Bicsérdi Ádám
Bicsérdi Ádám

Kár, hogy a harmadik egyben a befejező évada is a Terápiának. Közben meg mennyire jó, hogy egy magyar sorozat ilyen színvonalon, ilyen alakításokkal és sztorikkal búcsúzik el.

- Széjjel tudja oszlatni azt a fájdalmat, amit érzek? Mondja meg, doktor úr, meg tudja szüntetni azt a nagy sötétséget, ami itt van belül?
- Ezt nem tudom garantálni, de abban segíthetek, hogy könnyebben tudjon tájékozódni ebben a sötétségben.
(Terápia 3. évad, 3. epizód)

"Oh, and no one ever really knows you, and life is brief / So I've heard, but what's that gotta do with this black hole in me?"
(Father John Misty: Holy Shit)

A fenti párbeszédnél kevés erősebbet hallottam magyar sorozatban az elmúlt években, és az ehhez hasonló sorokkal (akad még bőven példa a többi részben is) a Terápia 3. évada fel is adja rendesen a leckét az egyre bővülő, színesedő hazai tévésorozat-iparnak. Az HBO sikersorozatának harmadik évada több műfajjal (krimi, thriller) is kacérkodik ugyan a frissen bemutatott évadban, és érezhetően próbálja tágítani a sorozat kötött határait, de mégiscsak azért működik, mert borzasztó érdekes embereket, sorsokat ültet le egymással szemben szűk félórára. Ebben az alkotói környezetben pedig végre a színészgárda is biztonságban érzi magát, nem kell kompenzálniuk például a forgatókönyv hiányosságait.

Sztárfilmesek kreatív terepe

De kezdjük az elejéről: a Terápia hazai változata volt az HBO első magyar nyelvű, saját gyártású sorozata, egy külföldön már kipróbált formátum itthoni közegbe ültetése, amit eleinte joggal kísérhetett a kétely, hogy vajon szükséges-e az izraeli (BeTipul) majd amerikai formátumot (In Treatment) hazai környezetben erőltetni. Az első évad aztán hamar eloszlatta a kételyeket, és az alkotó-, illetve a színészgárda is arról tanúskodott, hogy a Terápia a magyar filmgyártás krémjét foglalkoztatja (akkor még kevesen sejthették, de például Enyedi Ildikó is itt talált újra magára egy hosszabb kihagyás után), amely egybeesett azzal a nemzetközi jelenséggel, hogy az addig sokszor lenézett tévés produkciók váltak a filmes szakma neves szereplőinek kreatív terepévé.

Mácsai Pál Dargay András szerepében
©

A Terápia aztán már a második évad környékén elért még valamit. Hiába tűnt úgy, hogy ez lesz a HBO főleg az értelmiségnek, felső középosztálynak szóló műsora (miközben mondjuk az Aranyélet ennél szélesebb közönséget akar megszólítani), a Terápiából nagyobb jelenség lett, témaválasztásainak, egyszerű formátumának köszönhetően. Még úgy is, hogy valljuk be, itthon még mindig amolyan úri hóbortnak tűnik egy terapeuta látogatása, az meg főleg, hogy arról a bizonyos fekete foltról ott bent beszélni is lehet egy szakemberrel.

Nem fáradt el a sorozat, sőt

Így érkeztünk el a sorozat harmadik, egyben befejező évadához, amely a mai sorozatdömpingben kifejezetten hosszú, hároméves szünet után érkezett, így félő volt, hogy még egyszer már nem éri el a hazai nézők ingerküszöbét a jobbnál jobb szériákkal teli 2017-ben egy magyar produkció. Gyorsan szögezzük le, elnézve az új etap első epizódjait, a Terápia simán európai színvonalat hoz, sőt egyenesen ez a legjobb évad a háromból. Míg az amerikai, eredeti széria harmadik évada már fakóbb és fáradtabb volt elődjeihez képest, addig a magyar verzió az anyasorozat karaktereit, és a teljesen eredeti, saját sztorikat hozó történetszálakban is tudott újat, izgalmasat húzni.

Már az évadnyitány elég ambiciózus, hiszen a Terápia hétfői szála börtönben játszódik, méghozzá egy fiatal elítélttel a főszerepben (Vilmányi Benett), akiről a néző és maga a terapeuta, Dargay (Mácsai Pál) sem tudja eldönteni, tényleg megtette-e azt, amiért (újra) előzetesben van. A Gigor Attila által írt és rendezett történetszál abszolút magán hordozza a rendező stílusjegyeit, még úgy is, hogy azért nem a Terápia a legalkalmasabb terep a nagy stílusbravúroknak. Az epizód a rendező filmjeinek fojtott feszültségét és szarkasztikus humorát hozza, miközben valójában ez a szál ügyesen adagolt krimi, a műfaj szinte minden klasszikus, kötelező elemével.

Vilmányi Benett a Terápiában
©

De az amerikaiból átemelt és magyar környezetbe ágyazott karakterek, az Udvaros Dorottya által játszott, a színészek rémálmát átélő (darab közben felejti el a szöveget és blokkol le) díva, Edit, az Erdélyből felesége halála után Budapestre költöző, a gyásszal és honvággyal küzdő Sándor (Czintos József), és a szabálykövető módszerével a főhőst, Dargayt komfortzónájából kimozdító Adél (Balsai Móni) is megugorják az eredeti sorozat szintjét.

Balsai Móni kapta talán a legnehezebb feladatot, hiszen szinte teljesen eszköztelenül kell játszania a Dargay által eleinte lenézett, de a főszereplőtől teljesen elütő stílusa miatt hatékony, fiatal pszichológust. Szinte a nézőt is elvakítja az addig sötét részekhez képest fényben úszó térben felvett történetszál, amely nem véletlenül üt el már külsőségeiben is a többi epizódtól. A harmadik évad egyben Dargay saját életútjának is egyfajta lezárását kell adja, és a belső egyensúly megtalálásában ezek a pénteki részek játsszák majd a főszerepet. Balsait és Mácsait élmény nézni, főleg, hogy a két teljesen ellentétes karakter közös jeleneteibe rengeteg humort is csempésztek, ami a többi rész komorabb, megrázó atmoszférája után könnyedséget és némi kikacsintó iróniát is hoz a sorozatba.

A csúcsot azonban még így is a középső, szerdai szál jelenti, amelyben nem csak az erdélyi, kultúrsokktól szenvedő Sándort alakító Czintos Józsefnek, de a részeket író Székely Csabának is elévülhetetlen érdemei vannak. A Bánya-trilógiával a közönség és a szakma elismerését is kiérdemlő Székely személyében a Terápia írócsapata ismét egy kiváló alkotóval gazdagodott, aki épp megfelelő adagban emeli a sajátos erdélyi nyelvet Sándor és Dargay dialógusaiba, emellett pedig ez lett a harmadik évad legérdekfeszítőbb, sötét titkot rejtő szála is egyben. Az Enyedi Ildikó által rendezett epizódok ásnak a legmélyebbre a lélekben, ami persze a rendező finoman beemelt stílusjegyeinek is köszönhető, ráadásul ezzel a szállal, a gyásszal és generációk közti ellentéttel azonosulhat a legkönnyebben a néző.

Czintos József és Mácsai Pál
©

Különös aktualitás a zaklatási botrány miatt

Az végképp nem okoz meglepést, hogy a tévé- és moziképernyőkön az utóbbi években indokolatlanul kevés komoly lehetőséget kapó Udvaros Dorottya (a 2008-as Nyugalom után 8 évvel szerepelt nagyjátékfilmben, Gigor Attila Kútjában) igazi jutalomjáték a színházi díva szerepe: már első belépésével megmosolygtatóan telibe trafálja a karaktert.

Egyedül a korszellembe fájdalmasan passzoló, elnyomó házasságban élő Krisztina karaktere tűnik valahogy túl direktnek és kiszámíthatónak, de lehet, hogy csak a zaklatási botrány közepén tűnik így. A forgatás ugyan több mint egy éve volt, de a valóság közben szépen megágyazott a férje pszichológia terrorjától szenvedő karakter szálának, amelynek fontosságát nem lehet kétségbe vonni. A didaktikusabbnak ható történetszálat így is a hátán viszi Schell Judit, aki a szó szoros értelmében átlényegült a szerep kedvéért, és emberfelettit nyújt szinte minden egyes pillanatban.

Udvaros Dorottya a Terápiában
©

"Az utóbbi időben az Aznap éjjelt és a Hatalmas kis hazugságokat néztem szívesen. Mindkettőre jellemző, hogy kerüli a nagy effekteket és az aprólékos lélektani ábrázolásban van az ereje. A Hatalmas kis hazugságokban többnyire hétköznapi helyzetek vannak, de mindezt pazar karakterekkel és szellemes párbeszédekkel tálalják. Annyira könnyed és intelligens az egész, hogy egy ideig észre sem vesszük, hogy a családon belüli erőszakról beszél a sorozat hideglelős realizmussal" – mesélt még kedvenceiről korábban a Terápia egyik forgatókönyvírója, Tasnádi István, de ezekkel a szavakkal nyugodtan jellemezhette volna saját és alkotótársai munkáját is.

Schell Judit Krisztina szerepében
©

A Terápiát ugyanis még évek múlva is lehet mutogatni, hogy lám ilyen szintre is képes egy magyar produkció. Még ha ugrásszerűen valószínűleg nem is nő tőle a terápiára jelentkezők száma itthon, legalább már nem hallatszik olyan cinikusan az a mondat Magyarországon, hogy beszélünk róla?

A Terápia 3. évadának első része november 13-án debütál a HBO-n 20 órakor, ezzel egyidőben az HBO GO-n pedig már 15 részt lehet végignézni az új évadból a korábbi két évad mellett.

Bodnár Zsolt Élet+Stílus

Ilyen mélyre még egy sorozat sem merült a női lélekben

Az HBO rátett egy lapáttal a rejtélyes gyilkosságokról szóló sorozatokra: a Hatalmas kis hazugságokban nem csak az elkövető, hanem az áldozat kilétét is homály fedi – a vicc az, hogy nem is ez benne a lényeg. A Reese Witherspoon és Nicole Kidman kaliberű sztárokat felvonultató széria készítheti a helyet a polcon az Emmy-díjaknak.