Keresztes Imre
Keresztes Imre

A geopolitikai ellenszél dacára a török nemzeti légitársaság ismét ütemesen növekszik. Az új isztambuli reptér közelgő átadása a legnagyobbak közé lendítheti a társaságot.

Óriási felhajtás közepette a minap leszállt az első repülő Isztambul új, harmadik repülőterén. A kolosszális légikikötő levegőből érkezett első vendége nem volt más, mint az államfő, Tayyip Erdogan, aki a másfél hete tartott elnöki és parlamenti választás kampányában kereste fel a befejezés előtt álló repülőteret. A hivatalosan októberben átadandó, egyelőre Isztambuli Új Repülőtérnek nevezett létesítmény nemcsak Erdogan nagy álma, hanem a nemzeti büszkeségnek tartott Turkish Airlines új központja és záloga is arra, hogy a török nemzeti légitársaság az egyik legnagyobb legyen a világon.

A közel 90 százalékos készültségben lévő reptér évi 90 millió utas fogadására lesz képes, és ezzel máris a harmadik helyre kerülhet a legnagyobb forgalmú repülőterek listáján. Tavaly közel 104 millió utassal az Atlantai Nemzetközi Repülőtér volt az első, amelyet a Pekingi Fővárosi Nemzetközi Repülőtér követett. Persze a dobogós helyhez az kell, hogy a török légitársaság folytassa elképesztő ütemű növekedését. Tavaly 68,8 millió utassal a Turkish Airlines saját rekordot döntött, és a majdnem két számjegyű növekedéssel bebizonyította az életképességét. Egy évvel korábban ugyanis szerény volt a bővülés, köszönhetően a politikai és biztonsági veszélyeknek. A 2016-os puccskísérlet és az Iszlám Állam terrorszervezet török földön – például az Atatürk Nemzetközi Repülőtéren is – elkövetett merényletei visszafogták a forgalmat. Pedig előtte egy évtizeden át évi több mint tíz százalékkal nőtt az utasok száma, amely 2004-ben még nem érte el 12 milliót.

Az Atatürk légikikötő 60 milliós kapacitása gátolta a fejlődést, és mivel a metropolisz körbevette a repteret, a bővítés szóba sem jöhetett. Az új repülőtér is Isztambul európai oldalán épül fel, 35 kilométerre északra a városközponttól. A világi török köztársaság alapítójáról, Atatürkről elnevezett reptérről metróval könnyen és gyorsan a belvárosba lehet jutni; azt ígérik, hogy az új légikikötőhöz vezető metróvonal is megépül az átadásra. A jó 10 milliárd dolláros beruházással készülő új megareptér három szakaszban épül, és több szempontból is a legnagyobb lesz a világon.

©

A következő évtized vége felé – a tervek szerint 2028-ra – az utaskapacitása meghaladja a rekordnak számító 200 milliót, hat kifutópályával rendelkezik majd, és 7 ezer hektárával a világ legnagyobb területű reptere lesz. De sok bírálat éri a beruházás és a finanszírozás fejében az üzemeltetési jogokat 25 évre megszerző, Erdoganhoz közel álló vállalatokból álló IGA konzorciumot, hiszen az öt kifutópályával rendelkező atlantai reptér még 2 ezer hektárt sem foglal el. A megalománia azonban itt még nem ér véget: 141 millió dollárból épül az 53 ezer négyzetméteres duty-free bevásárlóközpont – ennél sincs jelenleg nagyobb a világon.

A reptéri kapacitás nagysága mindenesetre lehetővé teszi a növekedést a Turkish Airlines számára. A társaság remekül használja ki Isztambul kedvező földrajzi helyzetét, azt, hogy tranzitállomás Európa és Ázsia között, ahonnan a széles törzsű gépek elérik az amerikai kontinens 17 városát is. A török légitársaság 122 ország 299 városába szállít utasokat, a 304 desztinációval a hetedik a rangsorban – Magyarországra heti 21 járata közlekedik –, és csak amerikai riválisok előzik meg. A cég a járatokat ügyesen szervezte át a kevésbé jövedelmező útvonalakról a nagyobb profitot hozó célpontokra. Számos régióba – így például a stabil gazdasági növekedést produkáló Nyugat-Afrikába – az elsők között lépett be, és szívesen helyez a térképére a versenytársak által figyelmen kívül hagyott olyan egzotikus országokat is, mint például a Comore-szigetek. A Turkish Airlines egyúttal Európa második legnagyobb légi teherszállítója.

©

A világ különböző pontjainak összeköttetésére építő három öbölbeli riválisa, a dubai Emirates, az Abu-Dhabiban székelő Etihad és a Qatar Airways problémákkal küzd. A Turkish Airlines egyik előnye velük szemben az, hogy utasainak csak a fele olyan, aki külföldön kezdi és fejezi is be a repülést – három öbölbeli konkurensénél ez az arány 80 százalékos. Vagyis azok sokkal inkább ki vannak téve a geopolitikai bizonytalanságoknak, azaz a nemzetközi utasforgalom esetleges visszaesésének. Ezzel szemben a 80 milliós Törökország jelentős idegenforgalmi célpont, amelyet tavaly 31 milliónál is több turista keresett fel; a harmaduk Isztambulba látogatott. Az 51 reptérrel Törökország belföldi légi piaca is jelentős: az utasok számát tekintve a 14. a világon.

Az 1933-ban, négy törökországi desztinációval alapított társaság rohamos fejlődése 2003-ban kezdődött, amikor még csak 55 országba repült. A ma 329 gépével a tizedik legnagyobb gépparkkal rendelkező vállalat flottája 2023-ra 424 darabosra bővül, a cég nemrég 25-25 széles törzsű gépet rendelt a Boeingtől és az Airbustól. A levegőben már bizonyított, 49 százalékban állami tulajdonban lévő, tavaly közel 11 milliárd dolláros bevétel mellett 175 milliós profitot elérő társaságra azonban még komoly logisztikai próbatétel vár a földön is. Az új repülőtér október 29-ei indítására 600 kamion szállít át berendezéseket a régiről 18 óra alatt, eközben egyik kikötő sem indít és fogad gépeket. Majd az új komplexum az éjfél utáni első két órában 10 százalékos kapacitással kezdi meg a működését, hogy a nap végére elérje az 50 százalékos szintet. A második napon már a járatok háromnegyede közlekedni fog, a teljes menetrend pedig a tervek szerint a harmadik napon áll helyre.

KERESZTES IMRE

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!