Le a cipővel! Relax, biobüfé, szőnyegek, füstölők, éteri vetítés, és ízléssel válogatott electro zene. Aki járt már a Sziget fesztiválon, ismerheti az 1-es sorszámmal ellátott játszóhelyet, a Cökxpon Ambient sátrat. A Cökxpon egy informális alkotóközösség, aki pedig összefogja, egy techno-zenekreátor, Cserepes Panni. Az electro-ról, a party-szcénáról, és saját zenéjéről beszél. Meg arról, mi van ma Budapesten.

Pupilla
Cserepes Panni a zenekara közepén
Ambient, de nem csak az, van trance, és előfordulnak kísérleti műfajok is: a Cökxpon egy informális alkotóközösség, zenekarok, DJ-k, táncosok, videósok a tagjai. Aki pedig összefogja a társaságit, egy punk frizurájú zenekreátor, Cserepes Panni.

Két Sziget között fesztiválokat szervez, most november 18-án lesz a következő az Almássy téren, Budapesten. Itt saját projektjével, a Pupilla nevű trance formációval is fellép. Közben egyfolytában helyet keres Budapesten, hogy ne kelljen jövő nyárig várni a Cökxpon következő akciójával.

hvg.hu: Régóta keresel egy helyet Budapesten, ahol folyamatosan jelen lehetnétek. Miért fontos ez?

Cserepes Panni: Egyrészt az alkotóknak sem elég, hogy évente egyszer fellépjenek együtt. Jó lenne nekik egy felületet, egy helyet biztosítani, ahol rendszeresen meg lehetne mutatkozni. Másrészt anyagi okai is vannak. A Cökxpón a Szigetes bevételeinek köszönheti a fennmaradását, de így nem lehet fölépíteni rá egy profi infrastruktúrát.

Te miben látod a fő okát annak, hogy a jelen pillanatban egy ilyen helyet nem lehet találni?

Végső soron a pénz a fő akadály. De úgy is fogalmazhatok, hogy nincsen támogatási oldal. Tehát a kultúrában nemcsak hogy pénz nem mozog, de ilyen újfajta „intézményekre” támogatások sincsenek. Ha helyet keresek, nekem semmi fajta könnyebbségem nincs mondjuk a McDonald’s-hoz képest. Raktárból létrehozni egy vendéglátóhelyet, ez szinte legálisan nem is oldható meg, csak, ha az embernek iszonyú sok pénze van.

Miért legyen a művészeknek könnyebb dolguk? Ha én cipőket gyártok, és az üzememnek keresek helyet, akkor azt mondom: legyen nekem is könnyű.

Általában nem úgy oszt az Isten, hogy azoknak van sok pénzük, akik a kultúrával foglalkoznak, úgyhogy ezért kéne a támogatás. A kulturális színtérről indul ki egy csomó minden, olyasmi is, ami a cipésznek segít. Fenntartásra kell a támogatás, hogy megszülethessen és működhessen egy hely normálisan. Nem is arról van szó, hogy az embernek egyáltalán nincs pénze, vagy egy jó kulturális intézmény ne tudna kitermelni pénzt. Egyszerűen nincs meg a működtetés normális háttere.

Egyszer azt mondtad, sokszor futottál bele olyan helyzetbe, ahol nyilvánvaló volt, hogy korrupcióval könnyebb lenne elérni bármit. Illetve sokszor találkoztál azzal, hogy nőként nem vettek komolyan.

Persze. Szinte minden helyzet ilyen volt.

Miért nem akarsz mondjuk egy létező intézményhez tartozni?

Nyitott vagyok bármi ilyesmire, noha a függetlenség is fontos a programok tekintetében. A Tűzraktárban volt szó arról, hogy közösen csinálunk valamit. Egészen addig, amíg a nevemet adtam hozzá, meg amíg az ajánlóleveleket kellett küldenem, addig jó voltam, és amikor már ott tartottunk, hogy melyik hely legyen a miénk, akkor valahogy kihagytak az egészből.

Tudod, hogy a Sziget Cökxpon sátrában hányan fordulnak meg évről évre?

Nem érdektelen nyilván, de ha egy budapesti helyet akarunk megtervezni, nem is mérvadó, mert egyszeri alkalom és sokan külföldről jönnek, meg vidékről. Amúgy sokan, úgy 20 ezer körül fordulnak meg ott. A vendéglátónak is nagyon rendes forgalma van. Az év közben rendezett fesztiváljainknak ehhez képest is nagyon jó a látogatottságuk.

Mit jelent a tiszta fej? (Oldaltörés)


Progressive Pop Festival
11.18; Almássy


BIGFISH VJ performance: Sapi (mahang)
22.00-23.00
Caracas Underpop (YV, GB, HU) www.caracasuderpop.fts-records.com
23.20-24.20
Puding Pani Elvisovej (SK)  www.ppe.sk
24.40-01.40
I.O.N.
02.00-03.00
Pupilla
03.00-06.00
dj Dr. Pokoly www.drpokoly.com

MUSHROOM
VJ performance: ZO design

21.00-23.00
Kalumet www.kalumet.hu
23.00-24.00
SONAR www.sonarmusic.hu
24.10-02.00
Turbopauza www.pga.hu/turbopauza

02.10-03.00
Kalumet www.kalumet.hu
03.00-06.00
Secta Chameleon djs www.chameleonrecords.hu

AULA:
Gervai Miklós András és barátai: Dr. Wu-fejmasszázs; Pránanadi - tibeti energetikai kezelések, tanácsadás / Grafonet Csoport - önmegismerést segítő programok / a BIIRSZ Civil Szervezet kreatív standja /Zöld fiatalok standja: Van már forradalom a háztartásotokban? /az Ulpius-Ház Könyvkiadó standja: izgalmas és extravagáns szépirodalmi könyvek / Hennamana - henna, kerámiák / Mózes Réka – táskák / Tabbouch Linda - ruhák / Kávézó

 PICTURES ROOM japán Animé filmek az Odeon támogatásával

Hayao Miyazaki: Chihiro Szellemországban, Vándorló palota, Otomo Katsuhiro: Akira, Shinichiro Watanabe: Cowboy Debop, Taro Rin: Metropolis

LÁTVÁNY ÉS INSTALLÁCIÓK/VISUAL INSTALLATIONS
Sapi (mahang), KIZO design, Imesz, Kerekes Gábor

(hvg.hu) Kettős éned van: zenekreátor, előadó vagy, ugyanakkor szervező is. Miért fontos neked, hogy a szervezésben benne legyél?

(Cserepes Panni) Így születtem. Kiskoromban is állandóan én szerveztem mindent mindenkinek. Meg azért is, mert mint alkotó is azt láttam, hogy nincs semmi. Tehát, hogy nincsenek bulik, helyek, hogy föl lehessen lépni - egy olyan zenekarnak, amely kicsit is mást csinál, mint a többi.

Nincs infrastruktúra?

A kortárs zenének, az új előadóknak iszonyú nehéz dolguk van. Nincsenek se klubok, se helyek. Az A38, amely olyasmit mond magáról, hogy kortárs fiatalokat bemutató helyszín, az is leginkább úgy működik, hogy le kell tenni 200 ezer forintot, és akkor kinyitják a kaput. Ők is az ismertebb előadók felé mennek. Mintha nem vállalnák teljesen azt, hogy  felléptessenek névtelen zenekarokat, amelyek tök jók amúgy, csak nem olyan híresek. És nem is külföldiek.

Működik a PANKKK, bizonyos célokra pénzek pályázhatók. Változott-e azoknak a csapatoknak a helyzete, amelyek most a Cökxpon körül mozognak?

Nagyon jól jött a színtérnek a támogatás. De hát közben meg most van vége a PANKKK-nak, ha jól tudom...

Elvben nem. De beszéljünk inkább arról, ami a dolog alkotói része: miért kezdtél zenélni?

Apukám zeneszerző (Cserepes Károly - a szerk.), tehát már beleszülettem valahogy. A zeneszeretet, meg a kis hangszerek, meg kütyük. Ő az ethno elkötelezett híve, kezdettől gyűjtötte a különböző világok zenéit, én ezen nőttem fel. Vagy Bizottság koncertre vitt. Hát, innen indult. Aztán megkaptam az első gitáromat 16 éves koromban, és persze rögtön alakítottam egy zenekart. Volt egy pont, amikor eldöntöttem, hogy a zene a legfontosabb, mert több mindent kezdtem el csinálni. Táncolni is, a koreográfusi munka is érdekelt. A film volt a harmadik. Egyébként filmes sulit végeztem. A Szellem-Kép Szabadiskola videó szakát.

Neked egy összművészeti forma volna megfelelő? Ahol a vizualitás, hang, mozgás egyszerre van jelen.

Abban, amit csinálok, szerintem egyszerre van jelen.

Tehát David Bowie szeretnél lenni?

Az vagyok. (nevet) Nézd manapság, ha elmész egy koncertre, mindenhonnan folyik a kép.

Mikor jött a party zene iránti érdeklődésed?

Amikor elmentem, úgy ahogy az kell, ez első partyra. Totál ledöbbentem.

Mitől?

Hát, attól, hogy egy srác szinte elélvezett a szemem láttára - velem együtt - a hatástól. Én addig idegbajt kaptam a tuci-tuci zenétől, nem értettem, idegesített. Meg akartam érteni. Persze, hogy hallgattam Prodigy-t, meg hasonlókat, akkor ezek mentek, ilyen breakes zenék; de igazi partyzenét nem hallottam. Nyilván hozzám is csak az ócska verzió jutott el; a Danubius rádióból. Nem is tudtam fogni a Tilost sem. A kilencvenes évek közepe felé a Gomba-pincében próbáltunk a Csepel Művekben és jött egy csapat, hogy ők helyet keresnek és partyt akarnak csinálni. Mondtuk, hogy persze, itt a hely. Nagyon gazdag arcok voltak és hoztak mindent, komplett hangcuccot, füstgépet, stroboszkópot, és voltak ott kemikáliák is. Rendesen meg lett rendezve ez a buli. Elkezdtem nézni azt a srácot, aki táncolt, láttam, hogy felpörög, és akkor én is rákattantam erre a ritmusra és kész. Ledöbbentem. Aztán elkezdtünk utánajárni, mi is ez a zene, vajon mi szólt ott? Tudatára ébredtünk, hogy ez most valami tök más volt, mint amit eddig hallgattunk. Senki nem vágott semmit. Eljutottunk, a DJ Minekhez - Barotányi Zolihoz - de neki csak break beat zenéi voltak. Mondta, hogy menjünk a Nagához. Akkor elmentünk hozzá, és mutogatott egy csomó érdekes dolgot.

Utaltál az imént a szerekre. Mennyire vállaltan megy az ilyesmi ezen a színtéren? Gondolom, alkotni, azt inkább tudatos, vagy tiszta fejjel lehet.

Mit jelent a “tiszta fej” kifejezés? Nézd, én nem vagyok ilyen tiszta fej párti, ha a hétköznapi, ridegebb jelentést vesszük.  A tiszta fejet én máshogy értem, tisztánlátás, igazi látás. Ebben bizonyos fajta szerek azért néha segíthetnek. Nem mindenkinél, ez igaz. A fontosabb kérdésekre sikerült választ kapni, de persze ezeket a kapukat nyitva akarja tartani az ember, és nem vagyok Buddha, aki ezt minden nélkül képes megtenni.

Spirituális forradalom (Oldaltörés)


Ajánlott irodalom

David Toop: Hangok óceánja          

Egy angol zeneszerző-zenei szakíró esszéi az ambientről. Eredettörténet, a műfajok és irányok elemzése, alapos lemezlista. Irodalmi igényű szövegek, kalandos olvasmány! >>

Kömlődi Ferenc-Pánczél Gábor:
Mennyek Kapui
(az Elektronikus Zene évtizede)

Lexikális igényű munka, az elektronikus zenék története, a gépzene, azaz a gépek és a zenecsinálás  históriája, műfajkalauz, előadók és trendek leírása. Hasznos kalauz.
>>

Simon Reynolds: Generation Ecstasy

Az igazi kiindulópont, az elektronikus zenei színtér legalaposabb térképe. Tökéletes stíluskalauz, fejlődéstörténet, társadalmi és művészeti kontextussal. Szerek, helyek, fejek. Alfa és omega; minden időben. >>

(hvg.hu) Talán didaktikus a kérdés, de miről szól a zenéd, mi a tartalma?

(Cserepes Panni) Hát azt hiszem pontosan ugyanaz, amiről itt az imént kérdeztél. Az elmélyülés, vagy az önismeret. Minden embernek van egy olyan lénye, akivé válni szeretne, akivel közeli kapcsolatot akar tartani. Nagyon őszinte és tiszta lenni. Ennek az útnak a nehézségeiről vagy éppen a könnyebbségéről. Szóval erről az útról szól. Az electroval egy új nézőpont született, azaz visszatértünk egy régihez, a sámán-kor, a rituálék világába, a közösségi ünnepekhez. Az electro "biológiai zene", a csakrákra hat, közel hoz magadhoz és egymáshoz. Ez most túl homályos?

Nekem nem...

Úgy írok dalszöveget, hogy imprózunk a srácokkal, és akkor halandzsázok összevissza, ami eszembe jut. Az improvizációkat sok sávon rögzítjük, később meg tudom hallgatni, hogy miket énekeltem. Játszom vele, leírom, visszafejtem a jelentéseket és akkor szépen kialakul az a szöveg, ami aztán értelmes lesz. A saját dalszövegeimet meg kell fejtenem: elő kell vennem a francia, a német, meg angol szótárt, és megnéznem, mit is mondtam. Általában kiderül, hogy nagyon is értelmes szavakat.

A magyar popzenei hagyomány nagyon szövegcentrikus. Minden generáció tud a maga hőseitől - az Európa Kiadótól, vagy Hobótól, Müllertől, Lovasitól - tíz sort. Az utóbbi években a szöveg  visszaszorult. Egyszerűen elég volt belőle? Nem kellenek megmondóemberek?

Van, aki hiányolja azokat az arcokat, akik ilyen megmondósak. Mint a Belga, vagy a Hiperkarma.  A Belga szerintem egyébként ilyen kimondós, és jó is, humoros is, meg minden. Miért nincs erre szükség? Ezt hozta az a spirituális forradalom, ami az electro zenében zajlott le. Külföldön jóval hamarabb, de ott volt irodalmi-ideológiai bázisa, például Timothy Leary. Itt meg ez kimaradt. Itt bevették szépen a fiatalok a cuccokat és nem tudták, hogy mi is történt. Meg később is jutott be ide minden. Ott már a hatvanas évek óta zajlott. A kimondás ugye kifelé irányul, az emlegetett spirituális forradalom meg pont azt jelenti, hogy az ember befelé forduljon. A harcot nem kívül vívod meg, nem a környezeteddel. Tehát lemondasz a környezetedről. Kicsit buddhista alapállás ez, azt mondja, hogy én vagyok a világ. És én belül változom meg. Nem érdekel, hogy a politika, a világ merre megy.

Ehhez képest odateszed a neved időnként közéleti gesztusok mellé. Gondolok itt feminista, vagy globalizáció-kritikus rendezvényekre.

Ha találkozik ezzel a filozófiával, akkor igen. Meg ez egy nyitott dolog. Tehát nem én vagyok egyedül. Én csak az vagyok, aki összefogom a szálakat, de maga a Cökxpon, az nem én vagyok.

HVG Hetilap

Sziget-nagyszínpad: örök elégedetlenség

Vannak megfizethetetlen nemzetközi sztárok, és olyanok is, akik fesztiválon nem hakniznak - egyebek közt ez is befolyásolja, miként áll össze a Sziget nagyszínpadának programja. De vajon miért van az, hogy 13 éve szinte változatlan a hazai együttesekből álló felhozatal?

Kult

Vadra fogva

Bár az elektronikus zenei fesztiválok a kilencvenes években élték fénykorukat, az ilyen bulik ma is évről évre tömegeket vonzanak a kietlen nevadai sivatagba, a nyugat-indiai Goa tartomány tengerpartjára vagy a Balaton-felvidékre.

HVG Hetilap

Mitől trendi egy rockzenekar?

Retro, konceptualitás, teatralitás - három kulcsszó, mellyel a mai rockzenei korszellem talán jellemezhető. Egyébként pedig ahány előadó, annyi stílus, szubkultúra, közösség.

HVG Hetilap

A Sziget mint országimázs

A Sziget egy jelentősebb országimázskampánynak is beillik. A hatás pedig a HVG által megszemlélt angol, német, francia és cseh nyelvű honlapokon is megjelenik.

HVG Hetilap

Kikapcsolódási pontok

Fejre állt a világ: az "idősödő ifjúság" életviteli és szórakozási formái a szülőknek is mintául szolgálnak - állítják a szociológusok, akik szerint az "élménykultúra" globális és korántsem haszontalan jelenség.