szerző:
Kovács Gellért

A Fekete Párduc megint egy olyan Marvel-film, amelyen átüt a rendező személyisége, s ez jó. Ryan Coogler megmutatta, hogy ebben a szigorú franchise-ban is lehet okosan táncolni.

Gyorsan le is írnám, hogy azzal együtt esik talpra a wakandai királyfi, hogy ez a képregényfilm bizony valamennyire rétegmozi, persze, csak annyira, amennyire a Disney-nél egyáltalán beszélhetünk ilyesmiről. De az bizony mégiscsak győzelem, s szerintem érthetően meg is osztja majd a közönséget, hogy van itt egy afroamerikai filmes, aki a legnagyobb közönség előtt kevéssé ismert Marvel-hősnek olyan különálló filmet forgatott, amely hangulatával, mesés-idealista modorával elsősorban azokat foghatja meg, akik bár értékelik a festményszerű látványt, de nem bánják, ha az őrületes akciójelenetek helyett az afrikai királydrámára terelődik a hangsúly.

S bizony az erkölcsi-morális üzenet is jóval szentimentálisabb, mint amit egy úgynevezett komoly (tehát nem Marvel) mozgóképtől elvárnánk. Pedig, amiről szól, az rettentően aktuális.

A Fekete Párduc büszkén és nagyon helyesen fekete film, és Coogler nem egy ész nélkül haragvó afroamerikai direktor, hanem egy okos, remek stílusérzékkel megáldott 31 esztendős fiatalember, aki minden bizonnyal büszke a gyökereire, s ezért is kapóra jöhetett neki a feladat, amit becsülettel és vagányul megoldott. Ráadásul hozta magával kedvenc színészét is, aki nem csak a Creedben, hanem már első munkájában, a 2013-ban bemutatott A megállóban is főszerepet játszott: Michael B. Jordan most a történet gonoszát alakítja, de mégis ő a kulcsfigura, mert Erik lehetett a legfontosabb Cooglernek is.

Hogy szerintem miért, ahhoz sajnos fontos fordulatokat kellene elárulnom a cselekményből, amit persze nem teszek meg. Elég legyen annyi, hogy a rendező igen következetesen mesél immáron harmadszor valakiről, aki nem fogadja el, amit az élet kiosztott, s saját erőből igyekszik megváltoztatni azt, amit talán lehetetlen.

De a bizonyosság, hogy ezt meg kell tenni, hogy helyt kell állni, ott van persze Chadwick Boseman szikáran megformált címszereplőjében is, csak hát a Fekete Párducnak máshogy, s másfelé nyitja fel a szemét a történet: úgy, ahogy egy ünnepelt uralkodónak fel kell nyitni, s abba az irányba, ahol egy rejtőzködő csodaállamnak muszáj nyitnia a nagyvilág felé, ha nem akarja magának megtartani szuperhősét, s szuperkincseit. Na, tessék, hát egyfolytában a sztoriról írok, ilyen is nagyon ritkán van a Marvel moziverzummal kapcsolatban – s tényleg, ha valami miatt, hát ezért mindenképpen megérte megcsinálni ezt a filmet.

©

A Ludwig Göransson pazar score-jával (és menő hiphop-számokkal) kísért Fekete Párduc természetesen szerelmes az afrikai kultúrába, s ennek sokszor tényleg a filmritmus látja kárát – szóval, akit nem varázsol el ez a félig fantasy, viszont bizonyos mértékben és dimenzióban nagyon is autentikus világ, dárdás nőkkel, varázslókkal, színpadias szónoklatokkal, mindenfélével, elképzelhető, hogy unatkozik majd a filmen, de én tartom azért, hogy érdemes előtte megismerkedni Cooglerrel, meg hát kicsit tényleg megéri felkészíteni magunkat, hogy egzotikus lesz, amit látunk. S azt sem árt elfogadni, hogy a Fekete Párduc inkább az afroamerikai közönségnek lehet különösen mágikus élmény. Viszont annyi film készül, miért ne férne el egy ilyen is?

Amit pedig a végére hagytam, bár fentebb kicsit érintettem: itt van egy tömegfilm, amely azt üzeni, s szépen teszi, hogy bármennyire is kivételesnek érezzük magunkat, bármennyire is a bezárkózást szorgalmazzák a vezetők, egyszerűen nem bújhatunk el a világ elől. Meg kell találnunk a módját, hogy hidat építhessünk felé – és akkor azt nem is hangsúlyoznám tovább, hogy 2018-ban milyen jó és fontos ilyeneket hallani.

Legalább a moziban.


A kísérőlemez

Ha a Fekete párducról beszélünk, nem feledkezhetünk el a mozi mellé készült különleges albumról, amiről hamarosan majd lemezkritikát is kapnak a hvg.hu olvasói. Nem egy klasszikus score-ról, filmzenéről van szó, hiszen a számok a filmben leginkább csak illusztratív módon hangzanak fel, és számos szerzemény nem is kerül elő a filmben, nem véletlen, hogy az album a Music from and Inspired By címet kapta (azaz, hogy a számok egy részét a film csak inspirálta). A lemez producere, vagy kurátora – nevezze, ki minek akarja – a kortárs popzene egyik legjelentősebb, és a kortárs fekete könnyűzene egyik nélkül legfontosabb figurája, Kendrick Lamar, aki gyakorlatilag szinte mindent összegyűjtött és mindenkit összetrombitált erre az válogatásra, ami, és aki számít. A kortárs hiphop és neo-soul legfontosabb személyiségei szerepelnek a lemezen, többek közt The Weeknd, Anderson.Paak, Vince Staples, Jorja Smith, SZA, Schoolboy Q, Future, Travis Scott, de hallhatunk feltörekvőket is, olyanokat, mint Mozzy, Babes Wodumo, vagy SOB x RBE, és a film afrikai kontextusa mentén kevéssé ismert, de annál izgalmasabb dél-afrikai előadókat, mint Yugan Blakrok vagy Sjava.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!