Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám

"A kor – 1936 – amikor játszódik, nagyon izgalmas, sok folyamat indult el akkoriban, amit a magyarok nem vettek észre, vagy nem akartak észrevenni" – jellemzi a november elején a mozikban debütáló Budapest Noir hangulatát a rendező, Gárdos Éva. Az amerikai filmiparban számos sikert elérő, világsztárok mellett is megforduló alkotó szerint a krimiben Budapest is teljesen önálló karakter, és hogy a főszereplőt volt a legnehezebb megtalálnia. Az Amerikában dolgozó, ezért e-mailben elért Gárdos azt is elárulta, Coppola melyik mondata jut évtizedek után is eszébe, és hogy miért nem lepődött meg a filmjében még tiniként szereplő Scarlett Johansson sikerén.

hvg.hu: Korábban azt nyilatkozta, egy nap alatt elolvasta a Budapest Noirt, annyira beszippantotta Kondor Vilmos regénye. Mi fogta meg annyira a történetben, hogy végül úgy döntött, belevág a regény megfilmesítésébe?

Gárdos Éva: Valóban gyorsan elolvastam a Budapest noirt. Izgalmas és lebilincselő krimi, szeretem ezt a műfajt. A Kondor-regényben roppant érdekesek a karakterek, és nagyon tetszett, hogy maga Budapest is egy karakterként jelenik meg. Izgalmas a kor – 1936 – amikor játszódik, sok folyamat indult el akkoriban, amit a magyarok nem vettek észre, vagy nem akartak észrevenni. Az Amerikai rapszódia (Gárdos 2001-es rendezése – a szerk.) után, ami egy személyes sztori volt, valós önéletrajzi elemekkel, nem szerettem volna még egy személyes történetet, ezért döntöttem a Budapest Noir mellett.

hvg.hu: Milyen korábbi filmélményei lebegtek a szeme előtt, amikor először elképzelte filmen a Budapest Noirt?

G. É.: Elsősorban a modern noirok, mint például a Szigorúan bizalmas (L.A. Confidential) a Kínai negyed (Chinatown), vagy épp a True Detective.

hvg.hu: Mennyit változtattak a forgatókönyvön a regényhez képest (a forgatókönyvet Szekér András jegyzi Kondorral együtt)? Úgy tudom, Eckhardt Krisztina (akit a filmben Tenki Réka alakít) karakteréhez például sokat hozzátesz a forgatókönyv.

G. É.: Egy regény mindig más, mint egy film, egyszerűen más a tempó, a dinamika. De próbáltam minden számomra fontos és érdekes kulcsjelenetet felvenni, nem volt könnyű a választás. Krisztina karaktere a filmben fotós lett, az a filmben érdekesebb, látványosabb és így több a kapcsolódási pont a munkában Gordonnal (a Budapest Noir újságíró főhősével, akit Kolovratnik Krisztián alakít – a szerk.). De a viszonyukon nem változtattam, az ugyanolyan maradt.

Kolovratnik Krisztián és Tenki Réka a Budapet Noirban
©

hvg.hu: Milyen forrásokat, kutatásokat használtak a harmincas évek Budapestjének megidézéséhez?

G. É.: Rengeteget kutattunk, könyvtáraztunk, levéltári anyagokat kértünk ki, az interneten nézelődtünk. Minden érdekelt bennünket, korabeli újságok, fotók, hírek, cikkek, tudósítások, beszámolók. Maga a szerző, Kondor Vilmos is segített, küldött nekünk olyan forrásokat, amiket ő is használt a regény írásakor. Rendesen beleástuk magunkat a korba.

hvg.hu: A magyar színészgárda kiválasztásánál melyik szerepre volt a legnehezebb a megfelelő színészt megtalálnia?

G. É.: Egyértelműen Gordont találtuk meg a legnehezebben. Talán azért is, mert mindenkinek, aki olvasta a könyvet, egy határozott elképzelése van a karakterről. Sok szuper színészt megnéztünk, rengeteget beszélgettünk velük, felvettük a próbajátékokat, de nem találtuk meg azt a pluszt, ami Kolovratnik Krisztiánból azonnal lejött. Krisztián castingja után senkiben nem volt tovább kérdéses, hogy ki fogja játszani Gordont.

©

Nekem minden egyes karakter nagyon fontos a filmben, azok is, akik csak rövid ideig láthatóak a vásznon, nagyon óvatosan válogattam. Egy filmben minden egyes szereplőnek óriási jelentősége van, a legeslegkisebbeknek is. Minden színészemre nagyon büszke vagyok, a magyar színészek fantasztikusak.

Gárdos Éva

A Vöröskereszt menekültjeként érkezett Amerikába, és olyan alkotók mellett tanult, mint Hal Ashby vagy Francis Ford Coppola, végül vágóként helyezkedett el az amerikai filmiparban.

A gyilkosok köztünk vannak (Murderers Among Us: The Simon Wiesenthal Story) című HBO-produkcióban végzett munkájáért elnyerte a Cable ACE (Amerikai rendezők szövetségének televíziós díja) legjobb vágónak járó díját. 2002-ben debütált rendezőként, a saját élettörténetét is a forgatókönyvbe emelő Amerikai rapszódiával, Nastassja Kinski és Scarlett Johansson főszereplésével. Azóta több magyar produkcióban is dolgozott, vágója volt a Megdönteni Hajnal Tímeát c. komédiának és a Szabadság, szerelemnek is.

hvg.hu: Első rendezésébe, az Amerikai rapszódiába, ahogy említette, személyes élettapasztalatait is beleszőtte. Mennyire segítette későbbi élete során ennek a történetnek az elmesélése? Úgy értem, segített jobban megérteni saját kettős identitását, magyar gyökereit?

G. É.: Nagyon sokat segített. Az Amerikai rapszódia nekem egy önterápia volt. Rengeteg bevándorló küzd identitásproblémákkal. Tipikus felvetés, hogy ki is vagyok én valójában: Amerikai? Vagy magyar? Vagy egyik sem...? Mára sikerült túljutnom ezen a problémakörön.

hvg.hu: Scarlett Johansson még tinédzserként szerepelt a Amerikai rapszódiában, mennyire lepte meg későbbi sikere a filmszakmában?

G. É.: Egyáltalán nem lepett meg, én már akkor tudtam, hogy tehetséges. A kamera nagyon szerette, és ambiciózus is volt.

hvg.hu: Egy interjúban korábban azt mondta, hogy a filmes világba New Yorkban egy véletlen sodorta. Méghozzá kezdésnek máris egy náci zombis filmbe. Milyen élményei fűződnek ehhez a baráti produkcióhoz? Egyértelmű volt, hogy a filmszakmában kezd karrierbe ezután?

G. É.: Asszisztensként dolgoztam egy vágó mellett, fizetést nem kaptam, de rengeteget tanultam tőle, szeretett magyarázni. Moziba járni is imádtam, így rögtön tudtam, hogy megtaláltam a helyem.

Gárdos Éva
©

hvg.hu: Ha jól tudom, Francis Ford Coppola mellett is asszisztenskedett az Apokalipszis, mostban. Tőle mit lesett el a forgatáson? Milyen emlékeket őriz arról a munkáról?

G. É.: Az a film mindannyiunknak rettenetesen nehéz munka volt, telis-tele kihívásokkal, ráadásul több mint egy évig tartott. Nagyon sokat tanultam Francistől, valójában az volt az én filmes iskolám. Egyszer megkérdezte tőlem, mivel szeretnék igazán foglalkozni a filmkészítésen belül, és én azonnal mondtam, hogy rendezni szeretnék. Nem lepődött meg, csak annyit mondott bölcsen, hogy a rendezés roppant magányos foglalkozás. Ez sokszor eszembe jut azóta is.

Az utolsó filmcézár - Francis Ford Coppola kalandos élete

A Keresztapa-trilógiát és az Apokalipszis most című filmet rendező Francis Ford Coppola életpályája az egyik legszélsőségesebb ívet járta be Hollywood történetében: ilyen elsöprő sikereket és méretes bukásokat senki sem produkált az amerikai filmben.

Coppola fantasztikusan bánt a színészekkel, még a nehéz esetekkel – Dennis Hopper, Marlon Brando – is megtalálta a hangot. A csapatépítésben is kiváló, maga köré gyűjti a legtehetségesebbeket, akik aztán mindannyian erejükön felül teljesítenek. Egyetlen egyszer sem hallottam a forgatás alatt senkitől, semmilyen helyzetben, egy feladatra, hogy nem lehet megcsinálni. Mindenki azon igyekezett, hogy feltétlenül találjon valami megoldást. Egyébként Francis nyitott volt, és kíváncsi mindenki véleményére. A mai napig nagyon tisztelem őt.

hvg.hu: Vágója volt az Under the Cherry Moon című Prince-filmnek is. Prince híresen zárkózott művész hírében állt, ön hogy emlékezik arra a filmre?

G. É.: Csodálatos volt Nizzában forgatni. Amikor a vágószobában dolgoztam, és szükségem volt valami zenére, akkor Prince azonnal beszaladt a stúdióba, és írt egyet nekem. Tehetséges művész volt, és egy lenyűgözően kedves, csendes, jó humorú ember. Ebédidőben mindig kosarazott. Nagyon szomorú voltam amikor meghalt.

Gárdos Éva Kemény Ildikóval, a Budapest Noir producerével a forgatáson
©

hvg.hu: Dolgozott szociális munkásként Harlemben a hetvenes években, politikailag aktív egyetemista volt, ezért kíváncsi vagyok a mai USA megosztottságáról mit gondol, milyen okok vezettek a ma tapasztalható, szélsőséges állapothoz?

G. É.: Borzasztó, ami Amerikában van, rettenetes nagy a szegénység. Hiányoznak azok a lehetőségek, amelyeket az emberek épp Amerikától várnának. Jellemző attitűd lett mások – főleg a bevándorlók – hibáztatása, és sok őrült ember rendelkezik fegyvertartási engedéllyel. De az amerikaiak optimisták, mindannyian reméljük, hogy javulni fog a helyzet.

A Budapest Noirt november 2-án mutatják be a hazai mozik a Big Bang Média forgalmazásában.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Bodnár Zsolt Kult

A Viszkis, Kincsem, Budapest Noir – sok minden eldől a magyar filmről 2017-ben

A jövő év fordulópont lehet a Filmalap-érában: milliárdos támogatású közönségfilmek próbálják visszacsalogatni a nézőket a magyar filmekre, miközben Pálfi- és Mundruczó-szintű nevek várhatják az újabb nagy fesztiválszerepléseket – a Sundance-en és a Berlinalén pedig már ott is vagyunk. De mindez fordítva is elsülhet. Ilyen lesz a magyar film 2017-ben.