szerző:
Orcifalvi Anna Nóra
Tetszett a cikk?

Nagy eladási sikereket ér el Törökországban az első olyan női magazin, ahol a modellek fejkendőt viselnek. Az Ala nevű lap városi muszlim nőknek szól, akik továbbra is a konzervatív öltözködést követik, de mégsem akarják, hogy elszaladjon mellettük a divat. A nyugati gondolkodású városlakók szerint ez visszalépés, a konzervatív nézeteket vallók szerint pedig túl liberális változás.

Az új török divatmagazin fél éve van a piacon, és máris a kiadó egyik legnagyobb sikere. Különösen azért, mert divatosnak lenni fejkendőt viselve elég ellentmondásosnak tűnik. A török nők közel 70 százaléka ugyanis elfedi a haját, sokan hagyománytiszteletből, mások pedig vallási meggyőződésből – írja a Spiegel Online.

Törökország a politikában és a vallásban szigorú elveket vall, de emellett világi ország. A köztársaság alapítója, Mustafa Kemal Atatürk számos reformot vezetett be annak érdekében, hogy modernizálja Törökországot a múlt század első felében; közéjük tartozott a fejkendő-viselés betiltása is, mivel a nyugat-orientált elit elmaradottnak és vidékinek érezte az országot.

Ám amióta kilenc évvel ezelőtt az iszlám gyökerű, konzervatív Igazság és Fejlődés Pártja (AKP) került hatalomra, sok nő újra büszkén viseli a fejkendőt. Az Ala magazin (arabul azt jelenti: kiváló) oldalairól úgy tűnhet, mintha a fejkendő újra kötelező volna, hiszen minden modell viseli, igaz, drágábbnál drágább anyagokból. A lap alapítója, Mehmet Volkan Atay muszlim életmódmagazinként definiálta az újságot, amelyben téma a divat, a dekoráció, a gyerekek és a karrier; a szex azonban nem kerül szóba. Flörttippek helyett vallásos szerelmi költeményekkel ismerkedhetnek meg az olvasók a lap hasábjain.

Álá-Kristina Tirier

Allah és a luxus keveréke az első kiadás óta jól működik. Június óta a forgalomba hozott példányok száma tízezerről harmincezerre emelkedett. Az Ala így a többi női lap, a Vogue, az Elle és az InStyle mellett helyet biztosított magának a piacon, és nemcsak Törökországban, hanem Németországban is sok előfizetője van. Az Ala Facebook-oldalának több mint százezer követője van, ahol intenzív vita folyik a magazinról.

Gazdagok, műveltek, divatéhesek

Mióta az Ala magazin betört a piacra Törökországban, kisebbfajta kulturális háború tört ki. A konzervatív nézeteket vallók szerint a lap a nyugati kapitalizmus hatására indult, szerintük a luxus, a divat és az iszlám értékei összeférhetetlenek. A Facebookon már anti-Ala csoport is alakult, ahol Ahmet Turan Alkan, a Zaman nevű konzervatív lap újságírója cinikus megjegyzést tett: „Ha már garantált, hogy eljutunk a túlvilágra, élvezzük ezt a hazug világot, vásároljunk drága márkákat és tanuljuk meg a boldog élet trükkjeit!”

Az Ala olvasói a muszlim burzsoázia tagjai, akik konzervatív értékeket képviselnek, de modern fogyasztók, 18 és 35 év közötti gazdag, divatéhes nők. Évezik a luxust, vagy csak álmodoznak róla, bevásárlóközpontokban töltik a délutánjaikat, esténként pedig „alkoholmentes” szórakozóhelyre járnak.

Ironikus módon éppen a vallásos-konzervatív párt, az AKP tagjai azok, akik ezt az életmódot felvirágoztatták, ugyanis a gazdaság fellendülésének következében az egy főre jutó jövedelem megháromszorozódott az országban, mióta ők vannak hatalmon.

A tőke és a hatalom hagyományosan az Isztambulban, Ankarában és Izmirben élő felvilágosult elit kezében van, de az utóbbi években a nagyobb városokban az Anatóliából származó vallásos közép- és felsőosztály is megerősödött. Az újgazdagok szívesen hencegnek a vagyonukkal, lakásokat vásárolnak a Boszporusznál, német autókat használnak, a feleségüket Chanel-be öltöztetik, Emine Erdogan divatmodell, a miniszterelnök feleségének mintájára. Erdogan az elegáns stílust képviseli és újra szalonképessé tette a fejkendőt. Az ország vezetőjének oldalán, fejkendővel a fején is a „karrierista asszonyt” képviseli, megmutatva, hogy a kendő már nem akadály.

Magas sarok, szemérmes pillantás

Manapság a török társadalom tart a vallási irányzat megerősödésétől és a társadalom iszlamizálásától. Egyre több nő visel fejkendőt úgy, hogy mindemellett magabiztos marad, és divatosan jelenik meg a nyilvánosság előtt, pedig a Korán szerint láthatatlannak kellene maradniuk és csak a pillantásukat megmutatni.

Szemlesütve, divatosan
Álá

„Sok nő azért visel újra fejkendőt, mert a mi öltözékünket is divatosnak találja” – mondta Ezra Sezi divatszerkesztő, az Ala ügyvezető szerkesztője. A 24 éves nő pszichológiát tanult egy magánegyetemen, és saját bevallása szerint szenvedélye a divat. Farmert visel, magas sarkúval, kezében iPhone, a fején pedig fejkendő, amit 14 éves kora óta büszkén visel. „A családomban minden nő viselte, én sem akartam másként” – mondja, annak ellenére, hogy nem szigorúan vallásos.

Most egyszerűen csak inspirálni szeretnék a nőket a fejkendőviselésre. Az Ala alapítója, Atay szerint azonban a fejkendő viselése nem lehetőség, egy hithű muzulmán nő bűnt követ el, ha nem viseli.

Az Ala magazin úgy mutatja be a fejkendős nőket, mint karrieristákat, modelljeik kizárólag diákok vagy dolgozó nők. Rengeteg muszlim nő vágyik a tanulás és a karrier lehetőségére, hogy a szerepük többé ne korlátozódjon az anyaságra és a háztartásvezetésre.

Első a család jóléte és akarata

A legtöbb török nőnek még ma sincs lehetősége tanulni, a diplomás nőknek azonban csak 16 százaléka viseli a fejkendőt. A közintézményekben egyébként évtizedek óta tilos fejkendőt hordani, ezt a tilalmat néhány éve csak az egyetemeken lazították fel, de aki orvos, tanár vagy bíró szeretne lenni, annak meg kell válnia a hagyománytól.

Az Ala olyan muszlim nőket mutat be, akik kendővel is sikeresek lettek, nekik szól a „legjobb irodai ruházatról” szóló szavazás is. Emellett a szerkesztők szántak néhány oldalt jogi tanácsadásra is a lapban, ahol meglepően felvilágosult hangnemben válaszolnak az olvasók olyan kérdéseire, mint például, hogy szükséges-e egy nőnek férje beleegyezését kérnie ahhoz, hogy vállalkozást indítson.

A válaszban Ilja Celika jogi szakember elmagyarázza, hogy már más idők járnak. Azok, akik megfelelnek a férjük és a családjuk elvárásainak, a karrierjükkel is foglalkozhatnak. A fiatal muszlim nők életében még ma is a család akarata és jóléte az elsődleges Törökországban, és az Ala magazin is ezt az értékrendet képviseli.

Bodrogi Gyula leesett egy lépcsőről, kórházba került

Bodrogi Gyula leesett egy lépcsőről, kórházba került

Megszűnik a sérültek hétvégi és ünnepnapi sürgősségi ellátása az orosházi kórházban

Megszűnik a sérültek hétvégi és ünnepnapi sürgősségi ellátása az orosházi kórházban

10 évig működött a világ első webkamerája, végig egy kávéfőzőt mutatott

10 évig működött a világ első webkamerája, végig egy kávéfőzőt mutatott

Megsérült egy Finnország és Észtország közötti tenger alatti kábel, nem zárják ki a szabotázs lehetőségét

Megsérült egy Finnország és Észtország közötti tenger alatti kábel, nem zárják ki a szabotázs lehetőségét