Adott egy 24 éves hiperaktív lány, aki közhelyekkel szétmaratott, émelyítően egyszerű, az összefüggéstelenséget is bátran vállaló mondataira felhúzott egy tökéletes brandet. Több tízezer követője van, megvásárolhatjuk az idézeteivel ellátott párnahuzatot és iPhone-tokot, és természetesen írt egy regényt is. Hogyan adjuk el a semmit? Megpróbáltuk megfejteni az Oravecz Nóra-jelenséget.

Kapcsoljuk be az ünnepi alkalmakra fenntartott instant Coelho-generátorunkat, a kapott mondatról hámozzuk le a kínossá misztifikált, szentimentális héjat, dobáljunk a szavak közé véletlenszerűen néhány kocka Csernus Imrét, egy falat Fejős Évát, majd az egészet rázzuk össze egy gimnazista lány fogalmazókészségével és gondolatvilágával. Az eredmény egy egyelőre ártalmatlan, mégis végtelenül aggasztó jelenség a közösségi médiában. A kallódó West-Balkán generáció Aszpirin plusz céje.

Oravecz Nóra 24 éves, social media managerként dolgozik, soha nem volt még szerelmes, és semmi köze a pszichológiához azon túl, hogy állítása szerint 18 éves kora óta az összes létező pszichológiai és ezoterikus témájú könyvet elolvasta, mégis pont olyan vaskos rajongótábort (augusztus 21-én 38 606 fő) szippantott maga köré naponta posztolt lelki tanácsaival és arcpirítóan közhelyes bölcsességeivel, mint Gyurcsány Ferenc (40 572 fő). 18-35 éves követői között olyan nevek buzognak fel, mint Hajdú Péter, Sarka Kata, Bíró Ica, Debreczeni Zita, vagy Steiner Kristóf. Ő pedig büszke rájuk.

Oravecz Nóra: Összekötve, 254 oldal, Libri, 2013, 3490 forint
©

A rajta csüngő tömeg súlya különösebben nem izgatja, a laptop mögül igaziból fel sem fogja, mekkora a felelősség. "Egy percig sem gondolkodom azon, kinek, mit jelenthet, amit írok, kirakom, mert ki kell raknom. Azért csinálom, mert hiperaktív vagyok, és megőrülök, ha nem írok. Annyi energiám van, hogy valahogy le kell vezetnem. Mindig ilyen voltam, és sosem tudtak velem mit kezdeni." Bár a magát írónak aposztrofáló fiatal lány napi szinten ontja magából a gimis folyosók mindent elnyelő zajába kívánkozó gondolatait, kiégni nem fog. "Az érzéseimet írom le, érzéseim pedig mindig lesznek." Thanks, God.

Prémium pozitivizmus

A szerelmi bánattal, a szakítás traumájával és az önbizalomhiánnyal először szembesülő lányok lelki mankója Salgótarján mellől költözött fel Budapestre, ahol saját elbeszélése szerint mindenki kiközösítette, és mindenki utálta. Mert tudta, mit akar, mert nagy volt a szája, és mert nem félt kimondani, amit gondolt és érzett.
Ő is utálta magát és nagyon pesszimista volt, amíg el nem kezdett írni. Akkor egy csapásra határozott lett és magabiztos, ráébredt, hogy milyen fejlődőképes, és mennyire ügyes, most pedig egy tanítandó módon felépített – saját verziója szerint véletlenszerű, magától működő, és egyáltalán nem kitalált – brand keretein belül kínál az olvasóinak prémium pozitivizmust. Meg egy "csipet csodát".

Olyan gondolatokkal, mint "Csodát csak az láthat, aki hisz benne"; "Gyönyörűnek lenni annyit jelent, hogy ragyogsz"; "Nincs olyan, hogy bármi is összetörhetne úgy igazán öt percnél tovább"; "A szerelem ott van a mindennapokban"; "Jó, ha beletörődsz: csak annyi lehetsz, amennyinek lenned kell - de az épp elég"; "A szeretet nem játék"; "Higgy abban, hogy elég szép a szíved, az életed, hogy elég vagy"; "Nem hagyhatod, hogy a negatív dolgok hátráltassanak"; "Néha csak el kell fogadnod, hogy mennyi van az életedben ott, ahol most épp tartasz"; "Minden lépéshez tartozik valami"; "Nincs lehetetlen, bármit elérhetsz, csak akarni kell."

©

Hova kurvultok csajok?

A tündérmese megbicsaklott 2011-ben, amikor a blogger szembesült vele, hogy a bejegyzéseit csak kétszáz ember olvassa naponta. Frusztrált lett, és úgy gondolta, nem csinálja tovább, mert "benne ennél több van". Ekkor született meg a "ribancra részegedő", a férfiakat igazságtalanul értékelő, partizó lányok erkölcsi iránytűje, a Hova kurvultok csajok? című bejegyzés, amit érthetetlen módon két nap alatt 120 ezer ember olvasott el, és 16 ezer ember osztott meg a Facebookon.

Ugyanebben az évben ő lett Magyarország első "indie author"-ja, vagyis az első olyan szerző, aki saját, független kiadású sikerkönyvvel rendelkezik. A Tejszínhab nélkül című blogkönyve már megjelenésekor a legnagyobb online könyvkereskedelmi hálózat, a Bookline e-könyves toplistájának élén landolt anélkül, hogy bármilyen kommunikációs csapat, könyvkiadó, vagy terjesztő támogatta volna.

Hasznos, ha kinevetnek

És bár ezek után az egyik legnagyobb könyvkiadónál szembesítették vele, hogy alkalmatlan a regényírásra, és jobb, ha marad a rövid netes bejegyzéseknél, a blogkönyv után csak azért is írt egy regényt is, hiszen "mindig előre vitte, ha kinevették". Az Összekötve című fércmű már meghirdetése után néhány nappal vezette a Bookline előrendelési sikerlistáját.

©

Elmentünk a bemutatójára is, hogy megértsük, mitől működik az Oravecz-rendszer, ahol azon túl, hogy megtudtuk, Tatár Csillával összehozta őket a karma, az is kiderült, hogy ezeknek a rajongóknak egy része valóban létezik. Szépen felöltözött, kisminkelt, kapaszkodó nélküli fiatal lányokat láttunk – pont, mint egy átlagos péntek este a Morrison’s előtt.

Kedélyesen markolászták a könyvet, amit mi a "le akartam taszítani a trónjáról az összes picsát" kezdetű résznél félretettünk, és csillogó szemmel meséltek nekünk arról, hogyan lendítette őket át Nóri a holtponton akkor, amikor szakításban voltak, vagy éppen nem volt semmi önbizalmuk. Mert ha ő írja, hogy gyönyörű vagy, és ragyogsz, az mégsem ugyanaz, mintha az anyád mondaná. Jó a stílusa, közérthetően és fiatalosan fogalmaz, az egymás után pakolt banális mondatok bárkinek az életére ráhúzhatók, a szereplők behelyettesíthetők - működik a közhely-mágia.

A véletlenszerű marketing

Aki igazán komolyan gondolja az átszellemülést, 3500 forintért vásárolhat Oravecz Nóra gondolataival ellátott párnahuzatot, rakathat a mobiltokjára Oravecz Nóra-idézetet, és hamarosan a vászontáskák is a piacra kerülnek. Ha pedig személyes tanács kell, azt is ad: írásban, skype-on, az országjárása (itt a DK és Gyurcsány Ferenc térdkalácsa tényleg megremeghet) során pedig élőben is.

A most kijött, regénynek csúfolt képződménynek hamarosan folytatása is lesz, ami nyilván épp olyan véletlenszerű, mint a brand többi része. A szerző nem tervezi, csak úgy megtörténik.

Mi csak egy forrását vesztett klasszikust tudnánk idézni: ma már inkább azokat becsüljük, akik nem írnak könyvet.

Érdekesnek találta cikkünket? Értékelje!
Köszönjük!