szerző:
hvg.hu

Mégsem az ismétlés a tudás anyja, hanem az információk elfelejtése, majd gyakori előhívása. Az agykutatás új felismerése alapjaiban változtathatja meg a tanítás módszereit – írja az e heti HVG.

A hagyományos felfogás szerint a tanár dolga nem más, mint hogy az információkat bedobálja a tárolóba, azaz a diák agyába. Ez a – máig uralkodó – elv feltételezi, hogy ha ez újra és újra megtörténik, akkor erős emléknyomok jönnek létre.

A legújabb agykutatások kimutatták, ez nem így van, az emberi memória egészen másként működik. A tanultak előhívása nem csupán a kész emlékek megtalálására szolgál, hanem nagy szerepet játszik maguknak az emlékeknek a létrehozásában is.

A legújabb eredmények azt mutatják, hogy aki csak egyszer-kétszer olvas el valamit, viszont utána sokszor megpróbálja előhívni, az hosszú távon lényegesen megbízhatóbb tudáshoz jut, mint aki sokszor bebiflázza a tananyagot.

A tanárok mindeddig azt gondolták, hogy akkor tanítottak meg jól valamit, ha a diák az óra végén folyékonyan tud válaszolni a kérdéseikre. A kutatások azonban azt mutatják, hogy az olyankor nagyon jól elérhető információk hosszú távon már sokkal gyengébben rögzülnek. Szaknyelven: nem jön létre hosszú távú konszolidáció. A nagy nehézségek árán, kínlódva összerakott emlékek viszont tartósan megmaradnak.

Két évvel ezelőtt a Budapesti Műegyetem és a Regensburgi Egyetem együttműködésében Racsmány Mihály és munkatársai a teszten alapuló tanulási technika idegrendszeri hátterét vizsgálták. Az alanyok nulláról indultak: szuahéli–magyar szópárokat kellett megtanulniuk. Az egyik csoport tagjai újra és újra elolvashatták őket, a másik, a tesztelős csoportban lévők viszont csak egyszer. Nekik aztán nem kevés küszködés árán kellett felidézniük a szuahéli szavak magyar jelentését. A teszteléssel tanulók a feladat után rosszabbul, de egy héttel később már jobban teljesítettek, mint a szavakat sokszor elolvasó társaik.

Az akár a pedagógiát alapjaiban megváltoztató felfedezésről az e heti HVG-ben olvashatunk hosszabb cikket.

 

 

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!