Németh András
Németh András
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

David Meerman Scott amerikai marketingstratéga szerint lassan leáldozhat a ma ismert közösségi oldalaknak, mert algoritmusaikat sem a júzerek, sem hirdetők nem szeretik igazán. Interjú.

HVG: Több mint egy évtizede fogalmazta meg, hogy a virtuális világban új módszerekre van szükség az emberek eléréséhez. Önnek lett igaza, de valahogy mégsem működik igazán jól az új csatorna.

David Meerman Scott: Tényleg évek óta beszélek arról, hogy van egy régi és van egy új útja a figyelem felkeltésének. A régi az, ha valaki nagyon sok pénzt költ újság-, rádió- és tévéhirdetésekre, köztéri reklámokra vagy e-mailes levelezőlistákra. Az is régi módszer, amikor a cég pr-ügynökséget bíz meg azzal, hogy rávegye az újságírókat egy-egy róluk szóló cikk megírására. Én mindig azt mondtam, sokkal jobb megoldás, ha egy cég olyan online jelenlétet teremt meg, amit az emberek észrevesznek, és az ott talált tartalmat meg is osztják a közösségi oldalakon. Ám az utóbbi időben azt vesszük észre, hogy sokkal nehezebbé vált az emberek elérése a közösségi oldalakon keresztül. Ezek a médiumok ugyanis megváltoztatták az algoritmusaikat, s jóval nehezebbé tették a saját tartalmak eljuttatását az ismerősöknek vagy a céges háló tagjainak. Az új algoritmus szerint csak azok érhetik el változatlanul könnyen az ismerősöket, akik hajlandók ezért fizetni. Így, miközben a közösségi oldalakon még valamennyire el lehet érni az embereket, az online jelenlét leghatékonyabb formája egy jó weboldal vagy egy érdekes blog megalkotása. Ezek elengedhetetlenül fontosak a sikeres marketinghez, illetve a munkáltatói márka építéséhez.

HVG: A régi médiumok el fognak tűnni?

D. M. S.: Nem hiszem, még mindig van terük, például fogyasztási cikkek népszerűsítésében. Az egyedi igényeket kielégítő iparágakban azonban sokkal fontosabb a személyes kapcsolat.

HVG: De közben megrendült a közösségi oldalakba vetett bizalom. Ez mennyire érinti a marketing hatékonyságát?

D. M. S.: Leginkább a Facebookban rendült meg az emberek hite, de azt hiszem, egyre többen értik meg, hogy a Facebook esete egyáltalán nem elszigetelt fejlemény. A közösségi oldalak számára ugyanis a felhasználó az „áru”, s minden oldal részt vesz a felhasználói adatok értékesítésében. Ezzel nekem személy szerint nincs komoly bajom, viszont a marketingesek életét igencsak megnehezíti, mert ha nem fizetnek, nem érnek el eredményt.

HVG: Mennyire lehet hinni a változtatásról szóló Facebook-ígéreteknek?

D. M. S.: Meg tudnak változni, de először vissza kell szerezniük a felhasználók bizalmát. A legnagyobb kihívás az, hogy az emberek már nem szeretik az algoritmust. A felhasználók arra panaszkodnak, hogy nem látják a barátaikat.

HVG: De ha valóban megváltozik a Facebook, az ellentmond a fő célnak, a bevétel maximalizálásának...

D. M. S.: Végső soron a közösségi oldalak valóban a hirdetőket szolgálják, azok a legfontosabb szereplők. A kezdetekben ez nem így volt, akkor a felhasználók voltak a fontosabbak. Valahol a két véglet között lehet és kell megtalálni a megoldást.

HVG: Viszont sokan nem hisznek a vállalati weboldalaknak sem, úgy vélve, hogy azokon leginkább egyoldalú önreklám folyik...

D. M. S.: Nagyon fontos, hogy a cégek által készített tartalom ne a termékekkel vagy a szolgáltatásokkal foglalkozzon. Inkább az kell, hogy ezek a tartalmak segítsenek az elérni akart társadalmi csoportok vagy fogyasztói rétegek tájékoztatásában és oktatásában. Egy budapesti hotel például arról készíthet tartalmat, hogy mit érdemes megnézni Magyarországon vagy a magyar fővárosban. Melyek a jó éttermek, mit érdemes csinálni, ha egy turistának csupán egy napja van a város megismerésére. Egy ilyen tartalom a készítő és a felhasználó számára is értékes. Manapság, amikor valóban csökken a bizalom, a személyes kapcsolat kialakítása lehet a siker záloga. Ennek egyik módja olyan videók vagy podcastok készítése, ahol például bemutatnak egy szállóvendéggel készített interjút, vagy egy beszélgetést az igazgató és a séf között. A legtöbb hotel ezzel szemben modelleket mutogat a lobbiban. Az emberek átlátnak ezen, és nem hisznek nekik. Ennél sokkal hihetőbb lenne, ha a fitneszterem vezetője arról beszélne, milyen egy jó egyórás edzésprogram. Az online világ sok ígéretet tett a virtuális személyes kapcsolatok megteremtésére. Ez valóban lehetséges, mégis úgy érezzük, valami nagyon hiányzik. Én is szeretem a Twittert, de egy személyes beszélgetés mégis jobb, mint egy virtuális csevegés.

HVG: Egy blogbejegyzésében azt jósolta, a közösségi médiumoknál is megjelenik a blockchain-technológia. Hogyan működhet ezen az alapon egy médium?

D. M. S.: Ez még nagyon messze van, több év is beletelhet, amire megvalósul. De ahogy a blockchain-technológia alaposan fel fogja forgatni a pénzügyi világot a bankokat elkerülő kriptovaluták térnyerése miatt, úgy komoly változásokat hoz majd a közösségi oldalak világában is. Szerintem néhány év múlva mindannyiunknak lesz egy blockchainalapú közösségi profilunk, s mindenki eldöntheti, kivel osztja meg a személyes adatait. Megoszthatom őket az ismerőseimmel, de akár egy szállodával is, ha valamennyit fizet érte. Egy ilyen közösségi oldalnak jó esélye lesz arra, hogy kiváltsa a mostani, kereskedelmi alapúakat.

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!