HVG Extra Pszichológia
HVG Extra Pszichológia

„Mindig a legegyszerűbb ötletek vezetnek a legnagyszerűbb eredményre” – amit már a nagy Lev Tolsztoj megmondott, azt manapság üzleti elemzők egyre inkább igazolják.

Különös helyzet alakult ki az egyre élesedő piaci versenyben: a fejlesztők egyre több funkcióval látják el a termékeket, a cégek folyamatosan bővítik szolgáltatásaikat és üzleti modelljeiket, miközben egyre kevésbé veszik figyelembe a fogyasztók egyszerűséget preferáló igényeit. Pedig ma még inkább igaz, mint bármikor: az üzleti siker titka az egyszerűség – állítják Chris Brügger és Jiri Scherer svájci közgazdászok, az innovációval foglalkozó Denkmotor cég alapítói és Michael Hartschen német innovációkutató.

Nemrég magyarul is megjelent, Egyszerűség, Hatékony stratégiák az üzleti sikerhez című könyvükben konkrét példákon keresztül mutatják be, hogyan lehet küzdeni a túlbonyolítás ellen, hogyan segíthet az általuk kidolgozott 5 alapelv és 14 stratégia a termékek, a szolgáltatások és az üzleti folyamatok, illetve modellek egyszerűsítésében. Nem véletlen a végletekig leegyszerűsített Apple-termékek óriási sikere!


Nézzük az 5 alaptételt!

1, Átalakítás - rendezzük át a dolgokat!

A szerzők óva intenek a kényelmes megszokástól, egy kis átrendezéssel, egy apró ötlettel máris sikeresebb a termék vagy a szolgáltatás. Például ha a jegypénztáraknál külön ablak működik az utasok felvilágosítására és a jegyet vásárlóknak nem kell az érdeklődőkkel együtt várakozni, máris időt lehet megspórolni és mindenki elégedett lesz. Ugyanilyen apróság, mégis hasznos, hogy az ATM gyorsgombjai megadott összegekkel használhatók, így a folyamat egyszerűbb és gyorsabb.

2, Kihagyás - delegáljunk néhány tevékenységet!

Nem véletlen, amit Antoine de Saint-Exupéry hangsúlyozott: „A tökéletességet nem akkor érjük el, amikor már nincs mit hozzáadni, hanem amikor már nincs mit elvenni.” Mindez azonban nem csupán tökéletes művére, A kis hercegre vonatkozik, hanem minden eljárásra, termékre. Nem kell sajnálni az ódivatú szokásokat! Alkalmazzunk minél több internetes rendelést, minek érte menni, ha házhoz jön az áru? De jó példa a vevők bevonása a vásárlásba: maguk is beolvashatják a vonalkódokat, így leegyszerűsödik a folyamat.

3, Hozzáadás - bővítsük az előnyöket!

Azért ezt nem szabad önkényesen, vigyázzunk korunk hóbortjával, a bővítéssel! – figyelmeztetnek a szerzők. A lényeg, hogy csak azokat a tulajdonságokat egyesítsük, amelyekre valóban szükség van. Mint a tejhabosítóval felszerelt kávéfőzőre vagy az átutalásra és készpénzbefizetésre is alkalmas ATM-re.

4, Helyettesítés - váltsunk koncepciót!

Valójában a szemléletváltásról van itt szó, a jelenségeket teljesen más nézőpontból elővenni, megközelíteni. Ez kellett ahhoz, hogy az ipad billentyűzet funkcióját átvegye az érintőképernyő, vagy, hogy az állófogadáson asztal helyett pohártartóval ellátott tányérokkal legyen sikk mászkálni.

5, Érzékelés - rövidítsük le az érzékelt időt!

Fontos megjegyezni, hogy csak akkor egyszerű valami, ha a felhasználók is úgy érzik! Márpedig az idő lerövidítése minden szolgáltató vágyálma. Sokféle stratégiát alkalmazhatunk: tájékoztató táblák kihelyezése vagy a zenével, filmmel szórakoztatás sorban állás, utazás közben – mind ezt a célt szolgálják.

Ha többet szeretne megtudni a témáról, olvassa el a könyvet, vagy látogasson el október 21-én az Egyszerűség szemináriumra!

Hasonló témájú írásokat a HVG Extra Pszichológia legfrissebb, augusztus 18-án megjelent számában is olvashat, mely a kreativitással, tehetséggel, tehetséggondozással, az izgalmassá tehető párkapcsolatokkal, a sokoldalú családi élettel foglalkozik. Keresse az újságárusoknál, vagy rendelje meg – akár a régebbi számokat is – a kiadónál!