HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

Bérelt helye van a neuromarketingnek a jövő meghatározó trendjeiről szóló jóslatokban, amióta az érzelmi hatást kutató irányzat elméletét a kilencvenes években az amerikai Harvard Egyetemen megalkották, majd az utóbbi években a vele foglalkozó cégek gyakorlati tapasztalattal is feltöltötték.

Ha minden igaz, a Coca-Cola is a neuromarketing segítségével körözte le végleg a Pepsit, és a Super Bowl reklámjai is évek óta neuromarketinges módszerekkel készülnek, ami nem véletlen, mert 10 másodpercenként potom 1 millió dollárba kerülnek.

„Egy férfi mikor fogja bevallani, hogy tetszik neki egy reklám vagy egy reality show!? Lehet, hogy ezt még csak-csak beismeri, de azt már végképp a sírba viszi magával, ha meghatotta két férfi párbeszéde egy sorozatban. Arról nem is beszélve, hogy mi emberek általában híresen rosszul teljesítünk, ha az érzelmeinkről kell beszélnünk, de ha mégis erre vetemednénk, többnyire nagy bajban vagyunk, mert nem tudjuk, hogyan fogalmazzunk pontosan” – mondja Ottlik Dávid, a nemzetközi szinten is komoly sikereket magáénak tudó neuromarketinges méréseket végző vállalat, a Synetiq ügyvezetője.

Ha arra vagyunk kíváncsiak, milyen érzelmi hatást vált ki belőlünk egy reklám, egy filmsorozat vagy filmepizód, akkor a neuromarketing a legújabb módszer – derül ki Hercsel Adél a HVG Extra Pszichológia legújabb számában megjelent, Mi az a neuromarketing? című cikkéből. Ez a metódus első körben az agy és a test apró változásait vizsgálva következtet az érzelmi reakciókra, majd ezek együtteséből számadatok és algoritmusok készülnek, hogy végül levonhassák a tanulságot.

Vizsgálataik során például rögzítik a szemmozgást: így azonosíthatóvá válik, melyek a vizsgált videók leginkább figyelemfelkeltő részletei. Az említett Synetiqnél bevetnek EEG-készülékeket is, amelyek a koponya több pontjáról vezetik el a rendkívül apró elektromos jeleket. „Körülbelül harminc éve jöttek rá, hogy az agy bal- és jobboldali homloklebenyének aktivitása összefügg azzal, hogy vonzódunk-e ahhoz, amit látunk, vagy épp taszítónak találjuk” – magyarázza a vállalkozás vezető kutatója, Nagy Tamás pszichológus. Ugyanakkor egy neuromarketinges guru figyelmét az sem kerülheti el, hogy feláll-e a szőr a hátunkon: bőrellenállás-mérőjükkel például az izzadságmirigyek működését is tudják mérni, ami az agy stressz- és izgalmi reakcióit irányító területével áll összefüggésben.

Ha szeretne többet megtudni a témáról, jöjjön el a HVG Marketing és technológia konferenciájára október 26-án! Az előadók a marketingszakma legkülönbözőbb területeiről érkeznek: van, akinek a Big Data vagy a neuromarketing a szakterülete, de betekintést nyerhetünk egy sikeres gasztro- vagy fesztiválmarketinges szakmai titkaiba is. Belépőjegyét most meg is nyerheti!

©

Hercsel Adél cikke teljes terjedelmében a HVG Extra Pszichológia legfrissebb számában olvasható, mely az egymásra hatással, befolyásolással, manipulálással foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, ajándékba elküldjük a Hogyan küzdjünk meg az élet nehézségeivel? című könyvet. Aktuális lapszámunkat itt meg is rendelheti. Ha érdeklik a pszichológiai témák, lájkolja a HVG Extra Pszichológia Facebook oldalát!

Csatlakozzon a HVG Pártoló Tagsághoz!

Több mint 1 milliós olvasótáborunk zöme már a digitális, ingyenes tartalmainkból tájékozódik. Az ezt lehetővé tevő hirdetéseken alapuló üzleti modellre azonban nagy nyomást helyeznek a technológiai vállalatok és a független médiát ellehetetlenítő politika.
Azért, hogy továbbra is a tőlünk telhető legmagasabb színvonalon szolgáljuk ki olvasóinkat Pártoló Tagsági programot indítunk. Tagjaink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, illetve számos előnyt élvezhetnek.
Csatlakozzon programunkhoz, vagy támogasson minket egyszeri hozzájárulással!