HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

Hogyan segíthet a szülő, hogy gyermeke ráhangolódjon az iskolára? Mit tegyen, és ne tegyen, hogy a gyerek feszültségmentesen élje meg a váltást? Deliága Éva gyermekpszichológus javaslatai iskolakezdéshez.

Amit nem érdemes:

  • Sztorikkal traktálni a gyereket, hogy bezzeg a mi időnkben... Az olyan történetek, melyeknek az a kicsengése, hogy apa vagy anya mennyire unta vagy utálta az iskolát, mennyire gonoszak voltak a tanárok, és semmi hasznosat nem lehetett ott tanulni – a humoros csattanón való kuncogáson kívül – azt eredményezhetik, hogy a gyermek negatívan néz iskolakezdés elébe.
  • Ne gondolja a szülő, hogy a gyermeke ugyanolyan lesz, mint ő. Lehet nagy a külső vagy akár a belső hasonlóság, de más korban, más közegben, más iskolában egészen más kimenetelre lehet számítani. Ahogy az sem biztos, hogy jó eszű gyereke egyből a tanító néni kedvence lesz, ugyanúgy azt sem lehet borítékolni, hogy a mozgékony gyermek lesz majd az osztály rosszasága.
  • A szülő lehetőleg ne éreztesse a gyermekkel a saját szorongását. Ne osszuk meg vele az aggodalmainkat, hogy milyen sok pénzbe kerül majd minden felszerelést beszerezni, és hogy lesz időnk a munka mellett tanulni vele, vagy hogyan tudunk majd reggel időben felkelni. Bár ezek a nyomasztó gondolatok majdnem minden szülőt érintenek, elég a gyereknek a saját dolgaival foglalkoznia, nem tesz jót neki, ha ilyen mértékben belelát a felnőttek problémáiba.
  • Ne kezeljük éles váltásként az iskoláskort. Ne mondjunk olyanokat, hogy „Majd meglátod, hogy a sok tanulástól nem is lesz időd játszani.” Az elsősök iskolássá válása fokozatosan történik meg, az első évben majdnem pont ugyanakkora mozgásigény és játékosság, fáradékonyság jellemzi a hat-hét éveseket, mint ovis korukban.
Más korban, más közegben, más iskolában
©

És amit igen:

  • Az évkezdésre örömmel, az időt jól beosztva közösen készülhetünk. A gyermeknek izgalmas, hogy iskolai eszközöket, felszereléseket vásárolunk. Szerencsés, ha ezt együtt tesszük meg, így a gyermek kiválaszthatja a neki tetsző dolgokat. A sok új holmi kipróbálására gondolva kíváncsiságot és örömöt élhet át, mely segít átlendülni az esetleges izguláson.
  • A gyermek fizikai környezetét is érdemes már az iskolás léthez szabni. A szoba átrendezése, a nagyfiús/nagylányos dekoráció, az íróasztal, lámpa, szék kiválasztása szintén jelezheti egy új korszak kezdetét, amellett, hogy megteremti a tanulás praktikus tárgyi feltételeit is.
  • A gyermek szorongását enyhítheti, ha az ismeretlent próbáljuk testközelbe hozni, kézzelfoghatóvá tenni. Segíthet, ha elsétálunk az iskola felé, ha felvesszük a kapcsolatot a leendő osztálytársakkal, vagy ha az iskola honlapját böngészve tájékozódunk.
  • Érdemes a gyermek kérdéseire reagálni, nem pedig őt megterhelve traktálni az iskolával kapcsolatos dolgokról. Kérdései jelzik, hogy éppen mi foglalkoztatja, ezekre válaszolva enyhíthetjük a gyermek természetes izgalmát, szorongását.

  • A szülő mutassa ki, hogy büszke gyermekére. Az iskoláról, mint örömteli, jó dologról beszélve elérheti, hogy a gyermek ne féljen, hanem inkább kíváncsisággal vegyes izgalommal várja a tanévet.

Még így is előfordulhat, hogy feszültség övezi az évkezdést. A mély vízbe ugorva, vagyis a tanév elkezdődésével – mikor úgyis mindenre fény derül –, ezek a szorongások jórészt maguktól elillannak.

Deliága Éva gyermekpszichológus honlapját itt, Facebook oldalát pedig itt találja.

Hasonló cikkeket a HVG Extra Pszichológia legfrissebb számában olvashat, mely az egymásra hatással, befolyásolással, manipulálással foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, ajándékba elküldjük a Hogyan küzdjünk meg az élet nehézségeivel? című könyvet. Aktuális lapszámunkat itt meg is rendelheti. Ha érdeklik a pszichológiai témák, lájkolja a HVG Extra Pszichológia Facebook oldalát!