szerző:
Bicsérdi Ádám

Pontokba szedtük, hogy miért érdemli meg a legfontosabb filmes elismerést a Saul fia, amely már így is elképesztő utat járt be az elmúlt egy évben. Azt is eláruljuk, miért érdemes még azoknak is drukkolniuk, akik nem látták a filmet, vagy nem is akarják megnézni. Már tudjuk, az Akadémia is így gondolkodott.

1. Mert ez a legfontosabb film az öt jelölt közül

Azt mindenki hangsúlyozza, és tényleg így is van, hogy aki Oscar-jelölést kap, az valójában már nyert is. A mostani ötösben nincs is rossz film, sőt ez a legszínesebb kategória, hiszen itt idén három kontinens (Európa, Ázsia, Dél-Amerika) filmművészete mérettetik meg. A Saul fia azonban nem azért esélyes a díjra, mert a holokauszttal foglalkozik, hanem mert a legelőremutatóbb alkotás az öt közül. Ebből a szempontból csak A kígyó ölelése lehet az ellenfele, de annak a filmnek kisebb, inkább réteghatása lesz a filmművészetre.

2. Mert a Saul fia illeszkedik egy filmes trendbe, de azon belül is új utat nyit

Nem csak a filmek esetében, de a hétköznapi videózásban is egyre jellemzőbb a személyes szemszög, ezért tudjuk egyre több filmben szinte végig a tarkóra tapadva követni a főszereplőt. A Birdman sem véletlenül épp 2014-ben készült el, és aratott világsikert. A Saul fia egy újabb lépés ezen az úton, a szinte végig a főszereplőre koncentráló kameratechnikával, ami új utakat mutatott meg a még lehengerlőbb hatás eléréséhez.

Röhrig Géza hallgatja Nemes Jeles Lászlót a forgatáson
©

3. Mert a Saul fia nem szép film, de csak szép film még soha nem vitte előre a filmművészetet

Sokan félnek a Saul fiától, és eleve meg sem merik nézni. Nem azt mondjuk, hogy mindenki ízlésével találkozik a film stílusa, de érdemes ezt a félelmet félretenni, mert ezt a mozit még sokan fogják utánozni. És az eredeti mindig jobb a másolatoknál.

4. Mert a haláltáborok valóságát nem sokkolással, hanem épp az elrejtéssel mutatja meg

Míg más, lágerben játszódó filmek elsősorban a néző primér reakciójára építenek, a Saul fia egészen más rétegeket mozgat meg. Nem borzongat, hanem elgondolkodtat. Erdély Mátyás szavaival élve: „az volt a célunk Rajk Lászlóval, hogy ne az épületet, hanem annak logikáját mutassuk meg. Hogy ez a lehető leghatékonyabb gyár.”

Erdély Mátyás követi a kamerával Röhrig Gézát
©

5. Mert ez az első olyan holokausztról szóló film, ami leszögezi, hogy a túlélés csak nagyon ritka kivétel volt

Pont ezért igazabb alkotás a Schindler listájánál vagy Az élet szépnél.

6. Mert a Saul fia megmutatta, hogy lehet és kell is beszélni régi sebekről, mielőtt azok homályos emlékké válnának

„Ha nem fogadja el az ember, hogy ez történt a saját kultúrájában, akkor nem lesz jövője. Egy absztrakcióval élni inkább a trauma, és nem a katarzis felé vezető út. Szerintem László ehhez megteremtett egy nagyon jó filmnyelvet ” - nyilatkozta kérdésünkre Clara Royer, a forgatókönyv társírója.

7. Mert Erdély Mátyás olyan operatőrré vált, aki hivatkozási pont lesz

A "magyar operatőr" szókapcsolat kifejezetten jól cseng a filmes világban, például Zsigmond Vilmosnak, Kovács Lászlónak vagy Koltai Lajosnak köszönhetően. Erdélynek a Saul fia a belépő ebbe az elitklubba, bár már így is többször hívták külföldre, például a James White vagy a Miss Bala című produkciókba. De mostantól sűrűbben fog csörögni a telefonja.

8. Mert Röhrig Géza majdnem jelölt lett a férfi főszereplők között

A film amerikai forgalmazója árulta el a nol.hu-nak, hogy Röhrig Géza csak pár szavazattal maradt le a férfi főszereplő Oscar-jelöltségről. Ez mindent elmond a teljesítményéről, hiszen nem amerikai színész szökőévente sem biztos, hogy egyáltalán a közelébe kerül a jelölésnek. Már egy amerikai produkcióban forgat, az ő karrierje már most beindult.

©

9. Mert a Saul fia hangstábja is tanítanivaló munkát végzett

Olyannyira, hogy Zányi Tamás hangmérnök munkájából tananyag lesz. Teljesítményük azért kiemelkedő, mert a filmben a borzalmat sokszor nem a képben, hanem csak hangban érzékeljük.

10. Mert a Saul fia stábja megmutatta, hogy sztárok nélkül is lehet nagyot dobni

Nemesnek ez volt az első nagyjátékfilmje. Röhrignek az első filmfőszerepe. A többi színész sem számít ismert arcnak. Mégis az ő teljesítményüket csodálta a világ.

11. Mert a Saul fia felbátoríthat más alkotókat is

Nem hiába mondta azt az Independent Spirit Awards gáláján köszönőbeszédében Nemes Jeles László, hogy a díjat bátorításnak veszi. A Saul fia egy nagyon szigorú elvek szerint forgatott film, amely szinte egyetlen jellemzőjében sem követ semmilyen bevált receptet. A film sikere viszont azt bizonyítja, hogy a szakma és a közönség is értékeli, ha valami olyat lát, amit előtte még soha. Ez pedig nagyon sok filmesnek, művésznek adhat hitet, Magyarországon és külföldön is.

12. Mert ez a stáb megmutatta, érdemes lehet a nehezebb utat választani

Ma már kevesen forgatnak filmre, a többség a digitális technikára állt át. Nemesék azonban ragaszkodtak a macerásabb, drágább filmhez. Meg kellett indokolniuk döntésüket, de végül nagyon is bejött a kockáztatás.

13. Mert minden egyes Saul fia-néző szimbolikusan megadja a végtiszteletet egy el nem temetett gyereknek

„Az elhurcolt 430 ezer magyar zsidóból 100 ezer 18 év alatti gyerek volt. Olyan gyerekek, akiket sohasem temettek el. Viszont a Saul fiának minden egyes magyar nézője egy gyerek temetését is szimbolizálja. De ezek csak a magyar gyerekek. Ahhoz, hogy az összes deportált gyereknek tudjunk ilyen szimbolikus temetést tartani, még nagyon sok nézőre lenne szükség" - mondta el nekünk korábban Nemes Jeles.

©

14. Mert a Sonderkommando szerepéről is tisztább képet kaptunk

A Saul fia azt az üzenetet közvetítette, hogy a táborban dolgozó Sondekommando tagjai is ugyanolyan áldozatai a haláltáboroknak. Erről Röhrig Géza mesélt nekünk korábban.

15. Mert még egy egykori Sonderkommadósnak is tetszett a film

A Saul fiát levetítették egy ma még elő, egykori sonderkommandósnak, a görög Dario Gabbainak. A film végül lenyűgözte.

16. Mert az Oscar-díjjal Magyarország visszakerülhet a filmes világtérképre

Nyertek díjakat a magyar filmek Berlinben, Cannes-ban vagy Karlovy Varyban is az utóbbi években, de az Oscar egészen más kapukat nyit meg. Amerikában szinte csak arra a külföldi filmre figyel fel a szélesebb közönség, amely megkapja a szobrot. És ezentúl a világ filmszerető közönségének az fog eszébe jutni a magyar filmről, hogy itt különleges dolgok készülnek. Azt nem kell tudniuk, hogy néha rossz filmek is készülnek, az úgysem jut el hozzájuk. A magyar film nem lesz automatikusan sikeresebb, de könnyebben lehet sikeres a díj után.

A cannes-i világpremier után még csak suttogtak az Oscar-esélyekről
©

17. Mert a magyar nézők bizalmát is könnyebb lesz visszaszerezni

Hosszú évekbe telt, de sikerült elűzni a magyar közönséget a magyar filmekről. A tendencia az utóbbi időben egy-két esetben azért megfordult, de ez nem elég. Ha az amúgy a magyar filmeket messziről elkerülők azt hallják, hogy a Coen-tesók, vagy Cate Blanchett erről a filmről áradoznak, biztos jobban hisznek nekik, mint a magyar kritikusoknak. És talán legközelebb döntéshelyzetben esélyt adnak egy hazai filmnek is.

18. Mert így tényleg készülhet film akár Trianonról is

Röhrig nyilatkozta egy ízben, hogy szeretné, ha film készülne más magyar sorstragédiákról is. A Saul fia megmutatta, hogy ha egy súlyos témát sikerül egyedi módon, egyetlen ember sorsán keresztül bemutatni, arra azért odafigyel a világ.

19. Mert a külföldieknek ezentúl nem csak Tarr Béla vagy Jancsó Miklós neve ugorhat be a magyar filmrendezők közül

Nemes karakteres személyiség, aki egy Oscar-díj után az egyik legismertebb magyar ember lesz a világon, akinek a véleményére a külföldi sajtó is figyelni fog a Saul fia után.

Lesz-e újabb nagy öröm?
©

20. Mert a magyar kultúra a Kertész Imre Nobel-díja óta nem részesült ekkora elismerésben

Az egész estés filmek között pedig harmincnégy éve várunk hiába a magyar Oscarra.

Cikk megosztása
Címkék