Tetszett a cikk?

A cseh-morva származású szegedi Pick Márk terménykereskedő 1869-ben alapította cégét, s az idényjellegű munka kiegészítéseként 1878-tól telente szalámit is készített. Pickhez hasonlóan Herz Ármin is terménykereskedő volt, aki 1882-ben hozta létre önálló cégét a budapesti Soroksári úton.

A nagyüzemi gyártást 1885-ben indította el, s az olasz szalámimesterek szaktudása, valamint a magyar nyersanyag és fűszerezés hamarosan külföldön is elismert minőséget és egyedi ízhatást eredményezett. 1906-ban az alapító legidősebb fia társtulajdonossá vált, s ezzel új korszak kezdődött: a kitűnő kereskedelmi érzékkel megáldott Pick Jenő a szalámit tette a cég első számú termékévé, amelynek exportját is fellendítette, a tízes években a termelés a kezdeti évi 60 tonnáról 300-ra emelkedett.

A Pick-szalámit 1917-ben védjeggyel látták el, s a gyár az iparág vezető helyére került, majd 1931-ben kartellszerződésre lépett a budapesti Herz és a debreceni Vidoni szalámigyárral. A harmincas években meghódította a tengerentúli piacokat is, s igazi világmárkává vált.

Az 1948-as államosítás után összevonták a Szegedi Vágóhíddal és a Szegedi Hűtőipari Vállalattal. A komoly beruházásokon átesett, s a továbbra is vezető exportőrnek számító Szegedi Szalámigyár és Húskombinát 1987-ben önállósult, majd 1992-ben Pick Szeged Szalámigyár és Húsüzem Rt. néven részvénytársasággá alakult, mely a budapesti, később a londoni tőzsdén is megjelent.

Ma a Pick-csoport Magyarország vezető húsipari vállalkozása, hozzá tartozik a budapesti Herz Szalámigyár Rt., a kapuvári-győri Ringa Húsipari Rt., a Szegedi Paprika Fűszer- és Konzervgyártó Rt., a makói Hentes- és Szárazárugyár Kft., valamint a ceglédi húsüzem. Egy idei felmérés szerint a magyar lakosság körében a Pick a legmegbecsültebb hazai márkanév.

Pickhez hasonlóan Herz Ármin is terménykereskedő volt, aki 1882-ben hozta létre önálló cégét a budapesti Soroksári úton, s nyomban bejegyeztette "H" betűvel kombinált horgony védjegyét "aszalt szilvát, kolbászt, szalámit és sódart tartalmazó hordóira, ládáira, zsákjaira". Az 1888-ban 25 munkást foglalkoztató céget az alapító fiai vették át és közkereseti társaságként "Herz Ármin és fiai" néven jegyeztették be.

A Herz-szalámi a Pickhez hasonló népszerűségre tett szert, Monarchia-szerte ismerték, kedvelték a császári udvarban is. Az 1922-től részvénytársaságként működő, 100-150 munkást foglalkoztató cég a harmincas években konzervgyártással is foglalkozott.

Az 1949-es államosítás után a cég Budapesti Szalámigyár néven működött, majd 1964-ben a Budapesti Húsipari Vállalat egyik gyáregységévé vált, 1994-es privatizációja után a Pick-csoport tagja lett. Szív formájú emblémáját és címkéjét - melyben visszaköszön a korábbi horgonyos védjegy - 1952 óta használják.

További magyar márkák története itt

Az EU ott vághat vissza Trumpnak, ahol az igazán fájhat Amerikának

Az EU ott vághat vissza Trumpnak, ahol az igazán fájhat Amerikának

Aggasztó dolog derült ki a légszennyezésről: közvetlen hatással van a születésszám csökkenésére is

Aggasztó dolog derült ki a légszennyezésről: közvetlen hatással van a születésszám csökkenésére is

Vérből deríti ki egy új teszt, Alzheimer-kórban szenved-e valaki, és mennyire súlyos a helyzet

Vérből deríti ki egy új teszt, Alzheimer-kórban szenved-e valaki, és mennyire súlyos a helyzet

A Momentum pénteken újra megpróbálja megakadályozni Orbán rádióinterjúját

A Momentum pénteken újra megpróbálja megakadályozni Orbán rádióinterjúját