagyjából 50 ezer Manta terméket adnak el a strandbikinitől kezdve a versenydresszen át az úszósapkáig, amit már életképes mennyiségnek tartanak a cég tulajdonosai, de szerintük ez még nem az igazi. A jövő évtől viszont már szeretnénk komolyabb eredményeket, 1-2 milliónál nagyobb nyereséget látni.

©

Ettől függetlenül, mint mondják, az elmúlt évek hoztak a Mantának kisebb-nagyobb ünnepeket. Ilyen volt a design szakmában nagy presztízsű New York-i Graphis magazin díja, amelyet most júliusban nyert el a Manta 2018-as Cartoon fürdőruha-kollekciója. „Ezt elég nagy elismerésnek érezzük, mert olyan márkák mellett kaptuk meg, mint az Audi, a Budweiser vagy a Jacobs. Ahogyan azt is, mikor már az első kollekciónkkal, magyar márkaként egyedülállóként bekerültünk a Hervis áruházakba, továbbá 2013 februárjában részt vehettünk Münchenben Európa legnagyobb sportvásárán. Hatalmas volt az érdeklődés, szeretettel fogadták a márkát, utána rengeteg megkeresést kaptunk, egyebek között az Amazontól. Azóta az Amazonon keresztül a világ számos országából lehet Manta fürdőruhákat és kiegészítőket rendelni” – teszi hozzá Horváth Violetta, a cég társtulajdonosa.

A kis magyar kkv számára különösen nagy kihívást jelentett a felkészülés a 2017-es vizes világbajnokságra, melynek apropóján szponzorálták a magyar szinkronúszó-válogatottat, és piacra dobták speciális Budapest-kollekciójukat. „A legviccesebb az volt, amikor a vébés katalógust gerillafotózással valósítottuk meg Budapesten. Kibéreltünk egy kis mikrobuszt, és azzal szállítottuk stábot, a fotóst, a fodrászt, a sminkest, a szinkronúszókat, a modelleket. Megálltunk, megfürödtünk pár szökőkútban, de pattantunk ki hirtelen a parlament előtt is. Mire az őrség észbe kapott, már meg is csináltuk a képeket. Amikor odajött az őr, mondtam, hogy várjon még egy kicsit, a csaj mindjárt bikinire vetkőzik” – osztja meg János a költséghatékony marketingtippet. A kollekció és a katalógus végül akkora sikert aratott, hogy a vizes vb alatt tízesével lepték el a külföldi csoportok a Manta kis angyalföldi márkaüzletét.

Drága barkochba

2017 abból a szempontból is nagy év volt a négy-öt méteresre is megnövő tengeri rájáról elnevezett cég életében, hogy sportdresszeik hivatalosan is csúcskategóriás minősítést szereztek. Miután Violetta fölvette a kapcsolatot a Nemzetközi Úszószövetséggel, kaptak egy 120 oldalas szabályzatot, amely inkább tartalmazott irányelveket, mint konkrétumokat. „Miután úgy érzed, sikerült rájönnöd, hogy mire gondolhatott a FINA, befizetsz egy nem jelképes összeget, beküldöd a mintadarabjaidat, amit elképesztő mennyiségű szempont alapján vizsgálnak, majd közlik veled, hogy eltaláltad-e, vagy sem. Ha nem, legközelebb fél év múlva újból fizethetsz, hogy minden kezdődjön elölről” – magyarázzák a cég tulajdonosai, akik hozzáteszik, a szigorúság alapvető célja természetesen az, hogy a 2008-as cáparuhabotrány után (lásd keretes írásunkat) a dresszek ne juttathassák igazságtalan előnyhöz az úszókat.

©

Violetta és János szerint a sok vesződés ellenére megéri belevágni a drága barkochbába, mert a legnagyobb versenyeken kizárólag FINA-engedéllyel bíró ruhákban lehet a medence közelébe merészkedni. Míg a Speedo és az Aréna ellátja felszereléssel a csúcsversenyzőket – még Hosszú Katinka „saját” Iron Lady dressze is az Aréna egyik speciális kollekciója –, addig a Manta a junior és a senior korú, illetve a klubszinten versenyző úszók tömegére támad. János szerint nem mindegy, hogy a sportoló 80-120 vagy 30 ezerért veszi meg a dresszt, amiben indulhat a versenyeken, ahogyan a hétköznapi, fürdőbe vagy strandra igyekvő vásárlónak sem, hogy 15-18 ezer helyett a Mantától már 10 ezerért kap-e olyan jó minőségű fürdőruhát, ami pontosan ugyanazt tudja, mint a nagy márkák termékei.

Cáparuhák békaperspektívából

Andrusch János hatalmas műsorszámnak nevezi a 2008-as „cáparuhabotrányt”, melynek Violettával a Speedo munkatársaiként ők is érezték az oldalszelét. „A Speedo jól kitalálta, és levédette ezt a teflonszerű technológiát. Az úszó szinte lebegett a vízen, leginkább csak a haladásra kellett figyelnie. Nem győztük posztolni a közösségi oldalainkon, naponta dőltek meg a világcsúcsok akkoriban. Az aranyérmek 94 százaléka ebben a ruhában született, amitől nagyon boldogok voltunk. Akkor az összes menő magyar úszó eljött hozzánk, és valamennyiüknek levettük a méreteit. Mivel az Magyar Úszó Szövetséggel kötött szerződésük másik sportszergyártóhoz kötötte őket, végül egyikük sem merte megrendelni” – emlékszik vissza a Manta ügyvezető igazgatója.

Sors Tamás paralimpikont végül támogathatták egy cápadresszel, aki azonnal világcsúcsot úszott benne, majd Pekingben ebben nyert olimpiai aranyérmet. Amint a lakossági értékesítés is zöld utat kapott, Jánosék pár millió forintért bevásároltak a szupererőt adó sportruhából, majd a FINA váratlanul betiltotta. „Összefogott a Speedo ellen a többi sportmárka. Az anyacég persze nem vásárolta vissza a cáparuhákat, cserébe fantasztikus terveket küldött arról, hogy design koktélruhaként hogyan tudjuk újrahasznosítani az egyébként 150 ezer forintos dresszeket. Valószínűleg ők is sokat buktak ezen. A harag azóta is tart a FINA és a Speedo között” – zárja a történetet a cégvezető.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!