HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

A korai kamaszkorban még határozottan pozitív lehet.

Nem az a kérdés, hogy a kamaszok használják-e az internetet és a közösségi platformokat vagy sem, hanem az, hogy hogyan. Merthogy a csetelés, a kapcsolattartás pozitív hatással lehet a fejlődésükre. Manapság szinte merésznek számít egy olyan kutatás, amely ilyesmit állít, hiszen – sok év hallgatás után – az utóbbi időben már-már össztűz zúdul a közösségi médiára, a videojátékokra, a modern kommunikációs eszközökre.

A kritikák szerint ezek függőséget okozhatnak, torzítják a személyiséget, teret adnak az online zaklatásnak, hamis testképet közvetítenek, rontják az alvás minőségét, és megölik a valódi személyes kapcsolatokat.

Éppen ezért figyelemreméltó a tulsai Laureate Institute for Brain Research kutatóinak minapi tanulmánya, amely 4500 fiatal online tevékenységét vizsgálta. Egyebek mellett azt, hogy mennyi időt töltenek képernyő előtt, milyen típusú médiumot használnak, illetve mindez hogyan hat az egészségükre és a családi kapcsolataikra.

Legnagyobb meglepetésükre úgy találták, hogy a csetelgető és a közösségi médiát használó 9-10 éves gyerekek körében az átlagosnál nagyobb volt a fizikai aktivitás, kevesebb a családi konfliktus és az alvászavar. Másrészt viszont azon kortársaik, akiket jobban a hatása alá vont a modern média (rendszeresen interneteztek, tévéztek, videojátékot játszottak), azoknál jobban érvényesültek az említett negatív hatások, elsősorban a családi veszekedések és a nyugtalan alvás.

Közösségépítés
©

Az egyik lehetséges magyarázat – véli Martin Paulus, a kutatás vezetője –, hogy ezek a fiatalok a kommunikációs eszközökön keresztül többször kerültek kapcsolatba a barátaikkal, ezáltal több programot szerveztek, és a prepubertás korban ez a fajta találkozási lehetőség még határozottan közösségépítő. Más, korábbi vizsgálatok is azt mutatták, hogy a közösségi média ebben a korban segít megérteni és megosztani a kortársak érzéseit, ami növeli az empátiás készséget. Ez pedig oldhatja a társas kapcsolatoktól ódzkodó fiatalok szorongását, igaz, csak akkor, ha mértékkel élnek vele.

Mindenesetre a mostani tanulmány – ismerik el a tulsai tudósok – nem tudta a jelenség valódi okait feltárni, az még további kutatásokat igényel. Az azonban egyre világosabban látszik, hogy a közösségi média és az internet hatása alighanem sokrétűbb, mint azt eddig gondolták, és teljesen eltérően érinti a különböző személyiségtípusokat, különösen a fiatalok még fejlődésben lévő agyát.

Hasonló cikkeket a legújabb HVG Extra Pszichológia magazinban olvashat, mely a nemek, a nőiesség, férfiasság témáival foglalkozik. Keresse az újságárusoknál vagy fizessen elő most! Ha most fizet elő, megajándékozzuk Susan Quilliam Hogyan válasszunk társat? című könyvével. Aktuális számunkat meg is rendelheti.

 


Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!