szerző:
hvg.hu

Mindent vitt idén és még néhány falat is áttört az emblematikussá vált latin popsláger.

A Despacito lett az idei év legtöbbet nézett Youtube videója, mitöbb, minden idők legnézettebb Youtube-videója, és a legtöbbet streamelt dalt.

A Despacito az év slágere.

A dal azonban nem csak a számokban teljesített jobban, hanem végrehajtott egy egészen különleges tettet: egy underground stílust, a reggeatont hozott ki "a fényre" az undergroundból.

A Recorder minden részletre kiterjedő cikke elmeséli a stílus történetét a lenézett-megbélyegzett underground státusztól azon át, hogy mainstream sztárok (például Shakira, Ricky Martin, Enrique Iglesias) elkezdik a stílus jegyeit beemelni zenéjükbe, majd a stílus kilúgozott verziója egyszer csak berobban a tömegkultúrába. És már meg is érkeztünk ezzel a Despacitóhoz.

A kezdetekkor ugyanazt a szerepet töltötte be a reggaeton, mint a hiphop az amerikai nagyvárosokban: joggal dühös fekete fiatalok lepukkant környékeken, félbemaradt ingatlan-beruházásokat vagy kiürült üzemcsarnokokat népesítettek be ilyen bulikkal, ahol kirappelték magukból a diszkrimináció, a szegénység, a kilátástalanság okozta frusztrációt, mellette pedig éltették a szexet, a drogokat és szidták a rendőröket – írja Recorder.

A kilencvenes évek közepén a Puerto Ricó-i kormány olyan kemény reggaeton-ellenes kampányt indított, hogy nemcsak a bulikon ütöttek rajta, hanem a rendőrség még a boltokból is begyűjtötte a reggaeton-lemezeket.

A reggaeton azonban elindult a mainstream piac felé vezető úton. Sőt mostanra meg is érkezett minden háztartásba.

Mindez persze attól sem választható el, hogy az Egyesült Államokban komolyan növekvő arányú latin népesség egyre nagyobb piacot jelent. Bár a mainstream média szereti úgy beállítani, hogy Justin Bieber „felfedezte” a chicano piacon már rég befutott Luis Fonsit, valójában nem Fonsi kereste meg őt, hanem fordítva – feltehetően mert neki volt nagyobb szüksége arra, hogy a spanyol ajkú piacon is terjeszkedjen, és a Despacito már addigra (a 2017. januári megjelenésétől az áprilisi, Bieberrel kiegészített verzióig) iszonyúan nagyot ment, nem csak a spanyol ajkú USA-ban, hanem egész Latin-Amerikában.