HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

Mit jelent valójában a "hazai pálya" a sportban? Nyomasztja vagy hajtja a sportolót? Faludi Viktória tanácsadó szakpszichológus, sportkonzultáns írása két nappal a vizes vb kezdete előtt.

A csapatsportoknál elég sok adat áll a rendelkezésünkre: a felmérések alapján kicsit több mint 50 százalék a nyerési esélye annak a csapatnak, amely otthon játszik. Tehát a statisztika szerint is pluszt jelent a megszokott környezetben rendezett meccs.

A szubjektív bírói döntéseken alapuló sportágaknál ez fokozottan igaz. A játékvezető a döntéseit inkább a hazai csapat előnyére hozza, részben a szurkolók nyomása miatt. Az itthon játszott összecsapásokon a hangulat sodró ereje fokozza a teljesítményre való késztetést, azonban ez átcsaphat akadályozó tényezővé is.

A magyar csapat a büntető dobások előtt a riói nyári olimpia női vízilabdatornáján, a harmadik helyért játszott Magyarország - Oroszország mérkőzésen
©

Ha az egyéni teljesítményt nézzük, akkor viszont ez csak egy, a sportoló eredményét befolyásoló tényezők közül. A teljesítménysportoknál (például úszás, kajak-kenu), ahol a szabályok merevebbek és az eredmény objektív mércével mérhető (például idő, súly, távolság) a hazai pálya körülbelül egytizednyi befolyást jelent. És mint minden sportolóra ható faktor, ez is lehet éppúgy teljesítménynövelő, mint teljesítménycsökkentő.

A mentális felkészülés

Ezen a nyáron a vizes sportok válnak izgalmassá, hiszen a vb magyar résztvevőinek szurkolhatunk. A sportágak között van csapatsport (vízilabda), egyéni teljesítménysport (úszás) és esztétikai sport (szinkronúszás). Mindegyik más jellegű, és más mentális felkészülést igényel, ennek ellenére hasonlóan sokat jelent a sportolók számára a hazai pálya.

A későbbi harmadik helyezett Kapás Boglárka a 400 méteres gyorsúszás döntője előtt a Debrecenben
©

A mentális felkészítés egyik fontos eleme, hogy a versenyző sorra veszi azokat a tényezőket, amelyek befolyásolhatják a versenyt, és minden eshetőséget számba vesz. A lelki tréning során olyan megküzdési eszközöket tanul, amelyek segítik abban, hogy jól tudja kezelni mind a kontrollálható, mind a kontrollálhatatlan tényezőket. A verseny bármely pontján történhet nem várt esemény, és az a lényeg, hogy a versenyző pontosan tudja és érezze, hogy bármilyen helyzettel meg tud majd birkózni. Azaz valójában elengedi a gondolatot, hogy a verseny minden pontja kontrollálható.

Az a tudat, hogy mindent megtett annak érdekében, hogy jól szerepeljen és „elég jó“ versenyző legyen, a mentális felkészítés egyik célja. (Az „elég jó“ kifejezés a pszichoanalitikus irodalomból származik: azt az állapotot jelenti, amikor a képességekkel és készségekkel az én tisztában van, adott szerepében magabiztos, és nem támaszt irreális elvárásokat saját maga felé.)

Biztonságos helyszín

A hazai pálya ismerete biztonságot ad. Nem kell a verseny előtt annyiszor bejárni, a versenyző ismeri a vízfekvést, sokkal többször gyakorolhatott a pályán, mint a külföldi versenyzők – ezek olyan elemek, amik csökkentik az ismeretlentől való szorongást. Az ismert helyeken biztonságosabban és magabiztosabban mozgunk, nem kell időt töltenünk azzal, hogy kiismerjük a sajátosságait. Az éghajlati faktorok, a pálya fizikai jellemzőinek ismerete mind-mind beleszámítanak a biztonságérzet fokozásában.

Az itthon rendezett versenyeken az utazással járó kellemetlenségek is kiiktatódnak, ez a napi rutint sem zavarja meg. A versenyzők ugyanis saját maguk által kialakított rituálékkal bírnak: pontosan tudják, mennyit kell pihenniük, hogyan kell étkezniük, mennyi alvásra van szükségük ahhoz, hogy maximális teljesítményt nyújtsanak.

©

A hazai versenynél rendelkezésre áll a helyi közönség dinamikája, az ismerős emberek, a hangulat, amely növelheti a lelkesedést, segít átesni a holtpontokon, és a flow élményhez jutást is aktiválja.

A külvilág beengedése

Az itthon rendezett verseny egyik hátránya, hogy a versenyző a média számára könnyen elérhető, a felkészülést megzavarhatják a nyilatkozatok, interjúk. A mentális felkészítés erre is kiterjed: a verseny akkor lesz eredményes, ha a koncentrációt semmi nem zavarja meg. A sportolónak tisztában kell lennie a saját igényeivel és teherbírásával, tudnia kell a médiaszerepléseit is korlátozni. A szükségleteihez mérten kell a külvilág eseményeit a saját eredményességének érdekében kizárnia vagy beengednie.

A másik nagy hátrány, hogy a hazai közönség nyomása növelheti a teljesítményszorongást. A szurkolók elvárása a siker, nézőként érmekben gondolkozunk, elsősorban aranyéremben. Mégpedig azért, mert a győztessel való azonosulás erősíti a csoporthoz való tartozást (kvázi a nemzeti érzést), a sikeres csoportosuláshoz tartozás pedig növeli az egyén önbizalmát. Tehát személyes érdek az eredménycentrikus gondolkozás, hiszen pozitív énképet erősít.

Az eredménycentrikus elvárás pedig nagyobb megfelelési kényszert generálhat a versenyzőben – ezzel viszont ismételten a sportolónak kell megküzdenie, hasonlóan az említett nehézségekhez.

Hasonló cikkeket a HVG Extra Pszichológia legfrissebb számában talál, mely az időhöz: múltunkhoz, jelenünkhöz és jövőnkhöz való viszonyunkkal foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, megajándékozzuk a Mindfulness-kalauz című könyvvel. Aktuális lapszámunkat külön is megrendelheti.