szerző:
hvg.hu

A dohányzás rákot és impotenciát okoz, az erről szóló hirdetések egy része viszont remekül mulattat.

Azt, hogy a cigarettázás ostoba és egészségtelen szokás, még azoknak is tudniuk kell, akik tudatosan nem hagyják abba, hacsak nem vakok és süketek is nikotin függőségük mellett, tekintve az erről szóló információk áradatát. A dohányipari termékek dobozain látható rideghangú figyelmeztetések mellett azonban sok dohányzásellenes kampányban inkább a humor, mint az ijesztgetés eszközeit használják, és mivel az ilyen jellegű társadalmi célú reklámok száma egyre nagyobb, ezért valószínűleg a nevetés hatékonyabb eszköz, mint a félelem. Vagy a legjobb talán a kettő kombinációja. Alábbi válogatásunk - szokásunkhoz híven - teljesen szubjektív.

Első videónk elegyíti a mulattatás és a félelemkeltés eszközeit, ami szintén jellemző a hatásos mozgóképes hirdetésekre, érdekes módon a feloldó nevetés nem tompítja a mondanivalót.

Második filmünk tulajdonképpen nem is hirdetés, hanem egy álhír-jelenet, amelyet egy francia tévéshow számára készítettek, majd az internetezők a világ franciául nem beszélő jelentős hányada kedvéért feliratozták angolul. Mivel politikai korrektség szempontjából korántsem tökéletes a forgatókönyv, ezért valódi reklámként valószínűleg egyetlen szervezet sem vállalta volna fel, de tagadhatatlanul hatásos.

Még mindig az erőszak és a humor kombinációjánál marad ez a csattanós brit film. Nem találnak ki semmi újat, már régóta létező poénokat használnak fel a dohányzás elleni harchoz, ezért sokan a videó felénél rájöhetnek a poénra, de ettől függetlenül élvezetes, mert jó a sztori, a vágás és a szereplők, még angoltudás nélkül is azonnal érthető a mondanivaló.

Vannak olyan cigaretta ellenes filmek, amelyeket tulajdonképpen nem is szántak viccesnek, de olyannyira patetikusra sikerültek, hogy nem lehet rajtuk mást, csak nevetni, néha már kínunkban. Az Amerikai Tüdő Társaság Csillagok háborúját idéző, szörcsögős reklámja sajnos pont ezek közé tartozik, pedig mennyi lehetőség rejtőzik Darth Vader személyében, talán inkább az Űrgolyhók forgatókönyvíróját kellett volna felkérni.

A következő videó sztorijának kiötlői is egyértelműen tudományos fantasztikus filmrajongók, legalábbis nekünk egyből az Alien szörnye jutott eszünkbe, vagy inkább az imént javasolt Űrgolyhók, abban hasonlóan vicces az eredetiben véres és gusztustalan jelenet.

Természetesen a szex a dohányzásellenes filmekből sem maradhat ki, olyan kellemesen megkönnyíti a néző figyelmének felkeltését. De azért azt el kell ismernünk, hogy ebben a reklámban a kezdő képsorok ellenére a végén sikerült teljesen eltérni a megszokott sémáktól, még a várható impotencia poént is kihagyták.

A végére hagytuk egyik kedvencünket, a magyar társadalmi célú reklámok egyik nagyon vicces ősét, amelyet persze annak idején valószínűleg nem humorosnak szántak, inkább figyelemfelkeltőnek, de emlékeink szerint mintha már akkor sem ez lett volna az elsődleges hatása.