HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

A pszichológusok régóta tudják, miért is szeretünk a sikeres csoporthoz tartozni.

Ismert egy olyan emberi tendencia, hogy ha egy csoport sikereket ér el, akkor kihangsúlyozzuk azokat a tulajdonságainkat, melyek a csoporthoz tartozásunkat igazolják. Robert Cialdini amerikai szociálpszichológus az 1970-es években BIRG-nek (bask in reflected glory) nevezte el ezt a jelenséget, amikor az emberek a csoport dicsőségének fényében sütkéreznek.

Az Arizonai Egyetemen végzett kutatásukban Cialdini és munkatársai először is azt vizsgálták, milyen arányban viselnek egyetemi melegítőt hétfői reggeleken a diákok. Kiderült, hogy az egyetemi sportcsapat győzelmét követő napokon ez az arány akár 50 százalékkal is megemelkedett a hallgatók körében. A veszteséget követő napokon jóval kevesebben hordták az egyetemi melegítőt. A diákok az egyetemi csapat győzelmét követően tehát fokozottan igyekeztek kifejezni a nyertes oldalhoz való tartozásukat. Ezen a módon önmagukat is sikeresnek kívánták feltüntetni.

Ahogyan Cialdiniék kutatásaiból is látszik, a sport kiváló terepe lehet annak, hogy önértékelésünket növeljük, önmagunkat pozitív színben láttassuk. Számos bizonyíték áll rendelkezésünkre, hogy az emberek azért (is) sportolnak, hogy célokat érjenek el, és ezáltal sikeresnek érezzék magukat, ami büszkévé teszi őket.

Emellett azonban nagyon fontos, hogy a sport – akár egyéni, akár csapatsportról van szó – számos lehetőséget biztosít a közösségbe való kapcsolódás érzésének, ami alapvető emberi szükségletünk. Azáltal tehát, hogy akár profi, akár amatőr szinten, vagy szurkolóként kapcsolódunk egy sportághoz, egy nagyobb csoport része leszünk. Ha pedig a csapatunk sikereket ér el, az azonosulás révén mi magunk is pozitív önértékelésre tehetünk szert – a szociális tényezőknek tehát kiemelt szerepe van a sportmotivációkban.

Bolló Henrietta

Hasonló cikkeket a HVG Extra Pszichológia legfrissebb számában talál, mely az időhöz: múltunkhoz, jelenünkhöz és jövőnkhöz való viszonyunkkal foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, megajándékozzuk a Mindfulness-kalauz című könyvvel. Aktuális lapszámunkat külön is megrendelheti.