szerző:
Földvári Zsuzsa
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az osztrák nemzeti kincsnek számító egykori Forma–1-es autóversenyző, Niki Lauda az éppen csak visszaszerzett légitársaságát, a Nikit rögvest eladta a fapados Ryanairnek.

Niki Lauda osztrák visszafogottsággal, Michael O'Leary ír harsánysággal pózolt azon a sajtótájékoztatón, ahol bejelentették a Laudamotion és a Ryanair légitársaság együttműködését, és ismertették a nyárra tervezett járatokat. Ehhez először az egykori autóversenyzőnek vissza kellett szereznie a nevét viselő légitársaságát, a Nikit, amelyet 2011-ben adott el a szintén a fapados üzleti modellt követő Air Berlinnek. Akkor Lauda még azzal viccelődött, hogy „több neve nincs, nem fogok már új légitársaságot alapítani”, ám mégsem tudott kiszállni a légi üzletből.

A 69 éves Lauda tavaly decemberben még nem tudta a csődbe ment Air Berlin feldarabolásánál megszerezni a Nikit, mert állítólag csak 20 millió eurót kínált érte. Akárcsak O'Leary, az autóversenyzőből lett osztrák üzletember is makacs és fukar – egy mondás szerint, ha nagy nehezen kinyitja a pénztárcáját, abból csak molylepke repül ki –, ám a második körre megemberelte magát. A már nem Berlinben, hanem Bécsben tartott tárgyaláson a hírek szerint 47 millió eurót ajánlott, és az övé lett a Niki, amit Laudamotionnak keresztelt át. Mivel az ügyletet úgy csomagolta be, hogy „visszamenti” osztrák tulajdonba a légitársaságot, a bécsi kormány közvetítésével szinte percek alatt megkapta a repülési és leszállási jogokat.

Régi-új cége egyik gépével Lauda díszes társaságot, újságírókat, új alkalmazottakat repített Düsseldorfba, ahol bejelentették a Ryanair-szövetséget. A 13 ezer főt foglalkoztató, 430 repülőgépével évente 130 millió utast szállító ír fapados az első menetben 50 millió euróért 24,9 százalékos tulajdont vesz a Laudamotionban. Vagyis Lauda máris visszanyerte az általa kifizetett vételárat. A Ryanair később 75 százalékra növeli tulajdonrészét, ha erre az EU is áldását adja. A kizárólag amerikai Boeing–737-esekkel repülő ír partner további 50 millió eurót ad arra, hogy a páneurópai Airbust használó Laudamotion a csődből kimentett 14 gépéhez még hatot vásároljon, s két éven belül további tízzel növelje a flottáját.

A Ryanair átveszi a jegyértékesítést, és új városokban szerez a Lauda irányítása alatt maradó légitársaságnak leszállási jogokat. O'Leary sem jár rosszul, mert cége a Brexit hatására készülve az osztrák szövetségessel megvetheti a lábát a kontinentális Európában. A Laudamotion – akárcsak az előd Niki – júniustól Bécsből és a berlini Tegel légikikötőből döntően nyaralóhelyeket vesz célba, az Ibériai-félszigettől Görögországon át a török tengerpartig. Az alkalmazottai által gyakran farmernadrágos pátriárkának nevezett Lauda azt ígéri, hogy kollektív szerződést köt a szakszervezettel, és a fizetésekkel sem spórol majd. Úgy véli, a Ryanair bevonásával felpörög a verseny az osztrák piacon, ahol ott van a Lufthansa tulajdonában álló AUA, de gépeiből hármat a schwechati repülőtérre telepített a Wizz Air is.

©

Laudát a repülős dzsekijéről és a piros baseballsapkájáról Európa-szerte ismerik, de ezeken most változnak a szponzornevek. Négy évtizede a Parmalattal kezdte, most éppen a Novomatic kaszinócéget hirdeti. Akkor lett szokása sapkát hordani, amikor 1976-ban – már egy éve túl volt az első Forma–1-es világbajnokságán – a Nürburgringen a zuhogó esőben kisodródott a pályáról, és lángra kapott Ferrarijában pokoli égési sérüléseket szenvedett. Nagy mennyiségű mérges gázt lélegzett be, ami károsította a tüdejét, arca, fejbőre megégett, műtéteken, bőrátültetéseken esett át. Akaraterejére és makacsságára jellemző, hogy sérült, eltorzult arccal 42 nap múlva újra rajthoz állt. Nürburgringi balesetének következményeként leállt a veséje. Azóta kétszer kapott új vesét, előbb a testvérétől, majd második feleségétől, a nála 30 évvel fiatalabb Birgit Wenzinger légiutas-kísérőtől. A házaspárnak 2009-ben ikrei születtek.

Lauda 1977-ben másodszor is világbajnok lett. Két évvel később visszavonult, és megalapította a Lauda Airt. Apja és nagyapja is ismert vállalkozó volt Bécsben, hírneve mellett ez is segített, hogy bankhitelhez jutott. Aztán mégis visszatért versenyezni, hogy pénzt keressen: 1984-ben a McLaren színeiben megszerezte harmadik világbajnoki címét. Abban az évben első – és eddigi utolsó – osztrákként tudott nyerni az Osztrák Nagydíjon.

A Lauda Air nevet megőrizve 1988-ban újból elindította légitársaságát, amely főleg a Távol-Keletre küldött járatokat, időnként ő foglalta el a pilótaülést. A lendületes fejlődést 1991-ben szörnyű baleset akasztotta meg: Thaiföld fölött 223 utassal lezuhant a cég egyik Boeing–767-es gépe. Lauda vigasztalhatatlan volt, amíg ki nem derült, hogy a bajt előre nem látható technikai hiba okozta. A katasztrófa után kezdte keresni az együttműködést a Lufthansával. 1997-ben mégsem a német légitársaság, hanem az állami kézben lévő osztrák AUA vette meg a cégét. A Lauda Air vonzereje az olcsó működése volt, hátránya viszont a tulajdonos átláthatatlan üzleteinek hálója.

Az örökmozgó Lauda nem ült sokáig a babérjain. A 2003-ban csődbe ment német Aero Lloyd eszközeit felvásárolva újra légitársaságot indított, először flyniki, majd Niki néven. Dél-Európa napfényes városaiba kínált olcsó utakat, majd 2010-ben előbb 49,9 százalékot adott el a cégből az Air Berlinnek, egy évre rá pedig a maradékot is. A visszavásárolt és átkeresztelt Niki neve, a Laudamotion nem új. Lauda a fiával és két másik fiatalemberrel 2003-ban indított ezen a néven vállalkozást, amely fapados autókölcsönzőként működve Bécsben napi egy euróért kínált Smart kisautókat, amelyeket mozgó hirdetési felületként használt. Az üzlet bejött, Lauda 2009-ben eladta a részét, és magával vitte a most újból feltámasztott nevet. Az akkori tranzakció is nyereséges volt – ahogy eddig minden légitársaságán jó pénzért adott túl.

Az írás a HVG 2018/15. számában jelent meg.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!